کاشت هسته خرمالو

درخت خرمالو

کاشت هسته خرمالو

 

درختان خرمالو(Diospyros spp.) با شاخ و برگ‌های نمایشی و میوه‌های خیره کننده نارنجی طلایی، رنگ درخشان دیگری در اواخر تابستان و اوایل پاییز در فضای سبز ایجاد می‌کنند. بیش از 400 گونه خرمالو وجود دارد، اما فقط تعداد معدودی از آن‌ها معمولا پرورش داده می‌شوند، از جمله خرمالو معمولیDiospyros virginiana) ) و خرمالو ژاپنی ( Diospyros kaki). هر دوی آن‌ها از هسته به خوبی قابل رشد هستند. اگرچه چالش‌هایی در رابطه با تکثیر بذر وجود دارد، به ویژه اگر شما سعی در تولید نوع یا رقم خاصی از خرمالو دارید.

ملاحظات

درخت خرمالو

بیشتر درختان خرمالو که در محوطه سازی کاشته می‌شوند ارقام خاصی مانند "میلر" (Diospyros virginiana ‘Miller’ ) و "فویو" (Diospyros kaki ‘Fuyu’) هستند. این درختان برای صفات خاصی پرورش داده شده‌اند و باید برای حفظ کیفیت مطلوب آن‌ها، باید به صورت غیرجنسی با قلمه یا پیوند تکثیر شوند. بذور ممکن است درختی با کیفیت یا میوه مشابه با درخت اصلی تولید نکند و همچنین درختان از نظر مقاومت به سرما و مقاومت در برابر بیماری متفاوت باشند. با این حال، حتی اگر این درختان با بذر هم تکثیر شوند، ممکن است درختی با میوه‌های خوش طعم و همان ظاهر جذاب شبیه دیگر درختان خرمالو بدست آید.

جمع آوری هسته‌های خرمالو

هسته‌های خرمالو زمانی که تازه هستند به بهترین نحو جوانه می‌زنند. بنابراین پس از اینکه میوه‌ها نرم شدند، آن‌ها را در پاییز جمع کنید. هسته‌ها را فقط از خرمالوهای کاملاً سالم و بدون جای نوک پرندگان، بدون لکه‌های پوسیدگی یا پوست سبز بگیرید. بعد از بریدن میوه، چند دانه بیرون آورده و آن‌ها را بشویید تا گوشت میوه روی هسته‌ها باقی نماند. دانه‌های خرمالو را کمی زیر آب بمالید تا تمیز شود. می‌توانید بذرها را بلافاصله بکارید یا آنها را در یک فضای خشک و خنک نگهداری کنید تا زمانی که بتوانید از آن‌ها استفاده نمایید.

کاشت هسته خرمالو

نحوه کاشت هسته خرمالو

نهال خرمالو

1 - هسته‌های خرمالو را از میوه خارج کنید. از هسته‌های سالم برای کاشت استفاده نمایید. 
2 – هسته را در یک دستمال کاغذی قرار دهید. دستمال را تا کنید و آن را مرطوب نمایید. سپس آن را در یک پلاستیک قرار دهید و در پلاستیک را ببندید.
3 – پلاستیک را در یک مکان نسبتا گرم و تاریک (مثل کمد) قرار دهید. 
4 – هسته‌های خرمالو حدودا 8 روز بعد جوانه می‌زنند. بعد از مشاهده جوانه‌ها، هسته‌ها را از دستمال بیرون آورید و بکارید.
5 – هر هسته را در یک گلدان کوچک (10 سانتی متری) بکارید. از خاک مخصوص گلدان دارای زهکشی خوب برای کاشت هسته‌های خرمالو استفاده کنید. هسته‌های خرمالو را به گونه‌ای در خاک قرار دهید که قسمت جوانه به سمت پایین باشد. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. گلدان‌ها را در یک مکان روشن (نور غیر مستقیم) و گرم قرار دهید.
6 – دو ماه بعد از کاشت هسته‌ها، نهال را به گلدان بزرگ انتقال دهید. 

مراقبت از نهال خرمالو

نور آفتاب روشن و غیر مستقیم و خاک با رطوبت یکنواخت بهترین شرایط را برای نهال‌های خرمالو فراهم می‌کند. در بهار بعد از رفع سرما، نهال‌ها را در فضای باز در یک مکان امن نگه دارید. بعد از یک تا دو هفته به تدریج آن‌ها در معرض نور کامل خورشید قرار دهید. نهال‌های خرمالو را هفته‌ای یک بار آبیاری کنید، بین هر بار آبیاری اجازه دهید یک سانتی متر از سطح خاک خشک شود تا ریشه‌ها سالم بمانند.

نهال خرمالو

انتقال نهال خرمالو به زمین

درخت خرمالو

نهال‌های خرمالو به دلیل بلند بودن ریشه‌ها، باید در پایان اولین فصل رشد، ترجیحاً در پاییز پس از اولین باران، کاشته شوند. یک مکان کاشت با حداقل 2 متر مربع فضا برای هر درخت خرمالو در نظر بگیرید تا فضای کافی برای گسترش درخت فراهم شود. درختان خرمالو در بیشتر انواع خاک‌ها قادر به رشد هستند، اما در خاک‌های بسیار شور رشد خوبی ندارند. به طور کلی، آن‌ها برای اینکه به خوبی بار دهند به مراقبت بسیار کمی نیاز دارند و به کود ویژه نیز احتیاج ندارند. با این حال، میوه دادن درختان خرمالو ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد، بنابراین باید صبور باشید.
نکته: یک لایه ضخیم مالچ در اطراف درختان خرمالو روی زمین بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود و زمانی که میوه‌ها روی زمین می‌ریزند، آسیب نبینند.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ