خواص پاپایا


پاپایا در آب و هوای گرمسیری رشد می‌کند و همچنین با نام papaws یا pawpaws شناخته می‌شود. این میوه در چندین رنگ وجود دارد و طعم آن شیرین است، خواص زیادی برای سلامتی دارد به همین دلیل به یک میوه محبوب تبدیل شده است. پاپایا، قبلا یک میوه عجیب و غریب و نادر بود، ولی در حال حاضر در بسیاری از مناطق دنیا  در سراسر سال در دسترس است. 

خواص مصرف پاپایا برای سلامتی شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، کمک به هضم، کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، کاهش فشار خون و بهبود زخم است. پاپایا یک میوه نرم و گوشتی است که می‌تواند در طیف گسترده‌ای از روش‌های آشپزی استفاده شود. 

در این متن ما خواص پاپایا برای سلامتی، کاربردهای آن، چگونگی مصرف پاپایا با مواد غذایی و ارزش غذایی پاپایا را بررسی خواهیم کرد.




مواردی در رابطه با پاپایا:

- پاپایا بومی مکزیک است. با این حال، در کارائیب و فلوریدا نیز به طور طبیعی رشد می‌کند.

- طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، هند بیشترین میزان پاپایا را در سال 2013 تولید کرده که بیش از 5 میلیون تن بوده است.

- می توان آن را به سالاد، دسر، کیک، برخی از غذاها و... اضافه کرد.

خواص پاپایا

به نظر می‌رسد مواد مغذی موجود در پاپایا دارای خواص زیادی برای سلامتی هستند. این مواد مغذی ممکن است در برخی شرایط ، باعث حفظ سلامتی شوند.

دژنراسیون ماکولا مربوط به سن

Zeaxanthin، یک آنتی اکسیدان موجود در پاپایا، اشعه‌های آبی مضر در نور را فیلتر می‌کند که به نظر می‌رسد نقش محافظتی در سلامت چشم‌ها داشته باشد و ممکن است دژنراسیون ماکولا را رفع کند.

با این حال، مصرف بالای تمام میوه‌ها خطر ابتلا و پیشرفت دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادي که مقدار زيادي از مواد مغذي مصرف مي‌کنند کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتا کاروتن است که در مواد غذایی مانند پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی،کدو و هویج وجود دارد.

سرطان

مصرف آنتی اکسیدان بتا کاروتن، که در پاپایا یافت می شود، خطر سرطان را کاهش می‌دهد. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله سرطان اپیدمیولوژی و پیشگیری از بیومارکرها، در میان مردان جوان‌تر، رژیم‌های حاوی بتا کاروتن ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند.

سلامت استخوان

مصرف کم ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف کافی ویتامین K برای سلامتی بسیار مهم است زیرا جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند دفع ادراری کلسیم را کاهش دهد، در این صورت کلسیم برای تقویت و بازسازی استخوان ها در بدن وجود خواهد داشت. پاپایا دارای مقدار زیادی ویتامین K می‌باشد.

دیابت

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم‌های غذایی دارای فیبر بالا استفاده می‌کنند سطح قند خون پایین تر دارند و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است میزان قند خون، چربی و انسولین را بهبود بخشیده باشد. یک پاپایا کوچک حاوی حدود 3 گرم فیبر است.

هضم

پاپايا داراي آنزيمي به نام پاپائين است که به هضم کمک مي‌کند. در واقع، می‌توان آن را به عنوان یک چاشنی همراه با گوشت استفاده کرد و هضم گوشت را آسان می‌کند. پاپایا دارای فیبر و آب است که هر دو به جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند و سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می‌دهند.

بیماری قلبی

فیبر، پتاسیم و محتوای ویتامین در پاپایا همگی به جلوگیری از بیماری قلبی کمک می‌کنند. افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییرات تغذیه‌ای است که فرد می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد. 

التهاب

کولین یک ماده مغذی بسیار مهم در پاپایا است که به بدن ما در خواب، حرکات عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. کولین همچنین برای حفظ ساختار غشاهای سلولی، کمک به انتقال امواج عصبی، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند.

سلامت پوست

پاپایا له شده هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، برای کمک به بهبود زخم و جلوگیری از عفونت در قسمت‌های سوخته مفید است. محققان معتقدند که آنزیم‌های پروتئولیتیک چیوپاپائین و پاپائین در پاپایا مسئول اثرات مفید این میوه برای پوست هستند. داروهای حاوی آنزیم پاپاین نیز برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سلامت مو

پاپایا همچنین برای داشتن موهایی زیبا بسیار مفید است، زیرا حاوی ویتامین A و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست است که مرطوب نگه داشته شود. ویتامین A نیز برای رشد تمام بافت های بدن، از جمله پوست و مو ضروری است. مصرف کافی ویتامین C که در پاپایا نیز موجود است، برای ساخت و نگهداری کلاژن مورد نیاز است و آن را برای ساختار پوست فراهم می‌کند.

مواد مغذی پاپایا

پاپایا یک منبع عالی از ویتامین C است و یک میوه متوسط 224 درصد از مصرف روزانه ویتامین C را تامین می‌کند.

یک پاپایا متوسط تقریبا شامل این موارد می‌باشد:


120 کالری

30 گرم کربوهیدرات - شامل 5 گرم فیبر و 18 گرم قند

2 گرم پروتئین

پاپایا نیز یک منبع غنی از:

فولات

ویتامین A

منیزیم

مس

اسید پانتوتنیک

فیبر

پاپایا همچنین دارای ویتامین B، آلفا و بتا کاروتن، لوتئین و zeaxanthin، ویتامین E، کلسیم، پتاسیم، ویتامین K و لیکوپن و آنتی اکسیدان قوی می‌باشد.

چگونگی مصرف پاپایا

پاپایا یک میوه نرم و آبدار است، آن را از وسط برش دهید و با قاشق آن را مصرف کنید. دانه‌های پاپایا خوراکی هستند ولی دارای طعم تلخ و تند می‌باشند که به عنوان ادویه استفاده می‌شوند و در غذاها به کار می‌روند. 

پاپایا یک میوه نرم است، این بدان معناست که می‌توان آن را در بسیاری از دستور العمل‌های غذایی گنجانید. روش‌های ساده زیر را برای مصرف پاپایا می‌توانید در نظر بگیرید:

سالاد میوه‌های گرمسیری را با پاپایای تازه، آناناس و انبه بخورید.

پاپایا را به یک لیوان لیموناد، یا سایر آبمیوه‌های خنک اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

یک سالسای تازه با پاپایا، انبه، فلفل قرمز و فلفل چیپوتل تهیه کنید و آن را به عنوان یک چاشنی بسیار عالی همراه با ماهی مصرف نمایید.

پاپایا را می‌توانید با انواع دسرهای شیرین میل کنید.

مضرات پاپایا

افراد مبتلا به آلرژی لاتکس ممکن است به پاپایا نیز آلرژی داشته باشند زیرا پاپایا حاوی آنزیم‌هایی به نام چیتاناس می‌باشد. این آنزیم‌ها می‌توانند واکنش متقابل بین لاتکس و مواد غذایی حاوی آن‌ها ایجاد کنند. بعضی از افراد ممکن است بوی پاپایا را دوست نداشته باشند، در این صورت می‌توان با اضافه کردن آبلیمو به پاپایا این بو را از بین برد. طعم دانه های پاپایا برای بعضی از افراد ممکن است ناخوشایند باشد ولی هیچ ضرری برای مصرف ندارد.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ