هرس درختچه بلوبری سه ساله

درختچه بلوبری

بوته بلوبری زمانی که جوان است به هرس بسیار کمی نیاز دارد. به طور معمول میوه های بلوبری بر روی شاخه های یک ساله تشکیل می‌شوند اما ممکن است شاخه ها تا سن سه سالگی نیز مولد باشند و بتوانند میوه تولید نمایند. در دو سال اول بعد از کاشت، باید شکوفه های بوته بلوبری را چید تا گیاه به جای تولید میوه انرژی خود را صرف قوی کردن ریشه ها و شاخه ها کند. در سال سوم، گیاه بلوبری باید کمی هرس شود تا برای هرس سالانه که از سال چهارم بعد از کاشت آغاز می‌شود، آمادگی پیدا کند.

چگونگی هرس بوته بلوبری 3 ساله

1 – قیچی هرس و یا هر وسیله ای که برای هرس استفاده می‌کنید را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید سپس آن ها را با استفاده از یک دستمال کاغذی خشک نمایید. با انجام این کار هر گونه آلودگی قارچی که ممکن است به گیاه بلوبری آسیب برساند از وسایل هرس پاک می‌شود.

2 – تمامی شاخه های مرده و آسیب دیده را حذف کنید، شاخه های بزرگی که از زمین بیرون آمده اند را از سطح زمین قطع کنید و شاخه های کوچکی که بر روی شاخه های اصلی رشد کرده اند را نیز هرس نمایید. 

3 – هر شاخه پیچ خورده و یا شاخه هایی که در حال رشد به سمت زمین هستند را قطع کنید. هرس باید در اواخر زمستان زمانی که گیاه بلوبری خفته است انجام شود.

4 – از شاخه های بزرگی که در سال دوم تشکیل شده اند دو عدد را از سطح زمین قطع کنید. 

وسایلی که نیاز دارید:

ضدعفونی کننده

دستمال کاغذی

وسایل هرس

نکته

در سال های آینده تمام ساقه های گیاه را قطع کنید و فقط سه ساقه که در سال قبل تشکیل شده اند را نگه دارید، به گونه ای که تمام ساقه هایی که در گیاه باقی می‌مانند یک تا 7 ساله باشند.  در سال هفتم تمام ساقه های قدیمی را از پایه قطع کنید. گیاه بلوبری در هر سنی که باشد، باید شاخه های ضعیف، آسیب دیده و مرده را از آن حذف کرد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ