چگونه گوجه فرنگی بکاریم؟

 

گوجه فرنگی چگونه رشد می کند؟


گوجه فرنگی به سرعت از بذرش رشد می کند و با توجه به نوعش، زمان رسیدن به مرحله ی کامل تولیدی اش کمتر از 60 روز است. برای کشت، قبل از اینکه دمای زمین به 16 درجه سانتی گراد برسد بذر ها حدود 6 هفته زمان نیاز دارند. این سبزیجات باغچه ای سالانه رشد می کنند و در طول فصل گرما تولید می شوند. آشنایی با اصول اولیه رشد گیاه، شما را برای مراقبت های مختلفی که در هر مرحله نیاز دارد آماده می سازد. 

 


چگونگی رشد گوجه فرنگی

 

جوانه زنی بذر گوجه‌فرنگی


بیشتر بذر های گوجه فرنگی یک تا دوهفته پس از کشت جوانه می زنند. بذر ها برای بهترین جوانه زنی و رشد اولیه به خاک مرطوب و دمای حدود 21 تا 27 درجه سانتی گراد نیاز دارند. کاشت بذر ها در گلدان های جدا صورت می گیرد که با خاک استریل و مرطوب پر شده و چون گیاهان در ظرف های مخصوص خودشان هستند به جوانه زنی و آسان شدن انتقال، کمک می کند. اگرچه نهال های گوجه فرنگی برای جوانه زنی به نور خورشید احتیاج ندارند اما پس از آن که ساقه و برگ ها پدیدار شدند به نور نیازمند است. 


رشد اولیه گیاهچه گوجه‌فرنگی


گوجه فرنگی دو سری برگ بعد از جوانه زنی تولید می کند که سری دوم برگ های واقعی گیاه هستند. معمولا سری اول برگ ها به محض این که گیاه برگ های واقعی اش را تولید کند پژمرده می شوند. نهال ها حداقل به 6 ساعت نور مستقیم خورشید و دمای بین 21 تا 27 درجه سانتی گراد برای رشد سالم اولیه نیاز دارند . آبیاری موقعی که سطح خاک خشک می شود رطوبت کافی را برای تحریک رشد فراهم می کند. گوجه فرنگی قبل از انتقال به بستر خاک یک باغ، می تواند حدود 8 هفته در خانه رشد کند.


نیاز های اولیه گیاه گوجه‌فرنگی


برای انتقال، نیاز به یک بستر زه کشیده شده ی خوب که تمام روز نور خورشید را دریافت می کند دارد. خاک غنی از مواد مغذی، رشد اولیه را تحریک می کند. در هر 5 متر مربع خاک حدود 5 کیلو کود NPK 5-10-10 را باید به کار برد تا جایی که به بالای 20 سانتی متر از خاک برسد. بعد از اینکه دمای خاک به حداقل 16 درجه سانتی گراد رسید گیاه را به خاک منتقل کنید. گوجه فرنگی می تواند در طول ساقه هایش ریشه ی درازی تولید کند، به طوری که پس از کاشت نهال، 8 تا 12 سانتی متر نسبت به زمانی که در گلدانشان رشد کرده بودند بلند تر شود و این باعث ایجاد یک گیاه با ریشه ی عمیق تر و محکم تر می شود. به خاطر داشته باشید که باید خاک را مرطوب نگه داشت و حدود یک اینچ آب به طور هفتگی بدهید تا رشد اولیه ی آن تحریک شود.


گوجه فرنگی های با رشد محدود و نا محدود


گوجه های با رشد محدود دارای ساقه های متعدد و پرپشت هستند. طول این گیاهان بیشتر از 120 سانتی متر نمی شود. برای اینکه رشد آن ها به طور مستقیم باشد و از پهن شدن روی زمین حفظ شوند، یک قفس روی گیاهان جوان قرار داده می شود.
گوجه های با رشد نامحدود دارای ساقه های نازک بیشتری هستند و در طول فصل رشد می توانند تا 180 سانتی متر یا حتی بیشتر هم بلند شوند. این نوع گوجه برای حفظ حالت عمودی اش به یک ستون بلند چوبی نیاز دارد. ساقه ی اصلی گیاه را به ستون در فاصله ی 20 سانتی متری گره می زنیم و ساقه های جدیده جانبی را برای جلوگیری از رشد بیش از حد هرس می کنیم.


گل دهی و باردهی گوجه‌فرنگی


گوجه فرنگی به طور متوسط بین 60 تا 80 روز برای گل دهی زمان می برد. گل های زرد کوچک خود گرده افشانی می کنند و در یک گیاه سالم بیشترشان تبدیل به میوه می شوند. میوه ها در پایه ی شکوفه های گوجه فرنگی که بعد از گرده افشانی شروع به متورم شدن می کنند، تشکیل می شوند. گوجه فرنگی زمانی که رنگش قرمز یا نارنجی است و سفت لمس می شود برای درو آماده است.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ