ریشه دار کردن قلمه بلوبری

گیاه بلوبری

گیاه بلوبری بومی شمال شرقی آمریکا است و در مناطق سرد رشد خوبی دارد. برخی از گونه های هیبرید بلوبری مانند بلوبری بوته بلند جنوبی برای مناطق گرم مناسب هستند که می‌توانند تابستان های گرم را تحمل کنند و برای شکوفه دهی و تولید میوه فقط به 150 تا 800 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد در طول زمستان نیاز دارند. در اواخر تابستان یا اوایل پاییز می‌توان با استفاده از یک قلمه نرم بلوبری به سادگی آن را ریشه دار کرد به گونه ای که با موفقیت بالا تکثیر یابد.

روش گام به گام ریشه دار کردن قلمه گیاه بلوبری

1 – از یک گیاه بالغ بلوبری یک ساقه با طراوت و بدون نقص به اندازه 13 تا 15 سانتی متر پیدا کنید. گیاه بلوبری از اوایل تا اواسط تابستان در بهترین حالت خود به سر می‌برد. بریدن شاخه بلوبری را صبح زود انجام دهید، زیرا در این زمان گیاه متورم است. شاخه ای را انتخاب کنید که بدون شکوفه و یا جوانه های گل باشد. نوک شاخه باید به اندازه کافی جوان باشد و برگ های جوان داشته باشد و در صورتی که خم شود شکسته نشود. قلمه را در یک جای سرد و خنک نگه دارید.

2 – یک بطری نوشابه 2 لیتری تمیز را تا نیمه برش دهید و به وسیله قسمت بالایی آن یک گلخانه کوچک درست کنید. در قسمت های مختلف بطری 12 سوراخ ایجاد کنید تا هوا به خوبی در آن گردش داشته باشد.  قسمت پایینی بطری را دور بیاندازید.

3 – یک گلدان 15 سانتی متری که دارای سوراخ زهکشی باشد تهیه کنید و آن را با قسمت های مساوی پیت ماس و پرلیت پر کنید، به اندازه ای که 1.5 سانتی متر از قسمت بالایی گلدان خالی باشد. گلدان را در یک ظرف کم عمق از آب گرم قرار دهید تا وقتی که قسمت سطحی خاک به طور مساوی مرطوب شود. گلدان را از آب گرم بیرون آورید و آن را به مدت 30 دقیقه بدون حرکت بگذارید تا آب آن خالی شود.

4 – برگ هایی که در نیمه پایینی قلمه وجود دارند را حذف کنید. 2.5 سانتی متر از قسمت پایینی قلمه را مرطوب نمایید و آن را به پودر هورمون ریشه زایی آغشته کنید. در وسط گلدان یک سوراخ به اندازه یک سوم طول قلمه ایجاد کنید. قلمه را در سوراخ قرار دهید و به آرامی آن را با خاک پر کنید. به گیاه به آرامی آب دهید تا سطح خاک به طور مساوی مرطوب شود. بطری نوشابه را روی قلمه قرار دهید.

5 – گلدان را در یک جای گرم و روشن بگذارید، جایی که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. درجه حرارت باید حداقل 20 درجه سانتی گراد باشد. دمای پایین برای ریشه زایی قلمه بلوبری ضروری است.

6 – هر دو روز یک بار بطری نوشابه را بردارید و خاک را بررسی کنید. اجازه ندهید خاک خشک شود. به اندازه ای به گیاه آب دهید که سطح خاک به طور مساوی مرطوب شود اما خاک نباید خیس شود. ریشه زایی جدودا دو تا سه ماه طول می‌کشد.

7 – بعد از گذشت دو ماه به آرامی قلمه را بکشید، اگر قلمه برای بیرون آمدن مقاومت کرد به این معناست که ریشه زایی آغاز شده است. در صورتی که قلمه به آسانی بیرون آید، آن را دوباره بکارید و بعد از دو یا سه هفته آن را مجدداً بررسی کنید.

8 – زمانی که در قلمه رشد جدید مشاهده کردید، بطری پلاستیکی را حذف کنید. گلدان را در یک پنجره گرم و روشن (بدون نور مستقیم خورشید) قرار دهید. اجازه ندهید خاک خشک شود.

9 – گلدان را به تدریج با آب و هوای خارج از خانه عادت دهید تا مقاوم شود. به مدت یک هفته گلدان را در یک مکانی که تا حدی سایه دارد قرار دهید و قبل از شب آن را به داخل خانه برگردانید. بعد از گذشت این مدت، به مدت یک هفته گلدان را در صبح یک تا دو ساعت در آفتاب مستقیم قرار دهید و بعد از ظهر آن را در سایه جزیی بگذارید و در شب گلدان را به خانه بیاورید. به مدت یک هفته دیگر، گلدان را در طول روز در آفتاب کامل قرار دهید و در شب آن را به خانه منتقل کنید. بعد از گذشت این 3 هفته، گلدان را در یک نقطه آفتابی در خارج از خانه قرار دهید.

وسایلی که نیاز دارید:

چاقوی تیز و تمیز

بطری 2 لیتری پلاستیکی تمیز و روشن

پیت ماس

پرلیت

گلدان 15 سانتی متری

ظرف کم عمق

پودر هورمون ریشه زایی

نکات

در زمان کاشت قلمه در زمین، باید آن را در یک خاک با زهکشی خوب بکارید. مکان کاشت باید حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. بلوبری یک گیاه اسید دوست است و PH مناسب برای بلوبری 4.5 تا 5.5 می‌باشد. همچنین خاک باید غنی از مواد ارگانیک باشد. 

گیاه بلوبری معمولا از اواخر زمستان تا اوایل بهار خفته است و در این زمان باغبانان قلمه این گیاه را می‌فروشند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ