کاشت گوجه فرنگی در خانه

 
پرورش گوجه فرنگی در خانه این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوانید در طول ماه های سرد هم گوجه‌های تازه و خوش طعم تولید کنید. به جای استفاده از گوجه‌فرنگی‌های موجود در مغازه‌ها، می‌توانید از برداشت و مصرف گوجه‌فرنگی‌های تازه خود لذت ببرید. کاشت گوجه‌فرنگی در خانه برای کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند و دسترسی به باغچه و فضای باز ندارند نیز بسیار خوب می‌باشد.
 
 
کاشت گوجه فرنگی در خانه
 
 
مراحل کاشت گوجه‌فرنگی در خانه
 
مرحله اول – کاشت بذر گوجه‌فرنگی
 
1 – یک واریته مناسب برای کاشت را انتخاب کنید. برای کاشت بذرهای گوجه فرنگی در خانه می‌توانید از گوجه‎های با رشد محدود و نامحدود استفاده کنید. بنابراین تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب تر هستند.
  • در صورتی که فضای کافی دارید، گوجه‎های با رشد نامحدود برای کاشت در خانه مناسب هستند. آن‌ها به طور طبیعی بالا می‌روند و برای رشد به داربست نیاز دارند. گوجه‌فرنگی‌های با رشد نامحدود تمام فصل به رشد و تولید میوه ادامه می‌دهند. اگر شما به دنبال انواعی از گوجه فرنگی هستید که میوه‌های زیادی تولید می‌کنند و به سرعت رسیده می‌شوند، بهتر است گوجه ‌فرنگی‌های گیلاسی بکارید.
  • گوجه‌فرنگی‌های با رشد نامحدود بوته جمع و جوری ندارند و به فضای بیشتری نسبت به گوجه‌فرنگی با رشد محدود نیاز دارند. اگر فضای شما محدود است بهتر است از گوجه فرنگی‌های با رشد محدود که بوته جمع و جوری دارند استفاده کنید. این نوع گوجه‌فرنگی‌ها طی 4 تا 6 هفته به باردهی می‌رسند.
2 – از یک خاک استارتر مرغوب یا خاک گلدان دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر گوجه‌فرنگی استفاده کنید. خاک را مرطوب کنید. یک سینی نشا را با خاک مرطوب پر کنید. حفره‌های سینی نشا باید دارای سوراخ زهکشی باشند. یک سوراخ در هر حفره ایجاد کنید. بذرهای گوجه‌فرنگی را به عمق 6 میلی‌متر بکارید. سوراخ‌های کاشت را با خاک مرطوب پر کنید.
  • بذرهای گوجه‌فرنگی را 60 تا 80 روز قبل از زمانی که قصد برداشت میوه‌ها را دارید بکارید.
  • اگر سینی نشا ندارید می‌توانید از ظروف پلاستیکی نیز استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از کاشت، ظرف مورد نظر را با محلول آب و سفید کننده (به نسبت 1 به 10) ضد عفونی کنید. 
3 – جوانه‌زنی را با گرما و آب ترویج دهید. جوانه‌زنی فرآیند تبدیل یک بذر به یک نهال است. بذرهای گوجه‌فرنگی ظرف 5 تا 10 روز جوانه می‌زنند. چندین اقدام برای افزایش سرعت جوانه‌زنی بذر گوجه فرنگی وجود دارد:
  • بلافاصله بعد از کاشت بذر گوجه‌فرنگی، گلدان یا ظرف را با پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن خاک جلوگیری شود.
  • گلدان را به یک مکان گرم منتقل کنید. در طول جوانه‌زنی بذر گوجه‌فرنگی، دمای روزانه را بین 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. اگر نمی‌توانید فضا را تا حداقل 21 درجه سانتی‌گراد گرم کنید، از سیستم‌های حرارتی استفاده کنید یا گلدان را در یک مکان آفتابی قرار دهید.
  • هر روز پلاستیک را بردارید و در صورت نیاز خاک را مرطوب نمایید.
4 – نهال‌های گوجه‌فرنگی را به یک مکان آفتابی منتقل کنید یا در معرض نور مصنوعی قرار دهید. نهال گوجه فرنگی به روزی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد. بدون نور کافی، گیاهان گوجه فرنگی ضعیف می‌شوند. بعد از جوانه‌زنی پوشش پلاستیکی را بردارید و برای نهال‌های خود نور فراهم کنید. اگر پنجره جنوبی دارید گلدان‌ها را در مقابل پنجره قرار دهید. اگر پنجره جنوبی ندارید برای نهال‌های گوجه فرنگی نور مصنوعی فراهم نمایید.
  • منابع نور مصنوعی باید چند سانتی‌متر بالاتر از گیاه قرار داده شود (فاصله توصیه شده توسط شرکت تولید کننده). همزمان با رشد گیاه، فاصله بین گیاه گوجه‌فرنگی و چراغ رشد باید تنظیم شود.
  • اگر گیاه را در مقابل پنجره جنوبی قرار می‎دهید، آن را به طور مرتب بچرخانید تا اطمینان حاصل شود که همه گیاه در معرض نور قرار می‌گیرد.
 
مرحله دوم- انتقال نهال و کوددهی نهال گوجه‌فرنگی
 
1 – نهال‌های گوجه‌فرنگی را به گلدان‌های بزرگ منتقل کنید. به محض این که نهال‌ها یک یا دو مجموعه برگ بزرگ تشکیل دادند به این معناست که در آستانه رشد قرار دارند . در این زمان باید گلدان یا ظرف مناسب برای گیاه فراهم کنید. ظرف‌های 20 تا 40 لیتری برای کاشت نهال گوجه‌فرنگی مناسب هستند.
  • در حین انتقال مواظب باشید ریشه‌های نهال گوجه‌فرنگی آسیب نبینند. گلدان را با خاک مناسب پر کنید و نهال را در خاک بکارید. خاک‌های لومی شنی غنی با زهکشی خوب برای کاشت گوجه‎فرنگی مناسب هستند.
  • بعد از منتقل کردن نهال گوجه‌فرنگی به گلدان جدید، به گیاه آب دهید.
2 – هر زمان که خاک خشک شد به گیاه آب دهید. بعد از انتقال نهال به گلدان بزرگ‌تر، ضروری است که به طور مرتب به گیاه آب دهید. انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر خاک خشک بود به گیاه آب دهید، اگر سطح خاک خشک ولی زیر آن مرطوب بود، کمی دیرتر به گیاه آب دهید.
3 – همانطور که گیاه گوجه‌فرنگی به نور نیاز دارد، به تاریکی هم نیازمند است. در صورتی که از نور مصنوعی استفاده می‌کنید، روزانه 12 تا 16 ساعت نور مصنوعی برای گیاه کافی است. بعد از گذشت این زمان، گیاه را در تاریکی قرار دهید.
  • شما می‌توانید چراغ‌های رشد را روی تایمر قرار دهید.
4 – به نهال‌های گوجه‎فرنگی کود دهید. انواع گوجه‌فرنگی با رشد نامحدود به رشد ادامه می‌دهند و در طول فصل رشد میوه تولید می‌کنند. برای حفظ این رشد، شما باید مواد مغذی کافی در اختیار گیاه قرار دهید. دو هفته بعد از انتقال نهال به گلدان بزرگ تر، به گیاه کود دهید. بعد از اولین کود دهی، هر چند هفته یک بار (طبق دستور شرکت سازنده) تا زمان بلوغ به گیاه کود دهید.
  • از کودهای با فسفر بالا استفاده کنید.
  • طبق دستورالعمل شرکت سازنده به گیاه کود دهید.
 
مرحله سوم – گرده افشانی، نصب داربست و برداشت گوجه‌فرنگی
 
1 – برای گیاه گوجه‌فرنگی خود یک داربست تهیه کنید. گوجه‌فرنگی‌های با رشد نامحدود به داربست نیاز دارند. در کنار گیاه خود یک میله، چوب یا قفس قرار دهید. یک ماه بعد از انتقال نهال گوجه‌فرنگی به گلدان بزرگتر، می‌توانید برای آن داربست قرار دهید.
  • اگر شما از یک وسیله مانند میله یا چوب به عنوان داربست استفاده می‌کنید، ساقه گیاه را با فواصل 15 تا 20 سانتی‌متر به وسیله طناب یا گیره نگه دارنده به میله وصل کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن ساقه، گیاه را با یک گره آزاد به میله وصل کنید. 
  • اگر از قفس یا داربست چند رشته‌ای استفاده می‌کنید، باید این کار را زمانی که گیاه کوچک است انجام دهید. قفس را زمانی که گیاه کوچک است در کنار آن قرار دهید. زمانی که گیاه بالغ است وصل کردن آن به قفس سخت می‌شود. ساقه اصلی را با فواصل 15 تا 20 سانتی‌متر با استفاده از طناب یا گیره نگه دارنده به قفس وصل کنید. همزمان که گیاه رشد می‌کند آن را به قفس وصل نمایید.
2 – به گرده افشانی گیاه گوجه‌فرنگی کمک کنید. زمانی که گوجه فرنگی در زمین کاشته می‌شود، گرده افشانی توسط زنبورها، باد و پرندگان انجام می‌شود. ولی زمانی که گیاه در خانه است باید این روند را شبیه سازی کنید. چند روش برای این کار وجود دارد:
  • برای شبیه سازی باد می‌توان یک پنکه یا فن را به سمت گیاه هدایت کرد.
  • به آرامی با انگشتان خود ساقه اصلی را تکان دهید یا بلرزانید.
  •  با استفاده از قلمو یا یک سوآپ پنبه‌ای گرده افشانی را انجام دهید. شما می‌توانید گرده‌ها را به آرامی روی گل‌ها توزیع کنید.
3 – برداشت گوجه فرنگی. گوجه فرنگی‌های با رشد نامحدود 60 تا 80 روز بعد از کاشت آماده برداشت هستند. آن‌ها در تمام فصل به مدت طولانی میوه تولید می‌کنند. گوجه‌های رسیده زمانی که فشرده می‌شوند باید کمی نرم باشند.
  • برای جدا کردن گوجه فرنگی، آن را در نزدیکی ساقه خود در نظر بگیرید و تا زمانی که جدا شود آن را بچرخانید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ