لاغری گیاهی


ادویه‌ها و گیاهان کاهش دهنده وزن

بسیاری از افراد زمانی که به کاهش وزن و لاغری فکر می‌کنند، خوردن مرغ و ماهی همراه با سالاد در ذهن آن‌ها می‌آید. در واقع از موادی که  در تحقیقات بسیاری برای کاهش وزن مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و تاثیر بسیاری برای کم کردن وزن دارند، بی اطلاع هستند. از جمله این مواد شامل گیاهان و ادویه‌ها می‌باشند.

گیاهان و ادویه‌ها بهترین موادی هستند که طعم بسیار خوبی به غذاها می‌دهند بدون این که هیچ کالری داشته باشند. تحقیقات نشان داده‌اند، اگر شما طعم غذایی که می‌خورید را دوست نداشته باشید، تمایل کمتری به ادامه رژیم خواهید داشت. گیاهان و ادویه‌ها، طعم قابل توجه و بسیار خوبی به غذا می‌دهند و به لاغری نیز کمک می‌کنند. به عنوان مثال اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل فلفل و رزماری به غذا، علاوه بر خوش طعم کردن غذا، سرعت کاهش وزن را نیز افزایش می‌دهند.

بسیاری از گیاهان و ادویه جات می‌توانند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهند و به سوختن چربی‌ها کمک ‌کنند. در این متن گیاهان و ادویه‌هایی که برای کاهش وزن و لاغری مناسب هستند نام برده شده است:





زردچوبه

طبق مطالعه سال 2009 دانشگاه توفتس، این ادویه جادویی زرد رنگ ممکن است باعث کاهش وزن بدن و لاغری شما شود. زردچوبه یک ادویه گرم است که گرمای بدن را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. این ادویه مزایای دیگری برای سلامتی هم دارد، از جمله مزایای دیگر این ادویه ضد بیماری آلزایمر می‌باشد.


دارچین

این ادویه قند خون را متعادل نگه می‌دارد، اشتها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شما برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید. شما می‌توانید این ادویه را در بسیاری از غذاها و یا برای بهترکردن طعم چای به صورت روزانه استفاده نمایید. دارچین همچنین یک ادویه بسیار عالی برای بهتر کردن طعم گوشت می‌باشد.


فلفل قرمز

اگر تا به حال این ادویه را به طور تصادفی به مواد غذایی اضافه کرده‌اید، پس باید بدانید که فلفل یک ادویه گرم است. فلفل نیز مانند زردچوبه دمای بدن را افزایش می‌دهد و به افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری کمک می‌کند. به گفته لورن مینچن، اضافه کردن ادویه‌ها به غذا، به شما کمک می‌کند تا میزان 100 کالری در هر وعده غذایی بسوزانید. فلفل را روی غذاها بپاشید و یا با استفاده از آن سس درست کنید و در وعده‌های غذایی میل نمایید.


زیره

زیره یکی از ادویه‌هایی است که به کاهش وزن ولاغری کمک می‌کند. اضافه کردن فقط یک قاشق غذاخوری زیره به وعده غذایی در طول روز، به شما کمک می‌کند تا سه برابر چربی بسوزانید. زیره برای اضافه کردن به هر غذایی مناسب است و طعم بسیار خوبی به غذاها می‌دهد. سعی کنید زیره را به همه غذاهای خود شامل سوپ، خورش‌ها، سس‌ها، سیب زمینی و دیگر غذاها اضافه نمایید.


زنجبیل

این ادویه مانند دارچین به کاهش قند خون کمک می‌کند، به این معنی که می‌تواند از افزایش سطح گلوکز در بدن بعد از خوردن هر وعده غذایی جلوگیری کند. به گفته یک متخصص تغذیه در شهر نیویورک، این ادویه نیز مانند زردچوبه و فلفل دمای بدن را افزایش می‌دهد و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. زنجبیل را می‌توان در هر غذایی مورد استفاده قرار داد.


سیر

سیر ممکن است باعث بوی بد دهان شود، اما خوردن این گیاه می‌تواند باعث سوختن چربی‌های بدن شما شود. در یک مطالعه نشان داده شد موش‌هایی که در غذاهای خود سیر مصرف کرده‌اند، 7 هفته زودتر از موش‌هایی که سیر مصرف نکرده بودند، وزن کم کردند. صرف نظر از بوی بد دهان، سیر غذا را خوش طعم تر و تندتر می‌کند مخصوصا وقتی خام خورده می‌شود. همچنین مواد مغذی زیادی هم در بر دارد.


فلفل سیاه

مانند زنجبیل، فلفل سیاه دارای خواص چربی سوزی است. این ادویه از تشکیل سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند و می‌تواند مانع افزایش وزن شود. اگر تا به حال فلفل سیاه مصرف نکرده‌اید، سعی کنید فلفل سیاه را به همه چیزهایی که می‌خورید اضافه کنید. حتی در غذاهایی مثل ماست و پنیر محلی نیز می‌توان از این ادویه استفاده نمود.


هل

هل یکی دیگر از ادویه‌هایی است که باعث افزایش دمای بدن و سوخت و ساز می‌شود. هل از ادویه‌های مورد علاقه هندی‌ها می‌باشد. مخلوط هل، دارچین، میخک و زنجبیل یک ترکیب بسیار عالی برای درست کردن یک چای خوش طعم می‌باشد. همچنین می‌توان این ادویه را به بعضی از غذاها نیز اضافه نمود.


چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی مشهور است که یک راه عالی برای لاغری است. مطالعات متعدد برای تأیید آن انجام شده است و اگر شما به طور منظم آن را مصرف کنید، چربی‌های شما به میزان 30 درصد کاهش می‌یابد، خصوصا چربی‌های دور کمر شما. چای سبز یک دیورتیک است و به لطف کاتکین‌ها، بدن را مجبور به سوزاندن چربی‌ها می‌کند.

برای لاغری، شما باید 3 بار در روز، بعد از هر وعده غذایی، چای سبز مصرف کنید. اما باید حداقل نیم ساعت بعد از غذا صبر کنید. زیرا چای سبز می‌تواند از جذب آهن در بدن جلوگیری کند. یک قاشق چای خوری چای سبز را بخیسانید، آن را بجوشانید و سپس بعد از چند دقیقه آن را مصرف نمایید.


آلوئه ورا

آلوئه ورا چربی‌های احشایی را کاهش می‌دهد. با کمک فیسترول‌ها، می‌تواند چربی شکم را کاهش دهد. چربی‌های شکم بسیار خطرناک هستند زیرا اندام‌های اصلی شما را می‌پوشانند. ژل آلوئه ورا همچنین باعث کاهش تری گلیسیرید در خون شما می‌شود. آلوئه ورا قند خون را کاهش می‌دهد. فیسترول‌ها قند خون را کنترل می‌کنند، در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می‌شوند. آلوئه ورا همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن از چربی خون می‌شود. Lophenol و Cycloartenol در آلوئه ورا، گیرنده‌های خاصی که متابولیسم چربی در کبد را تحریک می‌کنند، فعال می‌نمایند و به شما در کاهش وزن کمک می‌نمایند. آلوئه ورا یک ملین و سم زدای بسیار عالی است.

برای مصرف آلوئه ورا به منظور کاهش وزن باید آن را صبح میل کنید. یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را در مخلوط کن قرار دهید. سپس آن را با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل (برای داشتن طعمی بهتر) خوب مخلوط کنید و مصرف نمایید.


جعفری

جعفری فقط یک گیاه معطر برای افزودن به وعده‌های غذایی شما نیست. با توجه به اجزای تشکیل دهنده آن مانند لیزین و اسیدهای ضروری مثل آپیول، برای کاهش وزن، بسیار توصیه می شود. علاوه بر این، کلسترول را کاهش می‌دهد و حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن می‌باشد.

برای کاهش وزن باید جعفری را به صورت دم نوش مصرف کنید. یک قاشق غذا خوری جعفری را در آب جوش قرار دهید و سپس اجازه دهید ته نشین شود. شما می‌توانید دو لیوان در روز بخورید. شما همچنین می‌توانید جعفری را با وعده‌های غذایی خود ترکیب کنید یا آن را با آب میوه‌هایی مثل آب هویج مخلوط نمایید.


چای قرمز

چای قرمز شبیه چای سبز است ولی تاثیر آن از چای سبز بیشتر است و یک محرک قوی تری برای لاغری می‌باشد. این چای باعث بی خوابی نمی‌شود به همین دلیل می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که از بی‌خوابی و اضطراب رنج می‌برند.


کرفس

کرفس یک گیاه با خواص زیاد است که برای سلامتی مفید می‌باشد. شما می‌توانید از آن در کمک به کاهش وزن و پاک کردن بدن خود از سموم استفاده کنید. مصرف روزانه آن هیچ عواقبی برای سلامتی ندارد. برعکس، در عرض چند روز به کاهش وزن کمک می‌کند. شما باید یک ساقه کرفس خام را در آب بریزید و سپس آن را به مدت 30 دقیقه بجوشانید. سپس آن را فشار داده و آب کرفس را حداقل سه بار در روز بنوشید.


فلفل هندی

فلفل هندی دارای ماده ای به نام کپسایسین (capsaicin) می‌باشد، به دلیل وجود این ماده است که فلفل هندی دارای عطر و طعم داغ و تند می‌باشد. این ترکیب باعث کاهش وزن می‌شود زیرا باعث کاهش جذب چربی‌ها در بدن می‌شود. این فلفل پروتئین‌های خاصی را در بدن فعال می‌کند و به همین دلیل از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌شود. 


نعنا فلفلی

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی اعصاب و ارتوپدی نشان داد افرادی که نعنا فلفل را در هر دو ساعت استششمام کردند، به طور متوسط 5/2 کیلوگرم وزن در ماه از دست داده‌اند. بوی نعنا سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کند که به مغز دستور می‌دهد وقت آن است خوردن غذا را متوقف کنید.


گریپ فروت

نارینجنین، یک فلاونوئید در گریپ فروت است که مقادیر قند خون را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از سندرم متابولیک (یک بیماری پیش از دیابت) همراه با افزایش وزن در اطراف کمر مفید است. با توجه به مطالعاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام داده‌اند، گفته شده قبل از هر وعده غذایی، آب گریپ فروت را بخورید. افراد چاق بیش از 15 کیلو وزن در عرض سه ماه با مصرف آب گریپ فروت از دست داده‌اند. 

نکته: روز خود را با یک لیوان آب گریپ فروت شروع کنید تا کبد شما برای سوزاندن چربی‌ها تحریک شود. اگر شما استاتین یا وارفارین مصرف می‌کنید، برای مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مصرف زیاد گریپ فروت با این داروها ممکن است تداخل داشته باشد.


روغن نارگیل

به گفته چری کالبم، نویسنده "رژیم نارگیل"، زمانی که مردم روغن پخت و پز معمول خود را با روغن نارگیل جایگزین می‌کنند، به طور مداوم وزن از دست می‌دهند. چربی نارگیل کالری کمتری نسبت به سایر چربی‌ها دارد. بر خلاف سایر چربی‌ها، کالری در روغن نارگیل بیشتر شبیه کربوهیدرات هاست، که به وسیله کبد برای انرژی فوری سوزانده می‌شود. طبق گزارش مجله آمریکایی تغذیه بالینی، بدن، روغن نارگیل را راحت‌تر از چربی های موجود در کره و.. تجزیه می‌کند و آن را به سرعت به یک منبع انرژی تبدیل می‌نماید.


غذاهای خوشمزه برای از بین بردن چربی شکم

سبزیجاتی که در زیر نام برده می‌شوند شامل ترکیباتی هستند که به شما در سوزاندن چربی شکم کمک می‌کنند. این سبزیجات باعث می‌شوند شما سالم بمانید و همچنین باعث کاهش وزن نیز می‌شوند. 


پیاز

دلیل این که پیاز به عنوان یک قاتل چربی در نظر گرفته می‌شود در یک کلمه خلاصه می‌شود: کورستین

پیاز یکی از بهترین سبزیجات برای سلامتی است. از جمله خواص پیاز: ضد سرطان، بهبود بیماری‌های قلبی و ساختن استخوان‌های قوی، کمک به تسکین بیماری‌هایی مانند آسم و آلرژی.

و اما کورستین، که پیاز حاوی مقدار زیادی از آن است، باعث می‌شود پیاز به عنوان یکی از بهترین چربی سوزها در نظر گرفته شود. کورستین عضوی از گروه فلاونوئیدها از مواد شیمیایی گیاهی است و یکی از قوی ترین ضد التهاب‌های طبیعی می‌باشد. اگر چربی شکم دارید، قطعا دارای مقداری التهاب نیز می‌باشید.

آنچه ما اغلب به عنوان چربی شکم می‌شناسیم در حقیقت نفخ است که می‌تواند ناشی از حساسیت‌های غذایی باشد. این واکنش‌های غذایی باعث می‌شود بدن نوعی واکنش شبه آلرژیک که شامل التهاب می‌شود، ایجاد کند. 

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی، برگ کلم، کلم بروکسل، کلم کیل و سایر سبزیجات خانواده چلیپاییان

ما می دانیم که سبزیجات چلیپایی حاوی موادی مانند اندول (اندول -3 کربنول) است که می‌تواند بر روی هورمون‌ها، به ویژه استروژن تاثیر بگذارد.

ما همچنین می‌دانیم که غلبه بر استروژن - یا هر اختلال هورمونی – می‌تواند عامل افزایش وزن باشد. در نهایت ما می‌دانیم اندول‌های ضد سرطان دارای تاثیر زیادی روی متابولیسم‌های هورمونی و استروژن هستند. 

این سبزیجات کالری بسیار کمی دارند و حاوی مواد معدنی زیاد و فیبر می‌باشند. بنابراین می‌توانند به سوزاندن چربی‌های شکم به شما کمک کنند.


کدو تنبل

کدوتنبل کالری بسیار کمی دارد و دارای مقدار زیادی ویتامین A و بتا کاروتن است. در هر فنجان کدو تنبل، 5/3 گرم فیبر وجود دارد. کدو تنبل دارای مقدار زیادی پتاسیم است به همین دلیل باید در مصرف آن مواظب باشید. پتاسیم با سدیم کار می‌کند تا تعادل آب بدن را حفظ نماید. مصرف نمک معمولا چندین برابر پتاسیم است. هنگامی که سدیم بالا باشد، به خصوص نسبت به پتاسیم، بدن مقدار زیادی آب نگه می‌دارد. به همین دلیل فشار خون شما هنگامی که نمک مصرف می‌کنید بالا می‌رود و وقتی پتاسیم بیشتری مصرف می‌کنید کاهش می‌یابد.

مصرف پتاسیم همچنین باعث کاهش نفخ می‌شود ولی زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی می‌شود. 


مصرف پروتئین در رژیم غذایی

تخم مرغ پروتئین بالایی دارد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود. پروتئین‌ها شامل یک رشته آمینو اسید هستند، که هر کدام از آن‌ها دارای نقش خاصی می‌باشند. به عنوان مثال، اسید آمینه فنیل آلانین به عنوان دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی است که ما را خوشحال می‌کند.

اسیدهای آمینه دو نوع ضروری و غیر ضروری هستند. بدن ما اسید آمینه‌های غیر ضروری را از اسید آمینه‌های ضروری می‌سازد. اسید آمینه‌های ضروری باید از مواد غذایی دریافت شوند.

بدن نیاز به دلایل متعددی به پروتئین نیاز دارد و کمبود آن موجب شکستن بافت عضلانی برای تامین اسیدهای آمینه مورد نیاز می‌شود.

مهمترین ویژگی پروتئین، توانایی آن در ترمیم و ساخت عضله است. پروتئین همچنین انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و ملاتونین را ایجاد می‌کند که سیگنال‌هایی را در اطراف بدن می فرستند. به علاوه، در ایجاد آنتی بادی، هورمون‌ها، و آنزیم نقش نیز دارد.

همیشه باید اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید، اما نه به مقدار زیاد. برای زنده ماندن و جلوگیری از تحلیل عضلات مصرف روزانه پروتئین ضروری است. مصرف روزانه پروتئین به عوامل مختلفی از جمله سن، وزن بدن، فعالیت فیزیکی و ... بستگی دارد. 

زمانی که قصد کاهش وزن دارید باید به میزان کافی پروتئین دریافت کنید تا از تحلیل عضلات جلوگیری شود. محبوب ترین منابع پروتئینی عبارتند از گوشت، ماهی و تخم مرغ.  با این حال، شما می‌توانید مقادیر مورد نیاز پروتئین را از منابع گیاهی نیز دریافت کنید. از جمله مواد غذایی گیاهی چربی سوز که پروتئین بیشتری از تخم مرغ دارند و در زمان کاهش وزن می‌توان آن‌ها را جایگزین تخم مرغ کرد عبارتند از:


کلرا

پنجاه گرم کلرلا حاوی 29 گرم پروتئین است. این جلبک متشکل از فلزات سنگین و غنی از کلسیم، آهن، منیزیم و ویتامین A است. آن را در غذاهای خود اضافه کنید و از مزایای آن لذت ببرید.


دالس (Dulse)

16 گرم پروتئین در هر 50 گرم وجود دارد. این سبزی دریایی نیز دارای پتاسیم، ید و فیبر است. آن را به سالادها، سوپ یا دیگر غذاها اضافه کنید.


کره بادام

کره بادام 10 گرم پروتئین در هر 50 گرم دارد و همچنین غنی از ویتامین E، منگنز، بیوتین و چربی‌های سالم است. کره بادام را به مواد غذایی مورد علاقه خود اضافه کنید.


دانه کتان

دانه‌های کتان 9 گرم پروتئین در هر 50 گرم دارند و همچنین غنی از فیبر و امگا -3 هستند که باعث تسکین التهاب می‌شوند. دانه‌های کتان اشتها را کاهش می‌دهند. این ماده غذایی، پروتئین بسیار بالایی دارد و می‌توان آن را جایگزین تخم مرغ کرد.


مخمرخوراکی

در هر 60 گرم مخمر خوراکی، 25 گرم پروتئین وجود دارد و همچنین دارای مقدار بسیار بالایی ویتامین B-12 می‌باشد.


کنجد

در هر 50 گرم کنجد، 10 گرم پروتئین وجود دارد. این دانه‌ها دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم و روی می‌باشند. آن را با سبزیجات بخار پز مانند بروکلی و گل کلم ترکیب کنید و از آن لذت ببرید.


دانه کدو تنبل

هر 50 گرم از این دانه ها حاوی 8 گرم پروتئین است. آن‌ها همچنین انگل‌ها را از بین می‌برند و دارای منیزیم زیادی هستند. شما می‌توانید آن‌ها را به سالاد اضافه کنید یا آن‌ها را به عنوان یک میان وعده بخورید. 

دلایل متعددی وجود دارد که در زمان رژیم غذایی برای کاهش وزن، باید منابع گیاهی بیشتری حاوی پروتئین مصرف کنید، بنابراین این غذاها را امتحان و از مزایای آن‌ها لذت ببرید!


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ