پایین آوردن PH خاک برای گیاه بلوبری

گیاه بلوبری

بلوبری از گیاهانی است که برای رشد و باردهی به یک خاک اسیدی نیاز دارد. این گیاه بومی شمال شرقی آمریکاست و با توجه به نوع گونه به ارتفاع 90 سانتی متر تا 3 متر می‌تواند رشد کند. گیاه بلوبری در مناطق سرد رشد خوبی دارد و برای تولید میوه باید در طول زمستان به میزان کافی سرما دریافت کنند، ولی برخی از گونه ها در مناطق گرم نیز می‌توانند رشد کنند. تحقیقات نشان داده اند که بلوبری برای رشد به یک خاک با PH 4.5 تا 5.5 نیاز دارد. در صورتی که گیاه بلوبری رشد ضعیفی داشته باشد و زرد رنگ شود به این معناست که PH خاک بالا است و باید اصلاح شود.

چگونگی پایین آوردن PH خاک برای گیاه بلوبری

1 – PH فعلی خاک خود را اندازه گیری کنید. این کار باعث می‌شود شما بدانید که چه میزان مواد اصلاح کننده به خاک اضافه نمایید. برای اندازه گیری PH سه راه دارید: نمونه خاک را به آزمایشگاه ارسال کنید تا PH خاک را مشخص کنند، از کیت تست PH استفاده نمایید و یا یک دستگاه PH متر خاک تهیه کنید. البته تهیه دستگاه PH متر گران تر از راه های دیگر است.

2 – نتایج تست خاک را بررسی کنید. اگر PH خاک بالاتر از 5.5 باشد شما نیاز به اصلاح خاک دارید و باید آن را به محدوده 4.5 تا 5.5 برسانید.

3 – یک لایه 3 سانتی متری پیت ماس در اطراف بوته گسترش دهید، پیت ماس را باید با فاصله چند سانتی متری از پایه گیاه روی زمین بریزید.

4 – یک لایه 3 سانتی متری کمپوست ارگانیک روی پیت ماس بریزید و سپس یک لایه برگ خرد شده نیز اضافه نمایید. بعد از اضافه کردن این مواد به خوبی آبیاری انجام دهید.

5 – شش ماه بعد دوباره PH خاک را تست کنید.

6 – در صورتی که هنوز PH بالاتر از 5.5 است، هر گونه مالچ یا پیت ماس اطراف گیاه را بردارید و در هر 9 متر مربع 375 گرم گوگرد عنصری به خاک اضافه نمایید. بعد از اضافه کردن گوگرد آبیاری انجام دهید.

7 – دوباره در اطراف گیاه مالچ و پیت ماس اضافه نمایید و PH خاک را به مدت سه تا شش ماه بعد دوباره چک کنید. کاهش PH خاک یک فرآیند آهسته است.

8 – برای حفظ سطح PH در حالت مطلوب، در هر بهار یک لایه پیت ماس و مالچ ارگانیک در اطراف بوته بلوبری اضافه کنید. 

وسایلی که نیاز دارید:

پیت ماس

مالچ

تست خاک

کمپوست ارگانیک

برگ خرد شده

گوگرد عنصری

نکات

اگر شما هنوز بوته بلوبری را در خاک نکاشته اید، بهتر است PH خاک را یک سال قبل از کاشت به حد مناسب برسانید. برای این کار، خاک را تست کنید و در هر 9 متر مربع 500 تا 750 گرم کوگرد عنصری به خاک اضافه کنید تا PH خاک یک واحد کاهش پیدا کند. گوگرد را باید با 15 تا 20 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید.

انواع بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbit-eye، گزینه های مناسبی برای کاشت در مناطق گرم هستند.

هشدار

تحقیقات نشان داده است که گاهی اوقات کیت های تست PH خاک، نتایج دقیقی را نشان نمی‌دهند و بهتر است که نمونه های خاک برای تعیین PH به آزمایشگاه فرستاده شوند. همچنین باید یک آزمایش از مواد مغذی موجود در خاک گرفته شود تا میزان موادی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم در خاک مشخص شوند و در صورت کمبود، این مواد به خاک اضافه شوند. انجام تست در آزمایشگاه بهترین نتیجه را به شما می‌دهد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ