خاک و کود مناسب برای گیاه بلوبری

گیاه بلوبری

درختچه بلوبری می‌تواند به زیبایی یک باغ یا حیاط خانه بیافزاید. آن ها می‌توانند به عنوان پرچین کاشته شوند یا به صورت تک درخت در یک باغچه قرار بگیرند. بوته بلوبری دارای شکوفه های سفید و صورتی در فصل بهار، میوه های آبی رنگ در فصل تابستان و شاخ و برگ قرمز و زرد در فصل پاییز می‌باشد. درختچه بلوبری نسبتا به مراقبت آسانی نیاز دارد و اگر در یک خاک غنی از مواد ارگانیک با زهکشی خوب کاشته شود و در یک منطقه آفتابی قرار داشته باشد سالانه 15 تا 30 سانتی متر رشد می‌کند.

زهکشی خاک

بلوبری به خاکی نیاز دارد که مرطوب بماند اما خیس نشود. خاک هایی که زهکشی خوبی ندارند و آب در خاک می‌ماند باعث از بین رفتن گیاه بلوبری می‌شوند. برای بررسی زهکشی خاک، 2 گودال با عمق 18 سانتی متر با فاصله 120 سانتی متر از یکدیگر در خاک حفر کنید. به سطح آب بعد از یک باران سنگین نگاه کنید. اگر خاک زهکشی خوبی داشته باشد، گودال 24 ساعت بعد از قطع باران خالی از آب می‌شود. اگر آب بعد از گذشت 24 ساعت باز هم در گودال وجود داشته باشد مکان دیگری را برای کاشت انتخاب کنید زیرا خاک در این منطقه زهکشی خوبی ندارد. گیاه بلوبری حداقل به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد. آبیاری نباید بیشتر از دو روز یک بار انجام شود و زمانی که باران می‌بارد برای انجام آبیاری یک روز صبر کنید. با شروع پاییز دیگر نیازی به آبیاری نیست مگر این که شرایط خشکی وجود داشته باشد.

PH اسیدی

بلوبری برای رشد به خاک های اسیدی با PH 4.8 تا 5.5 و حدوداً 4 درصد مواد ارگانیک نیاز دارد. سال قبل از کاشت در پاییز، خاک را تست کنید و در صورت نیاز خاک را اصلاح نمایید. با استفاده از گوگرد می‌توان PH خاک را پایین آورد. هر نیم کیلو گوگرد در 9 متر مربع یک واحد PH را پایین می‌آورد. گوگرد را با خاک مرطوب ترکیب کنید تا سولفوریک اسید خفیف تشکیل شود. در صورتی که خاک به میزان کافی مواد ارگانیک ندارد در همان زمان مواد ارگانیک مانند پیت ماس، پوست درخت کاج کهنه شده یا خاک اره، کودهای پوسیده، بریده چمن یا برگ های خرد شده به خاک اضافه کنید. مواد ارگانیک را با 20 سانتی متر از قسمت بالایی خاک ترکیب کنید. 

کود

گیاه بلوبری با کود بیش از حد از بین می‌رود. برای گیاه بلوبری که در باغ تازه کاشته شده است تا زمانی که اولین برگ به اندازه کامل نرسیده است کود اضافه نکنید. سپس یک 1 قاشق غذا خوری کود NPK 10-10-10 به اندازه یک شعاع 30 سانتی متری در اطراف گیاه بپاشید. 6 هفته قبل از پایان تابستان دوباره به گیاه کود دهید. در سال دوم هر شش هفته یک بار نم نم دو قاشق غذا خوری کود در شعاع 45 سانتی متری در اطراف گیاه بپاشید. زمانی که رشد جدید در بهار مشاهده شد به گیاه کود دهید. در سال های سوم و بعدی یک فنجان کود NPK 10-10-10 را در یک دایره با شعاع 90 سانتی متر در اطراف گیاه بپاشید. هر 6 هفته یک بار ¼ فنجان کود نیترات آمونیوم در شعاع 90 سانتی متری اطراف گیاه اضافه کنید. برای این که کار شما آسان تر شود می‌توانید کود را در آب حل کنید. توجه داشته باشید کود را 15 سانتی متر دورتر از ساقه گیاه اضافه نمایید.

مالچ

گیاه بلوبری واکنش خوبی در برابر اضافه کردن مالچ دارد. از مالچ های ارگانیک مانند برگ های خرد شده، کاه و تراشه چوب استفاده کنید. یک لایه 10 سانتی متری مالچ را بر روی زمین بریزید و آن را به اندازه ای که شاخه های بلوبری عریض شده اند بر روی زمین گسترش دهید. مالچ در طول تابستان رطوبت خاک را حفظ می‌کند و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌نماید. در هر بهار 5 سانتی متر مالچ اضافه کنید. مواظب علف های هرز باشید و در صورت مشاهده علف های هرز از میان مالچ، آن ها را بچینید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ