انواع گلخانه برای پرورش گل

انواع مختلف گلخانه برای پرورش گل بر حسب درجه حرارت:
یکی از راه های نگهداری و پرورش گل مخصوصا در فصل سرما و یخبندان، گلخانه است. انواع مختلف گلخانه بر حسب درجه حرارت به شرح زیر است:
گلخانه سرد ، گلخانه معتدل، گلخانه گرم
گلخانه سرد:
این گلخانه دارای ساختمان کوتاهی است، کاملا روشن بوده ، بدون این که آفتابگیر باشد و یا لازم باشد آن را مستقیما برای گرم شدن عایق بندی کرد. گلخانه سرد باید کاملا هواگیر و کمی گرم و مرطوب باشد. شیب سقف آن معمولا به یک جهت به سمت شمال ساخته می شود و اگر از گلخانه ای که دارای شیب دوجهتی است برای این منظور بخواهند استفاده کنند، باید شیب جهت جنوب آن را با حصیر نی به صورتی بپوشانند که از تابش نور خورشید به داخل گلخانه جلوگیری شود. در این گلخانه علاوه بر دریچه هایی که به منظور خروج هوای گرم و مرطوب در سقف تعبیه می شود، دو مجرا یکی در سقف و یکی در پایین نزدیک زمین برای جریان هوا ساخته می شود. کف گلخانه باید از اجسام متخلخل پوشیده شود تا آب زیادی که روی زمین ریخته می شود فرو رفته و تولید لجن نکند و میزان تبخیر آب را هم کم کند. گلخانه سرد احتیاجی به وسایل گرم کردن مصنوعی ندارد به جز در زمستان هایی که هوا خیلی سرد می شود اگر درجه حرارت از 8 درجه کمتر شود باید از بروز سرما و پایین رفتن حرارت جلوگیری شود و آن جا را کمی گرم کرد. هوای گلخانه سرد باید بین 3 تا 4 و 12 درجه سانتی گراد باشد به این معنی که در زمستان از 3 درجه سانتی گراد کمتر نشود و در تابستان از 12 درجه هم بیشتر نشود. گیاهانی که در این گلخانه نگه داری می شود از انواع گیاهانی است که در مناطقی به وجود می آیند که زمستان هیچوقت یخبندان ندارد و تابستان آن هم دارای هوای معتدل و مرطوب است.
 
گلخانه سرد
 
گلخانه سرد
گلخانه معتدل:
تفاوت مهمی که گلخانه معتدل با گلخانه سرد دارد هوای داخلی آن است که باید در فصل زمستان خیلی بیشتر و در تابستان هم با توجه به وضعیت هوای خارج، دمای داخل آن را تنظیم کرد. به طور کلی در زمستان باید بین 8 تا 12 درجه سانتی گراد باشد و در تابستان از 20 درجه بیشتر نشود. گل هایی که در گلخانه معتدل نگه داری می شوند آن هایی هستند که یا در تابستان کاشته می شوند یا گلدان های آن ها را در فضای آزاد می گذارند. در مناطقی که در تابستان نور خورشید خیلی سوزان است از گلخانه معتدل به هیچ عنوان استفاده نمی شود، در صورتی می توان از این گلخانه استفاده کرد که روی شیشه را با حصیر پوشانده و گلخانه طبق اصول فنی ساخته شده باشد و به خوبی وسایل تهویه در آن موجود باشد و هوای آن را طوری تنظیم کرد که درجه حرارت از 20 درجه سانتی گراد بیشتر نشود.
 
گلخانه معتدل
 
گلخانه گرم :
گلخانه گرم مخصوص گیاهانی است که محل پرورش آن ها مناطق خیلی گرم است . معمولا درجه حرارت گلخانه های گرم در فصل زمستان از 14 درجه سانتی گراد کمتر نمی شود و در تابستان به طور میانگین باید 28 درجه سانتی گراد باشد. نکته قابل توجه و مهم این است که برای نگهداری و پرورش گیاهان مناطق خیلی گرم فقط تهیه گرما کافی نبوده و میزان رطوبت هوا و خشکی آن هم باید مناسب باشد. مثلا برای نگهداری سرخس ها و ارکیده هوای گلخانه باید گرم و مرطوب باشد و وضعیت روشنایی آن باید ملایم باشد. برای نخل ها  هوا باید گرم و خشک با روشنایی زیاد باشد.
در مورد نگهداری گیاهان مناطق گرم یک گلخانه کافی نیست و حتما دو گلخانه و اگر تعداد گیاهان خیلی زیاد و اقسام آن متعدد باشد چندین گلخانه نیاز است. در گلخانه گرم آن چه که مورد نظر است تهیه گرمای کافی و رطوبت لازم در داخل گلخانه است که به وسیله دستگاه های گرم کننده مانند ترموسیفون انجام می شود، سطح گلخانه گرم اگر گودتر از زمین باشد و یا یک طرف آن به دیوار تکیه داشته باشد رطوبت آن بیشتر و در صورت عکس ، هوای آن خشک می شود. گلخانه های گرم هم سطح زمین را به وسیله آب پاشی زیاد یا وجود جریان آبی که از یک سمت وارد شده و از سمت دیگر خارج می شود می توان مرطوب نگه داشت. 
گلخانه گرم

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ