فسفیت پتاسیم

برنامه های مراقبت از سلامت گیاهان

کود فسفیت پتاسیم

 

فسفیت پتاسیم یک ماده کاربردی خاک است که اخیراً به عنوان روشی برای بهبود قدرت و سلامت گیاه مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات و تجربیات میدانی نشان داده است که پس از استفاده از فسفیت پتاسیم، بهبود سلامت گیاه با افزایش مقاومت در برابر انواع عوامل بیماری زای گیاهی و همچنین افزایش تحمل بسیاری از عوامل تنش محیطی از جمله تنش خشکی مرتبط است.

فسفیت پتاسیم چیست؟

فسفیت پتاسیم

فرمول شیمیایی فسفیت پتاسیم H2KO3P است. محصولات مختلف حاوی فسفیت پتاسیم به عنوان کود برای رفع کمبود پتاسیم یا به عنوان محصولات قارچ کش برای مدیریت بیماریهای خاص به فروش می رسند. فسفیت پتاسیم دارای ویژگی منحصر به فرد افزایش مقاومت گیاه در برابر چندین بیماری و استرس محیطی و همچنین افزایش سرعت و شدت سیستم های دفاعی گیاهی می باشد.

فسفیت پتاسیم چگونه کار می کند؟

استفاده از فسفیت پتاسیم واکنش های دفاعی موجود در گیاهان را افزایش می دهد. این واکنش ها شامل تشکیل مناطق نکروتیک (مرگ برنامه ریزی شده سلول برای محدود کردن گسترش بیماری زا)، تولید هورمون های گیاهی دخیل در دفاع، تولید آنزیم های لیتیک دفاعی، ضخیم شدن دیواره های سلولی و تولید فیتوآلکسین (آنتی بادی) است. جالب است که با استفاده از فسفیت پتاسیم افزایش مقاومت گیاه فراتر از بازه زمانی که مواد در بافت گیاه تشخیص داده می شود، گسترش می یابد، که نشان دهنده یک اثر "ایمن سازی" سیستمیک است.

عملکرد فسفیت در گیاهان

فسفیت در مقایسه با فسفات

جزء فسفیتی این ماده به گونه ای بر گیاهان تأثیر می گذارد که متفاوت از کود فسفری معمولی یا همان فسفات است. در حالی که از نظر شیمیایی مشابه است، فسفیت در بافت گیاهی بسیار متحرک است و به سرعت در سراسر گیاه پخش می شود ولی در واقع فسفر قابل ملاحظه ای را برای گیاه فراهم نمی کند. این نگران کننده نیست زیرا در اکثر خاک ها بسیار نادر است که که در واقع فسفر نداشته باشند. فسفات همچنین منبع مشترک آلودگی آب به کود است، اما این مورد مربوط به فسفیت نمی شود.

فسفیت پتاسیم چگونه استفاده می شود؟

بسته به موقعیت و هدف خاص، فسفیت به عنوان یک ماده کاملاً سیستمیک می تواند به صورت اسپری محلول پاشی روی گیاه یا تزریق در خاک برای جذب در ریشه استفاده شود. پس از استفاده از هر یک از این روش ها، اثرات فسفیت پتاسیم در تمام قسمت های گیاه قابل مشاهده است. هزینه ها و تجهیزات برنامه بسته به نوع برنامه متفاوت است.

فسفیت و فسفات

فسفیت پتاسیم چه زمانی باید استفاده شود؟

چگونگی استفاده از فسفیت پتاسیم

1) مدیریت بیماری های خاص ناشی از خاک، از جمله بیماری ریشه Phytophthora و پوسیدگی ریشه Armillaria
2) به عنوان یک درمان مستقیم برای بیماری های تنه درختان، از جمله مواردی که توسط گونه های Phytophthora و برخی از گونه های باکتریایی ایجاد می شود.
3) به عنوان وسیله ای برای افزایش مقاومت عمومی در برابر انواع عوامل بیماری زا ثانویه یا "مرتبط با استرس"
4) برای تقویت نشاط عمومی گیاه
5) برای افزایش مقاومت در برابر عوامل تنش زای محیطی مانند خشکسالی یا خاک های دارای آب

مزایای استفاده از فسفیت پتاسیم

•    کاهش پوسیدگی ریشه
•    موثر روی بیماری های قارچی
•    افزایش میزان فتوسنتز در گیاهان
•    افزایش گل و میوه های گیاه
•    بزرگ تر شدن میوه و بهبود ظاهر میوه
•    افزایش مدت زمان انبار داری محصولات
•    فعال کردن مکانیسم دفاعی گیاهان
•    افزایش عملکرد و تحریک عنصرهایی مانند منگنز و آهن
 

فسفیت پتاسیم

آیا فسفیت پتاسیم در کشاورزی ارگانیک قابل استفاده است؟

کشاورزی ارگانیک

در حال حاضر، فسفیت پتاسیم به عنوان قارچ کش برای کشاورزی ارگانیک در اتحادیه اروپا مجاز نیست و استفاده از آن در کشاورزی ارگانیک توصیه نمی شود. ولی به دلیل اینکه بی ضرر بوده و در گیاه باقی نمی ماند یا به مقدار خیلی کم باقی می ماند، می توان به عنوان جایگزینی برای قارچ کش های بر پایه مس در کشاورزی غیر ارگانیک استفاده شود. 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ