کاشت بذر بلوط

کاشت بلوط

کاشت بذر بلوط

درخت بلوط

درختان بلوط درختانی بسیار زیبا و مقاوم به خشکسالی هستند و فواید بسیاری برای حیات وحش و مردم دارند. درخت بلوط یکی از با ارزش ترین درختان جهان می‌باشد. دوست داران طبیعیت درخت بلوط را به عنوان گنجی کهن سال می‌شناسند. درخت بلوط عمر طولانی دارد و گاهی اوقات می‌تواند تا 2000 سال زنده بماند. این درخت به ارتفاع 15 تا 40 متر رشد می‌کند. درخت بلوط یک درخت همیشه سبز است ولی در مناطق سردسیر، برگ ریز می‌باشد. این درخت چوب بسیار سخت و محکمی دارد و یکی ازدرختان مناسب برای تولید چوب می‌باشد. چوب درخت بلوط از مرغوب ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز بسیار مرغوب است. متاسفانه به دلیل قطع بی رویه درختان بلوط، این درخت با ارزش در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. درخت بلوط علاوه بر چوب با ارزشی که دارد، دارای میوه‌های با ارزشی نیز می‌باشد. از میوه‌های بلوط آردی تهیه می‌شود که برای تهیه نان بلوط از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین برای خوراک دام‌ها نیز از این میوه استفاده زیادی می‌شود. میوه، پوست، گال و برگ بلوط کاربرد درمانی دارند و در طب سنتی از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین از دانه، برگ و گال درخت بلوط در صنعت چرم سازی و رنگرزی استفاده می‌گردد. درخت بلوط یک درخت بسیار مقاوم در برابر انواع شرایط محیطی است و در برابر بیماری‌ها نیز مقاوم می‌باشد.

کاشت بذر بلوط

کاشت بذر بلوط

بذر بلوط برای جوانه زنی به سرمادهی کوتاهی نیاز دارد. بذرها را در پاییز یا اواخر زمستان به طور مستقیم در زمین بکارید و یا در گلدان بکارید و گلدان را در فضای باز قرار دهید. قبل از کاشت خاک را با کمپوست مخلوط کنید و منطقه کاشت را از علف‌های هرز و سنگ و کلوخ پاک کنید. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. بذر بلوط را در مکانی بکارید که موش و سایر حیوانات نتوانند به آن آسیبی برسانند. بذر را به عمق 2 تا 4 سانتی متر در زمین بکارید. بذر بلوط را به گونه‌ای در خاک قرار دهید که قسمت نوک تیز رو به پایین باشد.
همچنین می‌توانید یک پلاستیک را با شن و ماسه (یا پرلیت) مرطوب پر کنید. بذرهای بلوط را در آن قرار دهید. پلاستیک را به مدت یک تا دو ماه در یخچال بگذارید. هر هفته بذرها را بررسی کنید. در صورت مشاهده جوانه، آن را از پلاستیک خارج کنید و در گلدان بکارید. گلدان را با کمپوست مرغوب پر کنید. بذر بلوط را به عمق 2 تا 3 سانتی متر در کمپوست بکارید. بستر کاشت باید مرطوب نگه داشته شود. جوانه زنی بذر بلوط 4 تا 6 هفته طول می‌کشد. 
در طول تابستان به گیاه کود مایع بدهید. مواظب باشید بیش از حد کود ندهید زیرا باعث سوزاندن ریشه می‌شود. سال اول باید آبیاری به طور منظم برای نهال بلوط انجام شود. از سال‌های بعد می‌توان آبیاری را کمتر کرد، زیرا درخت بلوط به خشکی مقاوم است.
زمانی که اندازه نهال به 20 سانتی متر رسید، می‌توانید آن را به مکان دائمی انتقال دهید. بهترین زمان برای کاشت نهال بلوط، فصل پاییز است. فاصله بین نهال‌های بلوط را 6 متر در نظر بگیرید. یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت نهال بلوط انتخاب کنید. درخت بلوط به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. یک چاله به اندازه عمق گلدان در زمین حفر کنید و نهال بلوط را در آن قرار دهید. خاک اطراف نهال را با دست فشار دهید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید.

 

با کاشت نهال بلوط به احیای جنگل‌های بلوط کمک کنید. گروه بذرام با ارائه نهال‌های با کیفیت با قیمت بسیار پایین شما را همراهی می‌کند. تخفیف ویژه‌ای برای سفارشات عمده برای احیای جنگل‌های بلوط و بهبود شرایط اکوسیستم تخریب شده کشور عزیزمان در نظر گرفته شده است. برای سفارش نهال بلوط اینجا کلیک کنید.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نهال بلوط

58,000تومان

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ