تاثیر دمای بالا بر کیفیت میوه در گوجه فرنگی

 

دمای بالا می‌تواند باعث کیفیت پایین میوه در گوجه فرنگی شود


وجود دمای روزانه حدود 32 درجه‌ی سانتیگراد و در شب حدود 21 درجه‌ی سانتیگراد طی چند روز می‌تواند به گوجه فرنگی آسیب برساند و مانع رشد میوه‌اش شود. در زمین‌هایی که گوجه فرنگی کاشت می شود، گرده افشانی توسط باد انجام می گیرد. به این صورت که گرده از گل جدا شده و داخل کلاله می‌افتد. اگر گرده افشانی صورت نگیرد گل‌ها می‌میرند و بر روی زمین می‌افتند. این شرایط روی گوجه فرنگی، فلفل، لوبیا و سایر سبزیجات میوه‌دار می‌تواند اثر بگذارد. گل‌ها درگوجه‌فرنگی در صورت زرد شدن ساقه زودتر می‌افتند (شکل ۱).


 تاثیر دمای بالا در میوه دهی گوجه فرنگی
شکل1، تعدادی گل زرد با فلش نشان داده شده است.

 

 گل‌های گوجه فرنگی یا ظرف 50 ساعت گرده افشانی می‌کنند یا دیگر این توانایی را از دست می‌دهند. این زمان برای گرده افشانی و جوانه زدن و بارور شدن تخمدان مناسب است. گیاه گوجه فرنگی دمای بالا را برای مدت زمان کوتاهی می‌تواند تحمل کند. اما دمای بالای 32 درجه در روز و 21 درجه در شب باعث از بین رفتن توانایی گرده افشانی گل‌هایش می‌شود (شکل2).

 

 تاثیر دمای بالا در میوه دهی گوجه فرنگی
شکل2، گل‌ها و میوه‌هایی که در دمای بالا نارس مانده‌اند.

 در این دماها گرده چسبنده و غیرقابل رشد گشته و نمی‌تواند گرده افشانی کند و شکوفه خشک شده و می‌افتد. رطوبت نسبی هم روی گرده افشانی نقش دارد به این صورت که رطوبت بیشتر از 80% منجر به عدم آزاد شدن صحیح گرده‌ها و در نهایت گرده افشانی ضعیف یا ناقص می‌شود. 
تعدادی راه حل برای مقابله با مشکلات حاصل از افزایش دما وجود دارد که گرده افشانی را می‌توانند افزایش دهند و منجر به میوه‌دهی گردند. یکی از این راه‌ها قرار دادن پارچه روی گیاه گوجه فرنگی در زمان میوه دادن است (عکس3).

 

 پوشش گیاهان گوجه فرنگی با پارچه
شکل3، پوشش 30 درصدی گیاهان گوجه فرنگی با پارچه

چند وقت پیش زمانی که هوا بسیار گرم شد یک بررسی در زمینی که گوجه فرنگی در آن کشت شده بود انجام شد. در این بررسی در بخش هایی که دارای سایه بان بوده است گوجه فرنگی ها از نظر سایز و کیفیت ۳۲ درصد دارای کیفیت بهتری بوده اند(شکل4).

 

تولید گوجه فرنگی با استفاده از مالچ سیاه و سفید
شکل4، گوجه فرنگی‌های تصویر بالا در مناطق سایه دار و دارای مالچ پلاستیکی سفید کشت شده‌اند. گوجه فرنگی‌های تصویر پایین در مناطق بدون سایه و دارای مالچ سیاه کشت شده‌اند.

 

 در تابستان زمانی که هوا بسیار گرم نباشد و بارندگی مناسبی هم باشد پوشش حدود 15-12 درصدی در برخی مناطق ایجاد می‌کنند. درست است که تمام مزرعه‌ی کشت گوجه فرنگی نباید پوشانده شود اما برای نوعی از گوجه فرنگی که مشتریان بیشتری دارد حتما این کار را انجام دهید زیرا تابستان‌های گرم مانع رشد آن‌ها می‌شوند. راه‌های دیگری برای مقابله با گرما و رشد سبزیجات وجود دارد که همه‌ی این راه‌ها در زمستان انجام می‌شوند.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ