نحوه آبیاری گوجه فرنگی

چگونگی آبیاری گیاه گوجه فرنگی

نحوه آبیاری گوجه فرنگی

 

گیاهان سالم و جذاب گوجه فرنگی به آبیاری مناسب و کافی نیاز دارند. آبیاری نامناسب فقط بر تولید میوه تأثیر نمی‌گذارد، بلکه باعث می‌شود گوجه فرنگی مستعد پوسیدگی انتهای شکوفه و ترک خوردگی میوه شود. با این حال، آبیاری گوجه فرنگی یک علم دقیق نیست. باغبانان باید درک اساسی از نیاز گیاه به رطوبت، همراه با آبیاری مداوم برای کمک به رشد خوب گیاهان داشته باشند. یک بستر کاشت دارای زهکشی خوب و غنی از مواد آلی نیز به حفظ میزان لازم رطوبت کمک می‌کند. با مدیریت صحیح در آبیاری گیاهان گوجه فرنگی، می‌توان تولید میوه در گیاه را افزایش داد و از بروز مشکلات احتمالی نیز جلوگیری کرد. همچنین زمانی که آبیاری صحیح انجام شود، میوه‌های با کیفیت تری نیز تولید می‌گردد. یکی از عواملی که باعث ریزش گل و میوه‌های کوچک گوجه فرنگی می‌شود، آبیاری ناکافی و نامناسب می‌باشد. در واقع زمانی که گیاه گوجه فرنگی تحت تنش آبیاری قرار بگیرد چنین حالتی رخ می‌دهد.

 

 

آبیاری مورد نیاز گیاه گوجه فرنگی

آبیاری گیاه گوجه فرنگی

1 – یک حلقه 7 سانتی متری در اطراف ساقه گیاه گوجه فرنگی در نظر بگیرید و خاک را در این حلقه را به سمت مرکز فشار دهید به گونه‌ای که فیقی شکل شود. این فرورفتگی به اندازه 2 سانتی متر باشد.
2 – گوجه فرنگی تازه کاشته شده را به گونه‌ای آبیاری کنید که 15 سانتی متر از سطح خاک همیشه مرطوب باشد. خاک نباید خیلی خیس و گل آلود شود. آب را مستقیماً روی خاک نزدیک پایه گیاه گوجه فرنگی بریزید تا شاخ و برگ گیاه خشک بمانند. در صورتی که شاخ و برگ گیاه خیس شوند، احتمال بروز بیماری‌های قارچی در گیاه بیشتر می‌شود.
3 – گیاهان گوجه فرنگی‌ را یک یا دو بار در هفته آبیاری کنید تا رطوبت در 15 سانتی متر قسمت بالایی خاک حفظ شود. گاهی اوقات به دلیل خشکی هوا ممکن است نیاز به آبیاری بیشتری باشد. در آب و هوای مرطوب معمولا هفته‌ای یک یا دو بار آبیاری برای گوجه فرنگی کافی است. سرعت خشک شدن خاک به بافت خاک، دمای هوا، میزان نور دریافتی، باد، رطوبت هوا و فاصله بین گیاهان بستگی دارد. با توجه به این موارد ممکن است نیاز به آبیاری کمتر یا بیشتر شود. بهترین زمان برای آبیاری گیاه گوجه فرنگی اوایل صبح است، زیرا در این زمان تبخیر و تعریق کمتری صورت می‌گیرد.
4 – در تابستان زمانی که هوا گرم می‌شود، روی خاک مالچ بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود و ریشه‌های نزدیک به سطح خشک نشوند. یک لایه 7 سانتی‌متری مالچ در اطراف پایه گیاه روی خاک بریزید. مالچ باید از ساقه گیاه فاصله داشته باشد.
5 – هر بار که به گیاه گوجه فرنگی کود می‌دهید، به آن آب هم دهید تا منطقه ریشه کاملا مرطوب شود. آب کود موجود در خاک را رقیق می‌کند و باعث می‌شود گیاه راحت تر کود را جذب کند.
نکته: از آبیاری بیش از حد گیاه گوجه فرنگی خودداری کنید. در صورتی که خاک بیش از حد خیس شود منجر به ایجاد بیماری در گیاه می‌شود، همچنین هوای کافی به ریشه گیاه نمی‌رسد و در نتیجه ممکن است گیاه از بین برود. آبیاری باید در حدی باشد که خاک مرطوب شود.

 


 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ