مرتب کردن درختچه بلوبری

هرس درختچه بلوبری

درختچه بلوبری در فصل زمستان باید اصلاح و پیراسته شود تا بتواند چندین سال رشد موفقی داشته باشد. بوته های بلوبری از چند نظر ارزشمند هستند. این گیاه چشم انداز زیبایی به وجود می‌آورد و میوه های خوشمزه ای نیز تولید می‌کند. این درختچه زمانی که به درستی هرس شود، به خوبی می‌تواند میوه تولید کند. درختچه بلوبری را باید به صورت گلدان مانند شکل داد، به گونه ای که درختچه از بالا به سمت پایه باریک شود. این کار باعث می‌شود تا نور بتواند به قسمت های زیرین نیز نفوذ کند و هوا به خوبی در گیاه گردش داشته باشد. بعد از این که گیاه بلوبری به خوبی در خاک تثبیت شد به مراقبت کمی نیاز دارد، درختچه بلوبری زمانی که به صورت سالانه هرس شود رشد رضایت بخشی خواهد داشت.

چگونگی مرتب کردن درختچه بلوبری

1 – دو یا سه شاخه قدیمی را از سطح زمین قطع کنید. در سال اول زندگی گیاه بلوبری، تمام شکوفه ها را حذف کنید تا گیاه بتواند ریشه خود را به خوبی در خاک تثبیت کند.

2 – هرس از سال دوم و سوم بعد از کاشت گیاه بلوبری نیاز است. از رشد دوک وار گیاه بلوبری باید جلوگیری کرد، همچنین شاخه هایی که با هم تداخل دارند و چوب های مرده را نیز حذف کنید. ساقه های قدیمی که میوه می‌دهند را بیشتر از دو یا سه ساقه حذف نکنید.

3 – گیاه بالغ بلوبری را مشاهده کنید و ساقه هایی را برای برش انتخاب نمایید که در ذهن تجسم می‌کنید. با از بین بردن ساقه های ضعیف و مرده، شکل درختچه بلوبری را به صورت گلدانی حفظ نمایید و ظاهر دوک وار درختچه را به صورت گلدانی مرتب کنید. شاخه های قوی و عمودی درختچه را کوتاه کنید تا گیاه بیش از حد بلند نشود.

4 – سالانه شاخه های مرده، آسیب دیده، بیمار یا بی فایده را از بین ببرید تا گیاه سالم بماند.

5 – هر سال دو یا سه ساقه قدیمی را از سطح زمین قطع کنید. بیشتر از دو یا سه ساقه قطع نکنید. ساقه هایی که هفت ساله یا بیشتر هستند را برای قطع کردن در نظر بگیرید تا گیاه بتواند قدرت خود را حفظ کند.

6 – بوته بلوبری را زمانی که به سن 8 تا 10 سال رسید بیشتر هرس کنید، زیرا ریشه گیاه قوی تر شده و قادر به پشتیبانی از شاخه های بیشتری است.

7 – در صورتی که گیاه میوه های کوچک و زیاد تولید می‌کند، شاخه های بالایی را نیز مرتب کنید. همچنین شاخه های جدید را برای تشویق به رشد بیشتر، مرتب نمایید.

نکته

بوته های بلوبری مسن تر را بیشتر هرس کنید تا نور خورشید و جریان هوا به خوبی به گیاه برسد. شاخه های ضعیف، بیمار، مرده، آسیب دیده و یا دوک وار را حذف کنید.

هرس بوته بلوبری

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ