گرده افشانی بوته‌های بلوبری

گرده افشانی بوته بلوبری

چقدر گرده افشانی برای بوته های بلوبری نیاز است؟

بلوبری یک میوه بومی آمریکا می‌باشد که عمدتا در جنگل ها وجود داشته است. تولید کنندگان تجاری بلوبری، گونه های وحشی بلوبری را تولید می‌کنند که کیفیت بالایی دارند و برداشت و فروش آن ها نیز آسان تر می‌باشد. گونه های بلوبری که برای پرورش مناسب هستند مانند بلوبری بوته بلند شمالی، بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری Rabbiteye . بلوبری در مناطق سرد رشد خوبی دارد، البته گونه هایی از بلوبری وجود دارند که در مناطق گرم رشد می‌کنند مانند بلوبری بوته بلند جنوبی که یک نوع هیبرید است.

انواع گل

تمام میوه ها از تخمدان گل بعد از گرده افشانی تشکیل می‌شوند، اما همه گل ها تخمدان ندارند. بسته به گونه های گیاهی، برخی از گل ها دارای گل های نر و ماده جداگانه ای هستند در حالی که برخی دیگر گل های کاملی دارند. در یک گیاه بخش های گل نر و ماده بر روی گل های مشابهی قرار دارند. در برخی از گونه های گیاهی گل های نر و ماده بر روی یک گیاه هستند ولی در گونه های دیگر گل های نر بر روی یک گیاه و گل های ماده بر روی یک گیاه دیگر قرار دارند. بلوبری دارای گل های کاملی است و تا حدی خود گرده افشان می‌باشد، به این معنا که می‌تواند خود را بارور کند، با این حال گل های خود گرده افشان میوه های کوچک تری تولید می‌کنند.

گونه ها

زمانی که بلوبری گرده افشانی متقابل انجام می‌دهد میوه های خوشمزه تر و بزرگ تری تولید می‌کند. در زمان کاشت بلوبری شما باید حداقل دو رقم بلوبری انتخاب کنید که در یک زمان گل می‌دهند. بلوبری Bluecrop و بلوبری Chippewa دو واریته هستند که هر دو در اواسط فصل شکوفه می‌دهند و برای گرده افشانی متقابل با هم مناسب هستند. بلوبری هایی که در اواخر فصل شکوفه می‌دهند شامل Liberty و Darrow می‌باشند. گونه هایی که در اوایل فصل شکوفه می‌دهند شامل Duke و Patriot هستند. اگر شما فضای زیادی دارید می‌توانید چند گونه بلوبری را بکارید تا در زمان های مختلف بتوانید میوه های خوشمزه برداشت کنید.

گرده افشانی

گرده افشانی گیاه بلوبری بیشتر توسط زنبورها انجام می‌شود. باد نمی‌تواند گرده های سنگین و چسبناک بلوبری را از یک گل به گل دیگر منتقل کند ولی زنبورها می‌توانند گرده ها را به بدن خود گیر دهند. بهترین نوع زنبور برای گرده افشانی بلوبری زنبور وحشی است زیرا آن ها زمانی که در حال نوشیدن شهد هستند بدن خود را می‌لرزانند. ارتعاشات بدن باعث می‌شود که گرده های گل به بدن زنبور چسبیده شود و بنابراین گرده افشانی راحت تر انجام می‌شود. زنبورهای وحشی زمانی که روی گل ها قرار می‌گیرند به طور منظم در حال لرزیدن هستند و در فصل گل دهی به راحتی حاضر می‌شوند.

تعداد زنبور

برای بهینه سازی گرده افشانی، برای هر گیاه شما باید 6 عدد یا بیشتر زنبور وحشی داشته باشید. اگر شما به اندازه کافی زنبورهای وحشی ندارید می‌توانید تعدادی زنبور عسل به باغ خود اضافه کنید. تعداد زنبورهای عسل برای یک باغ 30000 عدد توصیه می‌شود که می‌توانند در یک کلونی بزرگ قرار بگیرند. اگر شما برای اضافه کردن زنبورها به باغ خود بیش از حد صبر کنید بسیاری از گل ها پژمرده شده و از بین می‌روند. اگر شما خیلی زود زنبورها را به باغ خود بیاورید در صورتی که گل ها هنوز باز نشده باشند، زنبورهای عسل تغذیه کافی نخواهند داشت در نتیجه یک منبع تغذیه دیگر پیدا می‌کنند و دیگر گرده افشانی بر روی بوته های بلوبری را انجام نمی‌دهند. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ