تکثیر گوجه فرنگی با قلمه

قلمه گیری از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

 

قلمه گرفتن از گیاهان یک روش بسیار عالی برای تکثیر آن‌هاست. تکثیر قلمه را می‌توان از انواع مختلفی از درخت‌ها و درختچه‌ها، گیاهان علفی و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی انجام داد. تکثیر قلمه گوجه فرنگی بسیار آسان است.
می‌توانید با برداشت قلمه‌هایی از گیاهان گوجه فرنگی و پرورش آن‌ها، عملکرد گوجه فرنگی را افزایش دهید. با تکثیر گوجه از طریق قلمه، ممکن است کمی دیرتر از گیاه اصلی میوه بدهد ولی این کار باعث طولانی شدن فصل میوه دهی می‌شود. حتی می‌توان در فصول سرد گیاهان گوجه فرنگی را در گلخانه قرار دهید تا به رشد و تولید میوه ادامه دهند.
از اواسط بهار تا اوایل تابستان، گوجه‌فرنگی‌ها به شاخه‌های جانبی خود نیاز دارند که به رشد بیشتر ساقه اصلی کمک می‌کنند. بعد از این زمان می‌توانید اقدام به قلمه گیری از گیاه کنید. برداشت قلمه از گوجه فرنگی به این معنی است که نه تنها می‌توانید گوجه فرنگی‌های بیشتری پرورش دهید، بلکه می‌توانید به صورت همزمان میوه‌های بیشتری به دست آورید. قلمه گیری از گوجه فرنگی، به خصوص برای مناطق گرم و معتدل بسیار عالی است. زیرا در این مناطق هوا دیرتر سرد می‌شود و در نتیجه گیاه می‌تواند به تولید ادامه دهد. گوجه فرنگی در اصل یک گیاه چندساله است ولی زمانی که در معرض سرما قرار می‌گیرد از بین می‌رود.
وسایل مورد نیاز:
بوته گوجه فرنگی
یک لیوان آب
قیچی هرس
گلدان‌های 10 سانتی متری

مرحله 1

تکثیر گوجه با قلمه

یکی از شاخه‌های جانبی را از گیاه جدا کنید. با استفاده از قیچی هرس این کار را انجام دهید. قبل از جدا کردن، قیچی را ضد عفونی کنید تا از انتشار بیماری در گیاه جلوگیری شود. شاخه‌ای که انتخاب می‌کنید باید به طول 10 تا 20 سانتی‌متر باشد. شاخه باید سالم باشد. از انتخاب شاخه‌های آسیب دیده خودداری کنید. شاخه‌های جدید و بدون جوانه را برای تکثیر انتخاب نمایید. از گیاهانی قلمه بگیرید که دارای بهترین بازده و میوه‌های خوشمزه هستند. خصوصیات گیاهی که از قلمه رشد می‌یابد، کاملا شبیه به خصوصیات گیاه اصلی است.

مرحله 2

برگ‌های پایینی شاخه گوجه فرنگی را جدا کنید و سپس آن را در یک لیوان آب قرار دهید. قسمتی که در آب قرار می‌گیرد نباید برگ داشته باشد. 4 تا 6 برگ در قسمت بالایی گیاه باقی بماند و بقیه را جدا کنید. لیوان آب را در یک پنجره آفتابی قرار دهید. قلمه را می‌توانید از اول در خاک بکارید تا ریشه زنی در خاک انجام شود. در صورتی که قصد دارید قلمه از ابتدا در خاک کاشته شود، با استفاده از یک مداد خاک را سوراخ کنید و قلمه را در آن قرار دهید. سپس خاک را مرطوب کنید و تا زمانی که رشد جدید در گیاه انجام نشده، همچنان خاک را مرطوب نگه دارید. قلمه‌ای که از ابتدا در خاک کاشته شده را در یک مکان گرم و سایه دار بگذارید. بعد از ریشه زنی، گلدان را به تدریج در معرض نور قرار دهید.

قلمه گیری از گوجه

مرحله 3

قلمه گیری از گوجه

لیوان باید همیشه پر از آب باشد. هر زمان که سطح آب کم شد، دوباره آن را پر کنید. یک هفته بعد از قرار دادن قلمه در آب، ریشه زنی شروع می‌شود و ریشه‌ها در عرض 3 تا 4 هفته گسترش می‌یابند.  

مرحله 4

بعد از اینکه گیاه ریشه زد، آن را در یک گلدان 10 سانتی متری حاوی خاک گلدان بکارید. از خاک‌های سبک حاوی کمپوست و پرلیت برای کاشت نهال گوجه فرنگی استفاده کنید. زمانی که گیاه بزرگتر شد، آن را به گلدان بزرگتر یا به زمین انتقال دهید. گوجه فرنگی را در مکانی بکارید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. تا زمانی که رشد جدید در گیاه انجام نشده است، مرتب خاک را مرطوب کنید. بعد از مشاهده رشد جدید در گیاه، هر دو سه روز یک بار به گیاه آب دهید. 

قلمه گیری از گوجه

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ