تعیین روش کاشت بلوبری

کاشت بلوبری

آیا بلوبری باید در زمین تخت کاشته شود یا بر روی زمین برآمده؟

بلوبری در خاک های غنی، اسیدی با زهکشی خوب باید کاشته شود تا بتواند به خوبی رشد کند و میوه تولید نماید. بلوبری به طور معمول در مناطق سرد می‌روید، اما تولید کنندگان گونه هایی از بلوبری توسعه داده اند که برای کاشت در مناطق گرم نیز مناسب هستند. بلوبری بوته بلند جنوبی گونه ای است که در مناطق گرم و معتدل کاشته می‌شود. روش کاشت بلوبری به نوع خاک بستگی دارد، در واقع خاک یک کلید برای رشد موفق بلوبری می‌باشد.

خاک مناسب

بلوبری باید در خاک های مرطوب کاشته شود اما نمی‌تواند رطوبت بیش از حد و خاک خیس را تحمل کند. زیستگاه طبیعی بلوبری در زمین های پست که توسط آب احاطه شده است می‌باشد، اما ریشه گیاهان بر تپه های کوچکی از خاک های نرم و متخلخل هستند که اجازه می‌دهد ریشه ها به میزان کافی به رطوبت دسترسی داشته باشند ولی تاج گیاه خارج از آب قرار می‌گیرد. بلوبری خاک های نرم و متخلخل همراه با مقدار زیادی مواد ارگانیک را دوست دارد.

کاشت در خاک رس

بلوبری در خاک های رسی باید روی تپه های کوچک کاشته شود. تپه باید به اندازه ای باشد که تاج ریشه 15 سانتی متر بالاتر از سطح زمین باشد تا از توقف رشد جلوگیری شود. یک روش ساده این است که یک منطقه از خاک به قطر 180 تا 240 سانتی متر را به صورت یک تپه کم عمق درآورید. قبل از کاشت بلوبری قسمت های مساوی پیت ماس و یا کمپوست را با خاک سست  مخلوط کنید.

کاشت در خاک های شنی

بلوبری بهترین رشد را در خاک های شنی با زهکشی خوب دارد، خاک باید به میزان کافی مواد مغذی و ارگانیک داشته باشد. قبل از کاشت بلوبری، باید خاک را آماده نمود. یک لایه 7 تا 10 سانتی متری کمپوست به شعاع 90 سانتی متری روی خاک در محل کاشت بریزید و آن را با 15 تا 20 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. در زمان کاشت بلوبری، گودال کاشت را از با قسمت های مساوی مواد ارگانیک و خاک پر کنید.

روش کاشت عمومی

برای تعیین روش کاشت صحیح برای بلوبری، خاک را مرطوب کنید و مقداری خاک را در دست خود فشار دهید. اگر ذرات خاک به شکل یک توپ به هم چسبیدند از روش کاشت در خاک رس استفاده کنید. اگر ذرات خاک به هم نچسبیدند از روش کاشت در خاک های شنی استفاده نمایید. قبل از کاشت PH خاک را تست کنید تا در صورت لزوم به خاک مواد اسیدی اضافه نمایید. با استفاده از یک کیت تست PH، اسیدیته خاک را تعیین کنید. PH مناسب برای کاشت بلوبری 4.8 تا 5.5 است، در صورتی که PH بالاتر از 5.5 باشد با استفاده از گوگرد یا سولفات آلمینیوم PH خاک را کاهش دهید. برای هر 9 متر مربع نیم کیلو گوگرد یا سولفات آلمینیوم نیاز است تا PH خاک یک واحد کاهش پیدا کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ