روش قلمه زدن آویشن

 

آویشن (Thymus vulgaris) یک گیاه چند ساله است که می‌تواند به ارتفاع 20 سانتی متر رشد کند. این گیاه، یکی از گیاهان مورد علاقه آشپزان می‌باشد و در پخت بسیاری ازغذاها به عنوان چاشنی و طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در طب سنتی هم استفاده زیادی از آویشن می‌شود. همچنین در صنعت داروسازی و آرایشی نیز از آویشن استفاده می‌گردد. آویشن در مکان‌هایی با آفتاب کامل و خاک‌هایی که زهکشی خوبی دارند به خوبی رشد می‌کند. کاشت آویشن توسط قلمه آن آسان است. زمانی که قلمه ریشه دار شد، می‌توانید آن را در گلدان بکارید یا به زمین منتقل کنید.

 

Imagem


مراحل کاشت قلمه آویشن


1 – یک گلدان را با مقادیر مساوی پیت ماس و شن و ماسه پر کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید. قبل از کاشت قلمه، مخلوط پیت ماس و شن و ماسه را مرطوب نمایید.


2 – برای بریدن قلمه از یک قیچی تمیز استفاده کنید. بهتر است ابتدا قیچی را با استفاده از الکل ضدعفونی نمایید. یک قلمه به اندازه حداکثر 12 سانتی متر از نوک شاخه جدا کنید. برگ‌های یک سوم قسمت پایینی قلمه را جدا کنید.


3 – قسمت بدون برگ را در خاک قرار دهید.


4 – گلدان را با پلاستیک بپوشانید و آن را در مکانی که نور غیر مستقیم خورشید به آن می‌رسد، قرار دهید. تا زمانی که قلمه ریشه دهد، به طور مرتب خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید خیس نشود.


5 – زمانی که قلمه آویشن ریشه دار شد، آبیاری را کمتر کنید و اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک خشک شود. بعد از ریشه دار شدن قلمه آویشن، نور را بیشتر کنید و گیاه را در یک مکان با نور بیشتر قرار دهید.


6 – گیاه را می‌توان در بهار (بعد از اتمام سرما) یا در تابستان به زمین منتقل کرد. آویشن را در یک مکان آفتابی با خاک دارای زهکشی خوب بکارید. این گیاه در خاک‌های سفت و سنگین رشد خوبی نخواهد داشت. همچنین می‌توان آویشن را در گلدان نیز پرورش داد.


7 – آویشن را در اواسط یا اواخر تابستان برداشت کنید. آویشن را با آب سرد بشویید و آن را به صورت تازه یا خشک شده استفاده کنید.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ