پرورش بونسای بلوط

بونسای بلوط

بونسای بلوط

ساخت بونسای بلوط

درخت بلوط یکی از درختان بسیار مقاوم است. این درخت خشکی را تحمل می‌کند و در برابر بیماری‌ها و آسیب حشرات مقاومت بالایی دارد. بلوط در برابر هرس شدید و تغییر شکل مقاوم بوده و بنابراین برای درست کردن بونسای نیز مناسب می‌باشد. برای پرورش بونسای بلوط، بهتر است با استفاده از نهال این کار را انجام دهید. در صورتی که از طریق بذر اقدام به پرورش بونسای کنید، به صبر زیادی نیاز دارد. پرورش بونسای بلوط از طریق بذر حداقل سه یا چهار سال زمان بیشتری طول می‌کشد. به گفته چندین متخصص استفاده از نهال بلوط روش ارجح برای درست کردن بونسای است. یکی دیگر از مزیت‌های پرورش بونسای بلوط با استفاده از نهال، این است که بونسای شما مشخصاتی دقیقا مشابه با درخت اصلی دارد. بونسای هنر ساخت یک ماکت کوچک  از یک درخت بالغ است. پرورش دهندگان بونسای سعی می کنند جسم نرمال گیاه را تغییر دهند و درخت کوچکی ایجاد کنند که همه خصوصیات یک درخت بالغ موجود در طبیعت را داشته باشد، در واقع پرورش بونسای یک هنر است.

طریقه ساخت بونسای بلوط

پرورش بونسای بلوط

برای درست کردن بونسای بلوط از یک نهال به اندازه 15 سانتی متر تا 1.5 متر استفاده کنید. نهال باید انعطاف پذیر باشد تا بدون شکستن خم شود. از یک بستر کاشت مناسب استفاده کنید. پیت ماس و پرلیت (به اندازه مساوی) را با هم مخلوط کنید تا یک محیط مناسب برای رشد بونسای فراهم شود. برای پرورش بونسای باید از گلدان مخصوص بونسای استفاده کنید. 
همه شاخه‌های سخت و قدیمی قسمت بالای نهال را هرس کنید. با استفاده از قیچی‌های کوچک مخصوص هرس این کار را انجام دهید. شاخه‌های نازک را هرس نکنید و اجازه دهید روی نهال باقی بمانند.
بونسای بلوط باید بدون از دست دادن تعادل شکل، رشد خود را به عنوان یک درخت مینیاتوری شروع کند. اطمینان حاصل کنید که رشد شاخه‌های نازک در قسمت بالای نهال و رشد تنه ضخیم در پایین نهال را تشویق می‌کنید.
با قیچی تمام برگ‌ها را از نهال بلوط جدا کنید (به جز برگ‌های انتهای شاخه‌ها). این کار نهال شما را ترغیب می‌کند تا نزدیک تنه جوانه بزند. از سیم آلومینیومی برای شکل دهی به نهال بلوط استفاده کنید. سیم را دور نهال بپیچانید. بین هر پیچ نیم سانتی متر فاصله قرار دهید. سپس می‌توانید بونسای بلوط خود را به هر شکلی که دوست دارید خم کنید و شکل دهید. با این حال، باید خیلی احتیاط کنید تا به پوست نهال آسیب نرسد.
شاخه‌های بونسای بلوط را در اواخر پاییز که بونسای شما به خواب می‌رود هرس کنید. همیشه گره‌های انتهایی شاخه‌های بالاتر را ببرید تا رشد در قسمت پایینی بونسای تشویق شود.

مراقبت از بونسای بلوط

اگر راهنمایی‌های اصلی را رعایت کنید، مراقبت از نهال بلوط پس از کاشت، یک کار ساده است. کوددهی، آبیاری و قرار دادن گلدان در مکان مناسب هنگام نگه داری از درخت بلوط بسیار حیاتی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که آب و کود کافی برای بونسای خود تأمین می‌کنید. اول هر فصل به بونسای کود دهید. کودهای متعادل مانند کود 10-10-10 مناسب است. همچنین از کودهای مخصوص بونسای نیز می‌توانید استفاده کنید.
مکان مناسب برای نگه داری بونسای نیز ضروری است، به ویژه هنگامی که قصد دارید بونسای خود را در فضای داخلی پرورش دهید. شما باید اطمینان حاصل کنید که بونسای بلوط شما در طول سال از نور خورشید و رطوبت کافی برخوردار است. گلدان را باید در مکانی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند.

پرورش بونسای بلوط

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر بلوط

12,500تومان

نهال بلوط

58,000تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ