قلمه زدن درخت پرتقال

قلمه گیری از درخت پرتقال

کاشت قلمه پرتقال

تکثیر درخت پرتقال

کم هزینه ترین راه برای درست کردن یک نهالستان یا حتی پرورش ساده یک یا دو درخت پرتقال در حیاط خانه، استفاده از قلمه‌های سالم از درختان سالم و بالغ می‌باشد. پرتقال‌های ناول فاقد بذر هستند و تنها راه تکثیر آن‌ها و تولید درختان جدید، پیوند و استفاده از نهال ریشه دار است. اگر شما نهال ریشه دار ندارید، می‌توانید با استفاده از قلمه‌هایی که از درخت بالغ می‌گیرید، درخت جدیدی داشته باشید.

پرتقال ناول (Navel)

پرتقال ناول

در اواسط دهه 1800 شخصی یک درخت پرتقال در برزیل کشف کرد که پرتقال‌های جهش یافته تولید می‌کرد. در این پرتقال‌ها هیچ دانه‌ای وجود نداشت. این شخص از این درخت قلمه‌هایی برداشت و آن‌ها را ریشه دار کرد و آن‌ها را به وزارت کشاورزی ایالات متحده در واشنگتن فرستاد. هر پرتقال ناول که امروز خورده می‌شود یک کلون مستقیم از آن درخت پرتقال است، زیرا قلمه گیری تنها راه تکثیر این درختان است.

زمان قلمه گیری از درخت پرتقال

بهترین زمان برای قلمه گیری از درخت پرتقال فصل بهار است. حداقل باید 4 هفته از رفع سرمای بهاری گذشته باشد. قلمه‌هایی برای کاشت مناسب هستند که هنوز چوبی و نرم هستند ولی باید چندماه از رشد آن‌ها گذشته باشد. سعی کنید از یک شاخه یک ساله استفاده کنید. اگر شاخه را خم کنید ولی شکسته نشود یعنی خیلی جوان است. شاخه‌هایی که با کمی خم شدن می‌شکنند، یعنی خیلی بالغ هستند. شاخه‌هایی که قبل از شکسته شدن، خم می‌شوند، سن مناسبی برای تبدیل شدن به یک درخت جدید دارند.

درخت پرتقال

ریشه دار کردن قلمه پرتقال

ریشه دار کردن قلمه پرتقال

قلمه‌هایی با طول 20 تا 25 سانتی متر از درخت جدا کنید. برگ‌های نیمه قسمت پایینی قلمه را جدا کنید و انتهای شاخه را به شکل نوک تیز برش دهید. انتهای قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و در یک گلدان حاوی شن و ماسه مرطوب قرار دهید. از چند قلمه برای کاشت استفاده کنید تا احتمال موفقیت شما افزایش یابد. بعد از کاشت، شن و ماسه را کاملا مرطوب کنید و گلدان را در یک پلاستیک قرار دهید تا رطوبت حفظ شود. شن و ماسه را مرطوب نگه دارید. حدودا 8 هفته بعد از کاشت، قلمه‌ها را برای تولید ریشه بررسی کنید تا ببینید شروع به ریشه زنی کرده‌اند یا خیر. ریشه دار شدن قلمه‌ها ممکن است تا 14 هفته طول بکشد، بنابراین نا امید نشوید. قلمه‌هایی که ریشه دار شده‌اند را در گلدان‌های جداگانه حاوی خاک گلدان بکارید.

پیوند زدن قلمه پرتقال

در پایین ساقه یک برش با زاویه 45 درجه ایجاد کنید. از یک درخت پرتقال جوان که به خوبی در خاک تثبیت شده است نیز یک برش مشابه با برش ایجاد شده در قلمه جدید، ایجاد کنید. این قسمت که به پیوندک معروف است را درون برش قلمه قرار دهید و نوار پیوند دور آن بپیچید تا در کنار هم قرار بگیرند. پس از اینکه پیوندک شروع به رشد کرد، نوار پیوند را بردارید تا مانع از رشد آن نشود.

پیوند زدن قلمه پرتقال

زمان کاشت نهال پرتقال در زمین

کاشت درخت پرتقال

زمانی که با استفاده از قلمه، نهال جدیدی تولید کرده‌اید بهتر است نهال در سال اول در گلدان نگه داری شود و در اولین زمستان از سرما محافظت گردد. در مناطق معتدل و گرم که زمستان‌های خیلی سردی ندارند می‌توان نهال پرتقال را در پاییز در زمین کاشت. ولی مناطقی که زمستان سرد است باید نهال پرتقال در بهار بعد از اتمام سرما در زمین کاشته شود. نهال پرتقال را در یک مکان با آفتاب کامل بکارید، جایی که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید داشته باشد. قبل از کاشت نهال در زمین، خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید تا زهکشی خاک بهبود یابد و همچنین خاک نیز غنی می‌شود. فاصله بین نهال‌های پرتقال را 4.5 تا 6 متر در نظر بگیرید. در طول فصل رشد ماهی یک بار به نهال‌ها کود بدهید. کود NPK با نسبت 1:1:2 مناسب است. 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ