اصلاح خاک برای کاشت بلوبری

بوته بلوبری

بلوبری یکی از میوه های بسیار خوشمزه است و علاوه بر این که به صورت خام خورده می‌شود استفاده های زیاد دیگری هم دارد، مثلا از این میوه در کیک، دسر، مربا، ژله و ... نیز استفاده می‌شود. شما برای تهیه این میوه خوشمزه لازم نیست که آن را با قیمت های بالا از فروشگاه ها تهیه نمایید، بلکه می‌توانید با کمی تلاش خودتان درختچه بلوبری را پرورش دهید. این درختچه علاوه بر تولید میوه های بسیار خوشمزه، چشم انداز بسیار زیبایی هم در فضای باغچه یا باغ ایجاد می‌کند. برای این که بلوبری رشد مطلوبی داشته باشد باید شرایط مناسبی را برای آن فراهم نمود. درختچه بلوبری از گیاهان اسید دوست است و بهترین رشد را در خاک های اسیدی دارد، بنابراین قبل از کاشت بلوبری، باید خاک را ترمیم کرد تا بلوبری بتواند رشد خوبی داشته باشد.

چگونگی ترمیم خاک برای کاشت بلوبری

1 – 3 یا 4 ماه قبل از کاشت بلوبری، PH خاک را تست کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از یک کیت تست PH انجام دهید. PH مناسب برای رشد بلوبری 4.8 تا 5.5 می‌باشد.

2 – در صورتی که PH خاک بیشتر از حد مناسب باشد، برای پایین آوردن آن باید از گوگرد استفاده نمود. گوگرد را باید با 15 سانتی متری بالای خاک مخلوط کرد. در خاک های شنی برای هر 9 متر مربع 2.5 فنجان گوگرد و برای خاک های متراکم که دارای گل و لای، رس و مواد ارگانیک هستند در هر 9 متر مربع 1 کیلو گوگرد به خاک اضافه نمایید. گوگرد باید 3 یا 4 ماه قبل از کاشت بلوبری به خاک اضافه شود.

3 – برای رشد مطلوب بوته بلوبری، باید خاک به اندازه کافی مواد ارگانیک داشته باشد. خاکی که بلوبری در آن کاشته می‌شود باید حداقل دارای 2 درصد یا بیشتر مواد ارگانیک باشد. یک لایه 10 سانتی متری پیت ماس یا پوشال چوب کاج را با 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. می‌توان همزمان با اسیدی کردن خاک با استفاده از گوگرد، این مواد ارگانیک را هم اضافه کرد. 

4 – قبل از کاشت دوباره PH خاک را تست کنید. در صورتی که PH خاک در محدوده مناسب نبود دوباره به خاک گوگرد اضافه نمایید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

کیت تست PH

گوگرد

مواد ارگانیک

بیل

نکته

برای رشد مطلوب بلوبری، خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. در اواخر بهار به بلوبری های تازه کاشته شده دو قاشق غذا خوری کود NPK 10-20-10 اضافه کنید. بعد از کوددهی، آبیاری انجام دهید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ