کاشت بلوبری

بلوبری (به انگلیسی Blueberries)

نام علمی: Vaccinium

بلوبری در قرن بیستم کشف شد. پس از آن دانشمندان شروع به کشف چگونگی کاشت بلوبری کردند. بوته بلوبری در برابر بسیاری از آفات و بیماری ها مقاوم است و می‌تواند تا 20 سال میوه تولید کند. بوته بلوبری علاوه بر تولید میوه، چشم انداز کلی شما را جذاب می‌کند. شاخ و برگ های بوته بلوبری در پاییز، قرمز مایل به زرد می‌شوند که یک صحنه فوق العاده زیبا را به ارمغان می‌آورد و در بهار هم با گل های سفید خود صحنه زیبایی می‌سازد.

بوته بلوبری در پاییز

سه نوع بلوبری وجود دارد: بوته بلند، بوته کوتاه و هیبرید نیمه بلند. بلوبری هایی که اغلب کاشته می‌شوند از نوع بوته بالا هستند و بیشترین تولید میوه در این نوع متمرکز شده است. گونه های زیادی از این نوع بلوبری وجود دارند که در مقابل سرما مقاوم بوده و عطر و طعم و اندازه میوه نسبت به گونه های انواع دیگر بلوبری بهتر می‌باشد. 

اطلاعات کلی در مورد کاشت بلوبری :

قرار گرفتن در معرض خورشید: گیاه بلوبری باید در نور کامل قرار بگیرد.

نوع خاک: خاک اسیدی با زهکشی خوب

نوع گیاه: میوه

PH مناسب خاک:4 تا 5

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر بلوبری: 15 تا 20 درجه سانتی گراد

دمای مناسب برای رشد نهال بلوبری : 22 تا 29 درجه سانتی گراد


ویدیو تصویری کاشت بذر بلوبری


کاشت بلوبری با بذر

بلوبری در یک خاک با اسیدی، دارای زهکشی خوب و غنی از مواد آلی رشد خوبی دارد. PH ایده آل برای رشد بلوبری بین 4 تا 5 می‌باشد. بذر بلوبری در مناطق گرم، باید در پاییز کاشته شود و در نواحی سردتر باید در بهار کاشته شود. یک سینی نشا یا گلدان را با پیت ماس اسیدی پر کنید و بذرها را در سطح پیت ماس قرار دهید. بذرها ریز هستند و نباید با خاک پوشیده شوند. به طور مداوم بستر کشت را مرطوب نگه دارید. برای کاشت بلوبری باید صبور باشید، جوانه زنی ممکن است 1 تا 2 ماه طول بکشد. سینی کشت را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید، دمای مناسب برای جوانه زنی بذر بلوبری 15 تا 20 درجه سانتی گراد می‌باشد. اگر امکان قرار دادن سینی کشت در یک مکان آفتابی را ندارید می‌توانید از چراغ های فلورسنتی استفاده کنید. چراغ را باید در فاصله 35 سانتی متری از سینی کشت قرار دهید. در طول سال اول کاشت بذر بلوبری، ممکن است اندازه نهال بیشتر از 15 سانتی متر نشود.

زمانی که نهال بلوبری به اندازه 8 سانتی متر بزرگ شد می‌توان آن را به یک گلدان بزرگ یا به زمین منتقل کرد. نهال بلوبری باید در یک مکان گرم و آفتابی قرار بگیرد و خاک باید مرطوب نگه داشته شود. دمای مناسب برای رشد نهال بلوبری 22 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد. 2 یا 3 هفته بعد از این که نهال بلوبری به گلدان یا به زمین منتقل شد، می‌توان از یک کود مایع برای بارور کردن آن استفاده کرد. زمانی که اندازه نهال بلوبری به 30 تا 60 سانتی متر برسد تولید میوه شروع می‌شود که معمولا در سال دوم کاشت می‌باشد. فاصله بین نهال های بلوبری در زمین باید 0/5 تا 1/5 متر باشد. بعد از کاشت نهال های بلوبری در زمین به اندازه 5 تا 10 سانتی متر مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید. با انجام این کار رطوبت خاک حفظ می‌شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌شود، همچنین باعث غنی سازی خاک هم می‌شود. مالچ پوست درخت، تراشه چوب و چمن بریده گزینه های خوبی برای بلوبری هستند. هر 2 سال یک بار مالچ اضافه کنید. بعد از کاشت نهال، به آن آب بدهید.

کاشت بلوبری در گلدان

مراقبت از گیاه بلوبری

میزان آبیاری در هرهفته باید یک تا دو اینچ باشد. مواظب باشید بیش از حد آبیاری انجام ندهید و خاک را خیس نکنید.

بوته بلوبری را باید در هر زمستان هرس کنید. در سال اولی که بلوبری شکوفه داد همه شکوفه ها را حذف کنید. این کار باعث می‌شود گیاه قبل از تولید میوه انعطاف پذیرتر شود. قسمت های شلوغ یا ساقه های راکد را هرس کنید تا گیاه رشد قوی تری داشته باشد. در هر سال هر گونه شاخه مرده را حذف کنید، همچنین هر قسمتی از درختچه بلوبری که تغییر رنگ پیدا کرده است را هرس کنید.

اگر بوته بلوبری کمتر از یکسال داشته باشد به آن یک کود طبیعی بدهید تا بهره وری آن افزایش یابد. برای جلوگیری از صدمه دیدن ریشه در صورت امکان از یک کود ارگانیک استفاده کنید. اضافه کردن کودهای نیتروژن دار برای بلوبری مفید می‌باشد. سویا یا یونجه گزینه های خوبی هستند. در هر بوته به اندازه یک یا دو فنجان از این مواد اضافه کنید. پودر خون و کنجاله تخم پنبه نیز مفید می‌باشند. کوددهی را در اوایل بهار انجام دهید و دوباره در اواخر بهار نیز تکرار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. همیشه بعد از دادن کود، آبیاری انجام دهید.

هر دو سال یک بار PH خاک را تست کنید. به یاد داشته باشید اگر PH خاک زیر 4 باشد باید خاک را غنی کنید تا PH خاک به 4 تا 5 برسد، برای بالا بردن pH خاک می‌توان خاک را با آهک نیز مخلوط کرد. اگر PH خاک بیشتر از 5 بود برای کاهش سطح PH، خاک را با گرانول گوگرد مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از کمپوست‌ و پیت ماس اسیدی برای اسیدی کردن خاک استفاده نمایید.

کاشت بلوبری

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

87 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ