کود مناسب برای بوته های بلوبری

چه نوع کودی برای بوته های بلوبری باید استفاده شود؟

بلوبری

به حداکثر رساندن سلامت بوته بلوبری، کمک می‌کند که گیاه در برابر بیماری و استرس مقاومت بیشتری داشته باشد، همچنین باعث می‌شود که گیاه بلوبری رشد بهتری داشته و میوه های بیشتری تولید کند. قبل از کاشت بلوبری باید خاک را اصلاح کرد، اصلاحات خاک شامل اضافه کردن مالچ، کود سالانه بهار و اصلاحات خاص و ویژه برای تغییر اسیدیته خاک می‌باشد.

مواد ارگانیک

بلوبری بهترین رشد را در خاک های با زهکشی خوب دارد. اضافه کردن 10 سانتی متر مواد ارگانیک بر روی خاک به ساختار خاک کمک می‌کند، زهکشی آن را افزایش می‌دهد و بوته های بلوبری را بارور می‌نماید. باغبانان باید این مواد را در زمان کاشت بلوبری به خاک اضافه کنند و مواد ارگانیک را با 20 سانتی متر از سطح خاک مخلوط کنند. برای گرفتن بهترین نتایج می‌توان از کمپوست چوب کاج استفاده کرد.

مالچ اسیدی

مالچ به طرق مختلف از سلامت بوته بلوبری پشتیبانی می‌کند. مالچ در درجه اول از رشد علف های هرز جلوگیری می‌کند، در صورتی که علف های هرز در خاک حضور داشته باشند برای به دست آوردن مواد مغذی با بوته های بلوبری رقابت می‌کنند. مالچ همچنین باعث حفظ رطوبت خاک می‌شود و در نتیجه آب رسانی به بوته های بلوبری آسان تر می‌شود. در نهایت مالچ مواد مغذی در اختیار بوته بلوبری قرار می‌دهد و همزمان به حفظ اسیدیته خاک کمک می‌کند (بوته های بلوبری برای رشد بهتر به خاک اسیدی نیاز دارند). برای این اهداف، از بهترین مالچ های اسیدی می‌توان مالچ برگ بلوط، پوشال کاج و یا پوست درخت کاج را نام برد. کشاورزان باید مالچ را به صورت یک لایه 10 سانتی متری بر روی خاک گسترش دهند.

کود بلوبری

بوته های بلوبری به کودهای NPK 8-8-16 بهترین پاسخ را می‌دهند. با این حال، اگر کود در زمان کاشت اضافه شود آن را می‌سوزاند و به بوته های زغال اخته جوان آسیب می‌رساند. در عوض، باغبانان باید با توجه به دستورالعمل مصرف کود، حدود 30 روز بعد از کاشت به گیاه کود دهند. بعد از اضافه کردن این کود، در هر سال بهار قبل از این که بوته بلوبری شروع به تولید جدید کند به آن کود دهید.

 اصلاحات PH خاک

هرچند که بوته های بلوبری نسبتا مقاوم هستند ولی آن ها به خاک های اسیدی با PH 4 تا 5.5 نیاز دارند. باغبانان می‌توانند از چند طریق خاک را اسیدی کنند. چندین راه کار برای بالا بردن یا پایین آوردن PH خاک وجود دارد. ترکیبات گوگردی می‌توانند PH خاک را پایین آورند و ترکیبات آهکی PH خاک را بالا می‌آورند. به هر حال، روش اصلاح PH خاک به طور وسیعی به نوع خاک بستگی دارد.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ