شرایط رشد گیاه بلوبری


گیاهان بلوبری (Vaccinium) برای رشد به شرایط خاصی نیاز دارند، بدون این شرایط گیاه بلوبری قادر نیست رشد خوبی داشته باشد. در حقیقت، گیاه بلوبری در صورتی که در طول زمستان در معرض دمای زیر 7 درجه سانتی گراد قرار نگیرد نمی‌تواند میوه تولید کند. به این دما "ساعت سرما" گفته می‌شود. تعداد ساعات سرمای مورد نیاز برای هر گونه بلوبری متفاوت است. برخی از گونه های بلوبری فقط به 150 ساعت سرما در طول زمستان نیاز دارند ولی برخی دیگر به 800 ساعت سرما در طول زمستان نیاز دارند. 

خاک اسیدی

گیاه بلوبری به خاک های اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 نیاز دارد. با یک آزمایش ساده می‌توان PH خاک را تعیین کرد. اگر خاک به اندازه کافی اسیدی نباشد 6 ماه تا یک سال زمان نیاز است تا خاک به PH مناسب برسد. یکی از بهترین راه ها برای تحقق این امر استفاده از یک لایه 10 تا 15 سانتی متری خاک اره از درخت صنوبر یا کاج است، همچنین می‌توان از چوب های اسیدی دیگر به صورت خاک اره نیز استفاده نمود. سپس خاک را در فصل رشد بعدی دوباره تست کنید، اگر خاک هنوز به اندازه کافی اسیدی نیست دوباره خاک اره اضافه کنید، همچنین می‌توانید از گوگرد برای اسیدی کردن خاک استفاده نمایید.

مبانی کاشت

شش تا هشت ساعت نور مستقیم در روز برای گیاه بلوبری ضروری است، در تابستان های گرم بلوبری در جایی که سایه بعد از ظهر دارد، دارای عملکرد بسیار خوبی است. در صورتی که گیاهان بلوبری قرار است به عنوان پرچین کاشته شوند باید در فاصله 90 سانتی متر از یکدیگر قرار بگیرند، در غیر این صورت باید بین گیاهان بلوبری 180 سانتی متر فاصله قرار داد. گیاهان به خاک مرطوب نیاز دارند. هر یک از گیاهان بلوبری به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارند.

کود

گیاه بلوبری به میزان مشخصی کود نیاز دارد ولی در صورتی که بیش از اندازه به آن کود داده شود، به گیاه آسیب می‌رسد. برای گرفتن بهترین نتیجه، باید در هر سال برای هر بوته نصف فنجان از یک کود مثل کنجاله پنبه دانه یا کود NPK 10-10-10 در زمان شکوفه دهی استفاده کرد و بعد از میوه دهی دوباره یک بار دیگر این کار را انجام داد. کود را در منطقه ریشه روی خاک به صورت نم نم بپاشید و سپس آبیاری انجام دهید. گیاه بلوبری دارای ریشه های کم عمقی است و نباید کود را با خاک مخلوط کرد، زیرا در این صورت ممکن است ریشه آسیب ببیند. به همین دلیل کود باید روی خاک پاشیده شود. کود را با فاصله 30 سانتی متری از پایه گیاه روی زمین بریزید.

مالچ

یک لایه 15 سانتی متری مالچ روی خاک کمک می‌کند تا خاک مرطوب بماند و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کند. بهترین مالچ پوست خرد شده درخت کاج یا دیگر درختان اسیدی است. مالچ باید با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه روی زمین ریخته شود. در زمان کود دهی باید ابتدا مالچ را کنار زد و بعد از اضافه کردن کود دوباره مالچ را در اطراف گیاه اضافه نمود. 


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ