کاشت بلوبری خفته ریشه باز

کاشت بلوبری

بوته های بلوبری (Vaccinium spp) یک چشم انداز بسیار زیبا در فضا ایجاد می‌کنند و میوه های مغذی سرشار از آنتی اکسیدان تولید می‌نمایند. گیاه بلوبری زمانی که در یک محل مناسب کاشته شود عملکرد خوبی داشته و به مراقبت کمی نیاز خواهد داشت. انواع مختلف بلوبری به 100 تا 600 ساعت سرمای زیر 4 درجه سانتی گراد از اواخر آبان ماه تا اواسط اسفندماه نیاز دارند تا بتوانند میوه بدهند، ساعات سرمای مورد نیاز با توجه به نوع بلوبری متفاوت است. به عنوان مثال بلوبری rabbiteye مخصوص کاشت در نواحی گرم و معتدل است و فقط به 100 تا 200 ساعت سرما برای تشکیل میوه نیاز دارد. انواع مختلف بلوبری ریشه باز را زمانی که خفته هستند می‌توان کاشت.

چگونگی کاشت بلوبری خفته ریشه باز

آماده سازی خاک

برای داشتن بلوبری با بهترین رشد، محل هایی که برای کاشت در نظر گرفته شده اند یک سال قبل از کاشت باید آماده شوند. زیستگاه طبیعی بلوبری حاشیه های مرطوب جنگل ها می‌باشد که خاک در آن جا زهکشی خوبی داشته و گیاه در معرض آفتاب کامل می‌باشد، همچنین در خاک این مناطق میزان زیادی مواد ارگانیک مانند برگ پوسیده وجود دارد. در باغ ها، زمانی که خاک با پیت ماس، هوموس برگ بلوط و پوست درخت کاج مخلوط شده باشد، بوته بلوبری ریشه باز بهترین رشد را دارد. زمانی که زهکشی خاک مشکل دارد، 22 سانتی متر از قسمت بالای خاک را باید با مواد ارگانیک مخلوط کرد، از قسمت های مساوی کمپوست و هوموس پوست درخت کاج می‌توان استفاده نمود. اگر زهکشی خاک مشکلی ندارد، در قسمت هایی که قرار است بوته های بلوبری کاشته شوند یک سوراخ 30 تا 45 سانتی متری در خاک حفر کنید و نصف خاک خارج شده را با مواد ارگانیک مخلوط کنید و سپس سوراخ را پر نمایید.

PH خاک برای کاشت بلوبری

قبل از کاشت بلوبری باید PH خاک را تنظیم کرد. بلوبری بهترین رشد را در PH 4.8 تا 5.5 دارد. بلوبری ریشه باز معمولا از گلدان به زمین منتقل می‌شود و باید یک سال قبل از انتقال بوته بلوبری به محل کاشت، PH خاک تنظیم شود. یک نمونه از خاک خود را تست کنید و PH آن را تعیین نمایید. در صورتی که PH بالا بود برای پایین آوردن آن گوگرد استفاده کنید و اگر PH پایین بود برای بالا بردن آن از آهک استفاده نمایید. در زمان کاشت نیز یک بار دیگر اسیدیته خاک را تست کنید و با توجه به نتیجه آزمون، PH خاک را تنظیم کنید.

فصل کاشت بلوبری

بوته های بلوبری ریشه باز را می‌توان در فصل بهار کاشت، اما زمان مناسب برای کاشت بوته های بلوبری ریشه باز در مناطق گرم از اواسط پاییز تا اوایل زمستان است (زمانی که گیاه خفته است). کاشت پاییزی باعث می‌شود که ریشه ها زمان کافی برای رشد جدید داشته باشند و قبل از شکستن خواب جوانه ها و شروع رشد جدید در بهار و تابستان به خوبی در خاک تثبیت شوند. ریشه های بلوبری زمانی که دما بالاتر از 4 درجه سانتی گراد می‌شود شروع به رشد می‌کنند.

آماده سازی گیاه

بوته بلوبری ریشه باز زمانی که محل کاشت به سطح PH مناسبی می‌رسد و خاک به طور مساوی مرطوب شده است آماده کاشت می باشد. ریشه بوته بلوبری را در یک ظرف آب با دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در آب بماند تا از هیدراتاسیون ریشه قبل از کاشت در زمین مطمئن شوید. هر ریشه شکسته یا آسیب دیده را حذف کنید. ریشه ها را به طور مساوی در سوراخ کاشت پخش کنید و آن را به گونه ای در خاک قرار دهید که تاج ریشه در بالای خط خاک قرار بگیرد. در صورتی که بوته رشد زیادی داشته است شاخه های جانبی را هرس کنید. یک لایه 5 تا 7 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید. مالچ را 7 سانتی متر دورتر از پایه گیاه اضافه نمایید. مالچ باعث می‌شود رطوبت خاک حفظ شود و دمای خاک در سطح متوسطی باقی بماند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ