بیماری های بلوبری بوته بلند


بلوبری بوته بلند (Vaccinium corymbosum) به ارتفاع 3 متر رشد می کند و دارای خوشه گل های سفید معطر و برگ های سبز به اندازه 3 تا 5 سانتی متر می‌باشد. بلوبری بوته بلند به دو دسته جنوبی و شمالی تقسیم می‌شود. بلوبری های بوته بلند شمالی در مناطق سردتر قابل رشد هستند و بلوبری های بوته بلند جنوبی در مناطق گرم تر رشد می‌کنند. چندین بیماری بلوبری بوته بلند را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما می‌توان از این بیماری ها جلوگیری کرد و آن ها را کنترل نمود.

بلوبری مومیایی شده

میوه بلوبری مومیایی شده یک بیماری فاجعه بار در گیاه بلوبری بوته بلند است.  این بیماری 50 درصد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد و توسط یک نوع قارچ ایجاد می‌شود و ظاهر میوه ها به رنگ سفید و صورتی تغییر می‌یابد. طعم بلوبری شبیه طعم قارچ می‌شود و نباید آن ها را خورد. زمانی که بیماری به مرحله دوم پیشرفت می‌کند، برگ ها و گل ها ظاهر سوختگی پیدا می‌کنند. این بیماری در خاک هایی که زهکشی خوبی دارند کمتر رخ می‌دهد. اضافه کردن مالچ در اطراف گیاه برای جلوگیری از این بیماری مفید است. اسپری های مبتنی بر اوره در درمان این بیماری موثر هستند.

بیماری قارچی سوختگی شکوفه

قارچ Botrytis cinerea باعث ایجاد بیماری سوختگی شکوفه ها می‌شوند که به طور معمول در بافت های زخمی یا پیر گیاه شروع می‌شود. علائم بیماری عبارتند از اسپورزایی قارچ و قهوه ای شدن کاسه گل است. با توجه به مطالعات دانشگاه فلوریدا این بیماری روی تمام خوشه های بلوبری تاثیر می گذارد. قارچ کش در درمان این بیماری کمک می‌کند اما قارچ می‌تواند به صورت خفته بماند و در شرایط مطلوب ظهور پیدا کند. این بیماری باعث ایجاد پوسیدگی های خاکستری رنگ می‌شود و شکوفه ها کمتر به میوه تبدیل می‌شوند. رطوبت نسبی بالا احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

پژمرده شدن شاخه ها

بیماری پژمرده شدن شاخه ها با قارچ Phomopsis vaccinii ایجاد می‌شود که در اثر این بیماری شاخه ها پژمرده می‌شوند یا می‌میرند. در شاخه های آسیب دیده ضایعات قرمز-قهوه ای ایجاد می‌شود. برگ ها شکننده شده و رنگ آن ها نیز قرمز-قهوه ای می‌شود. قطرات باران باعث گسترش این بیماری می‌گردد، در نتیجه آب و هوای مرطوب خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. برای کنترل این بیماری، شاخه هایی که علائم عفونت را دارند باید هرس شوند. برخی از ارقام بلوبری مانند Bluetta نسبت به این بیماری مقاوم هستند.

لکه های برگی و پوسیدگی میوه

این بیماری ناشی از قارچ Alternaria tenuissima است. لکه های برگی و پوسیدگی ریشه به صورت نقاط قهوه ای روشن با لبه های قرمز رنگ ظاهر می‌شوند. عفونت در شکوفه ها شروع می‌شود. اسپورهای سیاه در میوه ها توسعه می‌یابند که آبکی به نظر می‌رسند و می‌توانند شروع به نشت کنند. عوامل پر خطر شامل دمای پایین و بارندگی زیاد در طول ماه های بهار می‌باشد. برای جلوگیری از این بیماری، گیاه باید به خوبی در معرض گردش هوا بوده و تاج آن  خشک باشد. راه کارهای دیگر شامل هرس، فاصله مناسب بین گیاهان، مدیریت علف های هرز می‌باشد، همچنین نباید اجازه داد میوه ها بیش از حد رسیده شوند و باید در زمان مناسب میوه ها چیده شوند. میوه های بلوبری بعد از چیوه شدن باید بلافاصله در یک جای سرد نگه داری شوند. رعایت بهداشت از جمله تمیز نگه داشتن ابزار و تجهیزات احتمال ابتلا به این بیماری ها را کاهش می‌دهند.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ