کاشت و پرورش گل گاوزبان

گل گاوزبان ( به انگلیسی Borage)

گل گاوزبان یکی از گیاهان قدیمی است که استفاده های دارویی زیادی دارد، ارتفاع بوته گل گاوزبان گاهی اوقات به 60 سانتی متر یا بیشتر هم می رسد. گیاه گل گاوزبان بومی شرق میانه است که دارای یک تاریخ کهن در جنگ بوده و برای افزایش شجاعت و شهامت استفاده می شده است. همه قسمت های گیاه گل گاوزبان به جز ریشه، خوش طعم هستند و استفاده های دارویی یا آشپزی دارند. گل گاوزبان یک گیاه منحصر به فرد است و رشد سریعی دارد. گل گاوزبان یک گیاه سالانه است اما زمانی که بذر گل گاوزبان در یک قسمت از باغ کاشته می شود سال بعد هم دوباره رشد می کند.

در ماه تیر با ظاهر شدن گل های آبی گل گاوزبان، منظره زیبایی در باغ ایجاد می شود. پهنای بوته گل گاوزبان گاهی اوقات 30 سانتی متر یا بیشتر می شود. 

گل گاوزبان

کاشت گل گاو زبان :

کاشت و پرورش گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان آسان است و حتی باغبانان با تجربه کم می توانند این کار را انجام دهند. گل گاوزبان باید در زمینی کاشته شود که از نظر مواد آلی در حد متوسط غنی باشد. اطمینان حاصل شود که خاک زهکشی خوبی دارد و PH در سطح متوسط باشد. بعد از گذشت سرما به طور مستقیم بذر را در زمین بکارید. بذر گل گاوزبان باید دریک مکان آفتاب گیر یا سایه جزیی کاشته شود. گل گاوزبان یک گیاه مقاوم است و می توان آن را حتی در پاییز و یا زمستان، زمانی که اولین نشانه های فصل بهار پدیدار می شود نیز کاشت. بذرهای گل گاوزبان را باید در عمق 0/6 تا 1/2 سانتی متر کاشت و فاصله ردیف های کاشت را باید 30 سانتی متر در نظر گرفت. زمانی که ارتفاع گیاهان گل گاوزبان به 10 تا 15 سانتی متر رسید آن ها را با فاصله 30 سانتی متر از هم تنک کنید. بذر گل گاوزبان در عرض چند روز جوانه می زند. 

از آنجا که آبیاری بیش از حد نسبت به آبیاری کمتر از حد مشکل بزرگ تری است، باید بین هر آبیاری اجازه دهید که خاک اطراف گل گاوزبان خشک شود. قبل از کاشت گل گاوزبان، مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید. با انجام این کار مقدار زیادی مواد مغذی برای گیاه فراهم می شود. اما باید مواظب باشید کمپوست بیش از حد اضافه نشود.

کاشت گل گاوزبان همراه با توت فرنگی باعث جذب زنبور عسل و افزایش باردهی میوه می شود. امروزه از گل گاوزبان در آشپزی استفاده محدودی می شود و بیشتر جنبه دارویی دارد و یا به عنوان چاشنی از آن استفاده می شود.

گیاه گل گاوزبان از زمان های دور به طور سنتی در درمان بیماری های زیادی مثل مشکلات کلیوی استفاده می شده است و بسیاری از افراد از گل گاوزبان به عنوان آرام بخش استفاده می کنند. 

گل گاوزبان بعد از گل دهی به دانه می رود و افتادن دانه ها روی زمین باعث تداوم گیاه می شود. در صورتی که می خواهید گیاه در سال بعد مجددا رشد کند باید اجازه دهید گیاه دانه تولید کند ولی در صورتی که نمی خواهید گیاه در سال بعد باز هم رشد کند باید قبل از تولید دانه، گل ها را بچینید. پرورش گل گاوزبان در باغ به یک فضای اختصاصی نیاز دارد.

برداشت گل گاوزبان :

با کاشت بذر گل گاوزبان هر چهار هفته یک بار، یک منبع گل گاوزبان را تضمین خواهد کرد. برگ ها می توانند در هر زمان برداشت شوند و به صورت تازه استفاده شوند. بعد از برداشت می توان برگ ها را خشک کرد و از آن ها استفاده نمود. در صورتی که گل گاوزبان میزبان زنبورهای عسل باشد، عسلی که تولید می شود طعم بسیار عالی دارد.

هشدار :

کسانی که بیماری کبدی دارند نباید از گل گاوزبان استفاده کنند و ممکن است برای کبد سمی باشد. گل گاوزبان قرن هاست که توسط هزاران نفر مصرف شده است و به احتمال زیاد باید در سلامت کامل در مقادیر نرمال استفاده شود. استفاده زیاد از گل گاوزبان ممکن است اثر دیورتیک داشته باشد (باعث تکرر ادرار می شود).  

 

26 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ