کودهای خانگی برای درختچه بلوبری

بوته بلوبری

بلوبری یک میوه بسیار خوشمزه است که بسیار مفید بوده و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. بلوبری فواید زیادی برای سلامتی ما دارد و می‌توان آن را به صورت پخته در دسر، مربا، کیک و ... استفاده نمود و یا آن را به صورت تازه و خام مصرف کرد. زمانی که خودتان درختچه بلوبری را پرورش می دهید به این معناست که می‌توانید میوه ها را در اوج طراوت برداشت نموده و مصرف کنید. کود دادن به درختچه بلوبری آسان است و می‌توانید با استفاده از وسایل موجود در خانه یک کود مناسب برای درختچه بلوبری درست کنید.

تست PH خاک

درختچه بلوبری در خاک های اسیدی رشد می کند. با استفاده از یک کیت تست PH خانگی، PH خاک را تست کنید. PH مناسب برای بلوبری 4.8 تا 5.1 می باشد که از نظر باغبانی بسیار اسیدی است. برخی از بوته های بلوبری قادر به تحمل سطوح بالاتری از PH هستند. اگر PH بالاتر از 5.1 باشد شما باید خاک را اسیدی کنید، برای تغییر PH باید موادی به خاک اضافه کرد. مواد افزودنی برای بالا و پایین بردن PH خاک، آهک و گوگرد می باشد که به راحتی می توان آن ها را تهیه کرد. برای پایین آوردن PH باید از گوگرد استفاده نمود و برای بالا بردن آن باید از آهک استفاده کرد. شما همچنین می‌توانید از سرکه برای اسیدی کردن خاک استفاده کنید. یک فنجان سرکه سفید را در یک گالن آب مخلوط کنید و آن را بر روی خاک اطراف بوته بلوبری اسپری کنید تا زمانی که زمین مرطوب شود، اما نباید اجازه دهید خاک از مخلوط آب و سرکه اشباع شود. این کار را مجددا 12 تا 24 ساعت بعد تکرار کنید. این روند را تا زمانی که PH خاک به سطح مناسب برسد ادامه دهید.

نیتروژن

گیاه بلوبری نیاز زیادی به کود ندارد اما یکی از موادی که نیاز دارد نیتروژن است. قهوه منبع خوبی از نیتروژن برای بوته های بلوبری است، بنابراین دفعه بعد که قهوه درست کردید می‌توانید از آن برای بوته بلوبری هم استفاده نمایید. به آرامی 4 یا 5 فنجان قهوه در اطراف بوته بلوبری اضافه کنید و آن را با چنگک با لایه بالایی خاک مخلوط نمایید. این کار را می‌توان در هر زمان از روز انجام داد و در صورت لزوم می توان هر دو تا چهار هفته یک بار این کار را تکرار کرد.

مواد ارگانیک

در جنگل ها که زیستگاه طبیعی بوته بلوبری است، مقدار زیادی مواد ارگانیک در خاک یافت می‌شود. موادی مانند گیاهان پوسیده، استخوان حیوانات و برگ، خاک را از مواد مغذی غنی می‌کند که برای سلامت بلوبری ضروری می‌باشد. در پاییز برگ هایی که از درختان بر روی زمین می افتد را می توان جمع نمود و آن ها را خرد کرد و در اطراف بوته های بلوبری اضافه نمود و با خاک مخلوط کرد. خاک اره یا تراشه های چوب کاج را می‌توان به عنوان مواد ارگانیک به خاک اضافه کرد. یک لایه 8 سانتی متری برگ یا خاک اره بر روی زمین بریزید تا بلوبری بتواند رشد خوبی داشته باشد. مواد ارگانیک را می‌توان سالانه در بهار به خاک اضافه نمود.

ملاحظات

اگر بوته بلوبری سالم است و بدون مشکل میوه تولید می‌کند نیازی به اضافه کردن کود نیست. در اغلب موارد بلوبری به کود زیادی برای رشد نیاز ندارد و میزان کمی مواد مغذی برای رشد آن کافی است. به جز مواد ارگانیک و نیتروژن، بلوبری می‌تواند سایر مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ