شرایط نگهداری سانسوریا

گیاه سانسوریا

سانسوریا

 

سانسوریا Sansevieria  همچنین با نام‌های گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته می شود، یکی از محبوب ترین و مقاوم ترین گونه‌های گیاهان خانگی است. یک گیاه زیبا، دارای برگ‌های سفت است که بسته به نوع آن از 15 سانتی متر تا 3.5 متر بلند می‌شوند. گیاهان سانسوریا معمولاً دارای برگ‌های سبز هستند، در حالی که واریته‌ای که معمولاً به نام زبان مادر شوهر خوانده می‌شود، معمولاً دارای لبه‌های زرد است.
گیاه سانسوریا از خانواده مارچوبه سانان است. سانسوریا برای اولین بار در چین پرورش داده شد و به عنوان گیاه آپارتمانی نگه داری می‌شد. زیرا اعتقاد بر این بود که هشت خدایان فضیلت‌های خود (زندگی طولانی، سعادت، شعور، زیبایی، هنر، شعر، سلامتی و قدرت) را به کسانی که گیاه سانسوریا پرورش داده‌اند تقدیم می‌کنند. سانسوریا همچنین در بین چندین گیاه انتخاب شده توسط ناسا، برای مطالعه در مورد چگونگی استفاده از گیاهان برای تصفیه هوا و مبارزه با "سندرم ساختمان بیمار" است. طبق مطالعات مشترکی که توسط اداره باغبانی دانشگاه جورجیا و انستیتوی تحقیقات زیست محیطی در دانشگاه یونسی در سئول کره انجام شده است، نشان داده شده که سانسوریا توانایی برای خارج کردن فرمالدئید و بنزن از هوا را دارد.

کاشت گیاه سانسوریا

سانسوریا

سانسوریا به آسانی قابل رشد است و تقریباً غیر قابل تخریب است. این گیاه در هر دو نور بسیار روشن یا گوشه‌های روشن خانه (بدون نور مستقیم) رشد می‌کند. گیاه ایده آل برای کاشت در گلدان می‌باشد، در کنار سایر گیاهان آپارتمانی به خوبی رشد می‌کند و روی زمین و یا روی یک میز می‌توان آن را قرار داد. این گیاهان همچنین مقاوم به خشکی هستند. دو نوع کم رشد وجود دارد، اما این موارد به ندرت در گلخانه‌ها یا فروشگاه‌ها دیده می‌شود.

شرایط نگهداری سانسوریا

نور مناسب گیاه سانسوریا
اگرچه گیاه مقاومی است ولی سانسوریا نور غیر مستقیم اما ثابت با مقداری نور مستقیم در طول روز را ترجیح می‌دهد. سانسوریا می‌تواند در نور مستقیم (آفتاب کامل) هم سازگار شود و همچنین در شرایط کم نور هم زنده می‌ماند.
خاک مناسب سانسوریا
سانسوریا خاک مخصوص گلدان دارای زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. این گیاه در خاک‌های شنی هم به خوبی رشد می‌کند. یک خاک گلدان حاوی پیت ماس که زهکشی خوبی دارد برای گیاه سانسوریا تهیه کنید. همچنین خاک مخصوص کاکتوس نیز انتخاب خوبی است.
آبیاری سانسوریا
بین هر باری آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در طول زمستان ماهی یک بار به گیاه آب دهید. هر زمان خاک را لمس کردید و خشک بود، به آن آب بدهید. از دادن آب بیش از حد به گیاه سانسوریا خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.
دما و رطوبت
سانسوریا شرایط گرم را ترجیح می‌دهد و در صورتی که در معرض دمای زیر 10 درجه سانتی گراد قرار بگیرید، آسیب خواهد دید. بهترین دما برای سانسوریا 20 تا 33 درجه سانتی گراد است. گیاه را در مکانی با این دما بگذارید.
کود 
در طول فصل رشد از کودهای ملایم مخصوص کاکتوس برای سانسوریا استفاده کنید. همچنین کودهای مایع متعادل آهسته رهش مانند کود NPK 10-10-10 نیز مناسب است. در طول زمستان به گیاه سانسوریا کود ندهید.
عوض کردن گلدان سانسوریا
هنگام انتخاب گلدان، از یک گلدان مقاوم استفاده کنید. زیرا ریشه‌های قوی سانسوریا می‌توانند گلدان‌های ضعیف را خرد کنند. سانسوریا معمولا به آهستگی رشد می‌کند و به ندرت به عوض کردن گلدان نیاز دارد. اما اگر در معرض تابش نور کافی باشد، ممکن است به سرعت رشد کند و هر سال به تعویض گلدان و یا تکثیر قلمه‌ها نیاز داشته باشد. گلدان سانسوریا را در فصل بهار عوض کنید، هنگام عوض کردن گلدان از خاک گلدان تازه استفاده نمایید.
تکثیر گیاه سانسوریا
گیاه سانسوریا را می‌توان هنگام عوض کردن گلدان تکثیر کرد. همچنین شاخه‌های جدیدی که از خاک بیرون می‌آیند را می‌توان از گلدان خارج کرد و به صورت جداگانه کاشت. روش دیگر قلمه گیری از گیاه سانسوریا می‌باشد.

نگهداری سانسوریا

انواع سانسوریا

انواع سانسوریا

ارقام مختلفی از این گیاه وجود دارد. بعضی از آن‌ها خیلی بلند نمی‌شوند و بعضی دیگر رنگ‌های مختلفی در برگ‌ها دارند. انواع سانسوریا عبارتند از:
سانسوریا ابلق پاکوتاه Sansevieria trifasciata 'Hahnii' (bird's nest snake plant): برگ‌های آن به طول 15 سانتی متر رشد می‌کنند. فرم قرار گرفتن برگ‌ها در کنار یکدیگر، شبیه به لانه پرنده می‌باشد.
سانسوریا نیزه‌ای Sansevieria cylindrica (cylinder snake plant): دارای برگ‌های گرد و سفت است که می‌توانند به یک متر برسند. طاق برگ‌ها از سمت تاج مرکزی به بیرون قرار دارد.
سانسوریا شمشیری ابلق Sansevieria trifasciata 'Laurentii' (variegated snake plant): حاشیه برگ‌ها زرد رنگ است. برای تکثیر این گیاه نباید از برگ‌ها قلمه گیری کرد. باید از شاخه‌های جدید که از خاک خارج می‌شوند استفاده نمایید.
سانسوریا گرهی Sansevieria trifasciata 'Twist': دارای برگ‌های پیچ خورده است که به صورت افقی با لبه‌های رنگارنگ زرد رنگ به صورت راه راه هستند. اندازه آن حدود 35 سانتی متر است.
سانسوریا بلند ابلق Sansevieria trifasciata 'Bantel’s: به طول یک متر رشد می‌کند و دارای برگ‌های باریک با نوارهای عمودی سفید می‌باشد.
Sansevieria desertii دارای برگ‌هایی به طول 30 سانتی متر است و سایه‌هایی از رنگ قرمز در برگ‌ها وجود دارد.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ