کاشت زعفران

گیاه زعفران
زعفران یک ادویه گران قیمت است که به آن طلای سرخ می گویند، با این که پرورش آن کار آسانی است و هر کسی به راحتی می تواند زعفران را پرورش دهد. قیمت زیاد آن به این دلیل است که برداشت آن زحمت زیادی دارد. زعفران را می توان در تمام نقاط جهان پرورش داد. نوع خاکی که زعفران در آن کاشته می شود به مراتب از آب و هوا مهم تر است.
چرخه نمو زعفران
کاشت : از ماه خرداد تا ماه شهریور
زمان گل دادن: اواخر مهر ماه
رشد گیاه: در فصل زمستان
خشک کردن برگ ها : اواسط اردیبهشت
خاک و محل کاشت زعفران
زعفران را باید در خاکی که زهکشی خوبی دارد کاشت. از کاشت زعفران در خاک های رسی سنگین باید پرهیز کرد. خاک مناسب برای کاشت زعفران خاک رسی-آهکی یا خاک سیلیتی با PH 6 تا 8 می باشد. می توان با اضافه کردن شن و ماسه و کود گیاهی یا کمپوست خاک را بهبود بخشید.
محل کاشت زعفران باید جایی باشد که نور خورشید کاملا به آن بتابد به خصوص در پاییز که مرحله گل دهی زعفران می باشد.
 
کاشت زعفران
 
آماده سازی خاک برای کاشت زعفران
قبل از کاشت باید زمین را تا عمق 20 سانتی متر شخم زده و به آن کود گیاهی و کمپوست اضافه کرد. بعد از کاشت می توان به طور سطحی روی خاک از کود نیتروژن استفاده کرد. خاک را باید قبل از کاشت نرم کرد. زمین را در طول رشد زعفران از علف های هرز حفظ کنید.
کاشت زعفران
پیاز زعفران را هم می توان به طور مستقیم در زمین کاشت و هم می توان آن را در گلدان یا جعبه کاشت. پیاز زعفران را باید در عمق 10 تا 15 سانتی متری در زمین کاشت و فاصله ردیف های زعفران از هم باید 10 سانتی متر باشد. آبیاری ضروری نیست، فقط در صورت خشکسالی شدید در اواسط شهریور یک بار آبیاری کافی است. زعفران را تا 3 سال بعد از کاشت می توان برداشت کرد.
 
کاشت زعفران
 
هشدارها
مواظب موش های جوب باشید که به ویژه در تابستان و زمستان پیدا می شوند. بهتر است تونل هایی که موش در آن ها وجود دارد را از بین ببرید تا تعداد آن ها محدود شود. همچنین با بستن حصار دور زمین از ورود خرگوش ها به زمین جلوگیری کنید، خرگوش ها علاقه زیادی به گل های زعفران دارند. 
بیماری های زعفران
سه عفونت قارچی می تواند به زعفران آسیب برساند. 
قارچ Rhizoctonia crocorum : باعث ایجاد لکه های قهوه ای و مرگ گیاهچه می شود. 
قارچ Fusarium : به پیاز زعفران حمله می کند و باعث ایجاد رنگ نارنجی در برگ های زعفران می شود.
Violet root rot : باعث پوسیدگی ریشه و مرگ زعفران می شود. 
این قارچ ها به اکثر قارچ کش ها مقاوم هستند و زمینی که زعفران در آن کاشت می شود معمولا از سال سوم و چهارم به این قارچ ها مبتلا می شود. بهتر است که پیازها را بعد از گذشت 3 تا 4 سال در یک زمین دیگر کاشت.
برداشت زعفران
به طور کلی زعفران در اواسط پاییز گل می دهد و تا یک ماه طول می کشد. بعد از چیدن گل ها 3 رشته قرمز را باید از گل خارج کرد. برای این که کار برداشت آسان تر و تمیز تر انجام شود می توان با یک قیچی کوچک یا یک موچین این کار را انجام داد.
پرچم زرد رنگ و گل بنفش معمولا استفاده ای ندارند.
 
کاشت زعفران
 
خشک کردن زعفران
برای استفاده از رشته های زعفران باید آن ها را خشک کرد. می توان رشته ها را در یک غربال در محلی که تهویه خوبی دارد به مدت 15 دقیقه در دمای 40 تا 60 درجه سانتی گراد خشک کرد. می توان از خشک کن های مواد غذایی که تهویه خوبی دارند استفاده کرد. زعفران تازه بی مزه است، بهتر است یک ماه قبل از مصرف رشته های زعفران را در یک ظرف حلبی در بسته نگه داشت. زعفران را می توان به مدت 2 سال نگه داشت.
 
کاشت زعفران
 
میزان محصول
با هر 150 گل تقریبا می توان یک گرم زعفران برداشت کرد. در سال اول کاشت 60 درصد پیازها یک گل تولید می کنند. از سال دوم به بعد هر پیاز 2 گل تولید می کند.
 

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ