پرورش بلوبری بدون استفاده از آفت کش

بوته بلوبری

بلوبری از گیاهانی است که در دوره هایی از زندگی در معرض آفات قرار می‌گیرد. دوره های آسیب پذیر برای حشرات بعد از افتادن گلبرگ ها و در زمان باردهی گیاه می‌باشد. حشرات می‌توانند با انتقال میکروارگانیسم های بیماری زا باعث انتقال بیماری در گیاه ‌شوند و به میوه ها نیز آسیب برسانند و در نتیجه باردهی گیاه کاهش پیدا می‌کند. زمانی که بلوبری رسیده می‌شود لارو نرم تن حشره می‌تواند برای بلوبری مشکل ایجاد کند. در صورتی که به بوته های بلوبری در طول دوره های حساس به میزان کافی توجه شود و از آن ها به خوبی مراقبت شود، پرورش بلوبری بدون آفت کش ممکن خواهد شد.

مکان کاشت

گیاهان بلوبری را در مکان هایی که گیاهان بلوبری رها شده است یا مکان هایی که گیاهان بلوبری وحشی می‌رویند، نکارید زیرا امکان آسیب حشرات در این مناطق وجود دارد. شاخه هایی که خیلی بلند شده اند را برای جلوگیری از تماس با زمین و برای این که هوا به خوبی در گیاه گردش داشته باشد هرس کنید، این کار احتمال هجوم  حشرات را کاهش می‌دهد. میوه ها و قسمت هایی از گیاه که بر روی زمین می‌افتند حشرات را جذب می‌کنند. بقایای گیاه باید از روی زمین جمع شود و باید آن ها را دفن کرد یا سوزاند، در این صورت چرخه زندگی حشرات قطع می‌شود و جمعیت حشرات کاهش پیدا می‌کند. کود ارگانیک مانند کمپوست،  یک کود آهسته رهش است که مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد و بوته های بلوبری را سالم نگه می‌دارد، بدون اینکه بوته بیش از حد رشد کند. رشد بیش از حد گیاه باعث جذب حشرات و کنه ها می‌شود.

حساسیت ها

همه انواع بلوبری در معرض مگس سرکه دروزوفیلا (دروزوفیلا سوزوکی) هستند، این مگس دارای بال های خال دار است. برداشت زود هنگام میوه ها، رعایت بهداشت، قرار دادن تور بر روی گیاه و قرار دادن تله برای حشرات بهترین راه های کنترل حشرات هستند. کسانی که بلوبری را در حیاط خانه ها می‌کارند باید از گیاهان خود بیشتر مراقبت کنند زیرا ممکن است در زمان برداشت از حضور آفات بی اطلاع باشند. بلوبری rabbiteye نسبت به سایر واریته های بلوبری از مقاومت بالاتری برخوردار است و در آب و هوای گرم و معتدل نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

محافظت

استفاده از تورهای مناسب برای پوشش گیاهان در زمان باردهی بسیار مناسب است، زیرا باعث می‌شود گیاه از آسیب سوسک های ژاپنی و مگس های سرکه حفظ شود. تور را قبل از این که میوه رسیده شود بر روی گیاه قرار دهید و آن را از پایه ببندید تا از دسترسی حشرات به گیاه بلوبری جلوگیری شود. زمانی که میوه ها رسیده می‌شوند به سرعت آن ها را برداشت کنید. سوسک ژاپنی به انگور و گل سرخ نیز حمله می‌کند و می‌تواند به گیاه بلوبری نیز آسیب برساند. مگس سرکه در پوست میوه هایی که رسیده شده اند یا در حال رسیدن هستند نفوذ کرده و در آن تخم گذاری می‌کند. میوه هایی که توسط مگس سرکه آلوده می‌شوند باید چیده شوند و آن ها را سوزاند و یا دفن کرد، این میوه ها حاوی لارو مگس سرکه هستند. 

گذاشتن تله

به دام انداختن حشرات یک تکنیک کنترل آفات است که بسیار مورد بحث می‌باشد. تله های فرمونی باعث فریب حشرات شده و آن ها را به خود جذب می‌کند. کارت ها یا ظروف چسبناک حشرات را به دام می‌اندازند و باعث کاهش شیوع حشرات می‌شوند. تله های فرمونی و یا کارت های چسبنده برای به دام انداختن حشرات مفید هستند. تله موثر برای مگس سرکه دروزوفیلا یک ظرف پلاستیکی یک لیتری با 16 سوراخ به قطر 4 میلی متر در قسمت بالای ظرف می‌باشد. به اندازه 3 تا 5 سانتی متر از ظرف را با سرکه سیب پر کنید تا حشرات را جذب کند. یک قطره ماده شوینده بدون بو در سرکه سیب بریزید تا کشش سطحی کاهش پیدا کند و مگس ها به راحتی در مایع غرق شوند. تله باید هر هفته بررسی و سرکه سیب تازه در آن ریخته شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ