کاشت بوته های بلوبری برای گرده افشانی متقاطع

گیاه بلوبری

بوته های بلوبری تا حدی خود گرده افشان هستند، اما در صورتی که با یک واریته دیگر گرده افشانی متقاطع داشته باشند میوه های بزرگ تری تولید می‌کنند. زنبورها و باد به گرده افشانی متقاطع کمک می‌کنند، اگرچه یک بوته بلوبری باید نزدیک گونه دیگر باشد تا بتواند با آن گرده افشانی متقاطع داشته باشد. بوته های بلوبری که برای گرده افشانی متقاطع انتخاب می‌‌شوند باید در یک زمان شکوفه بدهند. گیاه بلوبری باید در آفتاب کامل و یک خاک با زهکشی خوب کاشته شود تا رشد خوبی داشته باشد.

چگونگی کاشت درختچه بلوبری برای گرده افشانی متقاطع

1 – یک گودال در خاک حفر کنید، به گونه ای که عرض آن دو برابر عرض توپ ریشه بلوبری بوده و عمق آن به اندازه ریشه باشد. نهال ها باید در فاصله 1.5 متری از هم کاشته شوند، فاصله نهال ها از هم نباید از این میزان بیشتر شود، نزدیک بودن نهال ها به هم برای گرده افشانی متقاطع ضروری است. اگر شما می‌خواهید چند ردیف بلوبری بکارید، فاصله بین نهال ها را 1.5 متر و فاصله بین ردیف ها را 3 متر در نظر بگیرید.

2 – یک مشت پیت ماس در پایین گودالی که قرار است نهال بلوبری را در آن بکارید، بریزید و با استفاده از بیل آن را کاملا با خاک مخلوط نمایید.

3 – نهال بلوبری را در مرکز گودال قرار دهید. عمق گودال باید به اندازه گلدانی که نهال بلوبری در آن قرار دارد باشد. نهال بلوبری نباید خیلی عمیق کاشته شود. وقتی که نهال را در گودال قرار دادید قسمت های خالی گودال را با خاک پر کنید. هر دو واریته بلوبری را به صورت مخلوط بکارید تا به گرده افشانی متقاطع تشویق شوند. 

4 – بعد از کاشت نهال ها با شلنگ آبیاری انجام دهید. نهال های بلوبری در سال اول به هفته ای یک یا دو بار آبیاری نیاز دارند. بعد از این که نهال ها به خوبی در خاک ثابت شدند، هفته ای یک بار آبیاری برای آن ها کافی است.

5 – یک سوم از ارتفاع کل بوته و هر اندامی که بیش از مرکز ساقه اصلی عبور کرده باشد را هرس کنید. میوه های کوچک را در سال اول بچینید. از بین بردن اندام اضافی، برگ و میوه در سال اول اجازه می‌دهد تا گیاه بلوبری ریشه قوی تر و سالم تری برای سال دوم تولید کند.

6 – در بهار زمانی که رشد جدید در بوته بلوبری دیده می‌شود یک کود NPK 1-4-12 به اندازه یک اونس در اطراف هر یک از بوته های بلوبری به صورت نم نم اضافه کنید و یک ماه بعد برای هر گیاه دو اونس کود استفاده نمایید. بعد از کود دهی، به خوبی آبیاری انجام دهید تا کود کاملا در خاک نفوذ کند. هر سال بهار به میزان کود یک اونس اضافه کنید تا زمانی که به شش اونس برسد. 

وسایلی که شما نیاز دارید:

بیل

پیت ماس

شلنگ

کود NPK 1-4-12

قیچی هرس

نکته

گیاه بلوبری برای رشد مناسب و تولید میوه به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد.

در صورتی که بخواهید برداشت میوه های بلوبری به صورت طولانی مدت باشد، چندین واریته بلوبری که میوه دهی آن ها در زمان های مختلفی است را در یک منطقه بکارید. با این کار در مدت زمان طولانی می‌توانید میوه های بلوبری برداشت کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ