کاشت بامیه در گلدان

کاشت بامیه

کاشت بامیه در گلدان

کاشت بامیه در خانه

افرادی که فضای محدودی برای کاشت گیاهان دارند، سعی می‌کنند علاوه بر پرورش گیاهان زینتی، برخی گیاهان خوراکی را نیز در گلدان پرورش دهند. گیاه بامیه (نام علمی: Abelmoschus esculentus) علاوه بر تولید بامیه‌های خوراکی، گل‌های بسیار زیبایی نیز تولید می‌کند. بامیه یک گیاه گرما دوست است، با کاشت بامیه در گلدان امکان کاشت این گیاه در فصل خنک نیز فراهم می‌شود. گلدان‌ها را می‌توان در بالکن یا دورن خانه قرار داد. مکانی که گلدان بامیه را در آن قرار می‌دهید باید حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید داشته باشد.

کاشت بذر بامیه در گلدان

کاشت بامیه در گلدان

گلدانی برای کاشت گیاه بامیه انتخاب کنید که قطر و عمق آن حداقل 25 سانتی متر باشد. شما می‌توانید از یک گلدان بزرگتر نیز استفاده کنید یا از یک سطل یا ظرف بزرگ نیز استفاده نمایید.
کف ظرف یا گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد. قسمت کف گلدان را شن و ماسه بریزید تا آب اضافی به راحتی از خاک خارج شود. 
گلدان را در مکانی قرار دهید که هر روز حداقل شش ساعت از تابش مستقیم نور خورشید برخوردار باشد و دمای شب در آن مکان کمتر از 16 درجه سانتی گراد نباشد. بهترین دما برای جوانه زنی بذر بامیه 24 تا 32 درجه سانتی گراد است. گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. خاک باید غنی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. می‌توانید از مخلوط پیت ماس، ورمیکولیت و شن و ماسه استفاده کنید. یا خاک باغچه را با کمپوست و شن و ماسه مخلوط کرده و برای کاشت بامیه استفاده نمایید. خاک باغچه سنگین است، بنابراین در صورتی که از خاک باغچه استفاده می‌کنید، حتما با کمپوست و شن و ماسه مخلوط شود تا برای زهکشی خاک مشکلی ایجاد نشود.
یک کود کامل مانند کود 10-10-10 یا کود 20-20-10 با خاک مخلوط کنید. مواظب باشید از کودهای دارای نیتروژن زیاد استفاده نکنید زیرا باعث پر پشت شدن شاخ و برگ گیاه می‌شود و گیاه قادر به تولید بامیه نخواهد بود.
گلدان را با خاک پر کنید به گونه‌ای که 1.5 سانتی متر از لبه گلدان خالی باشد. بذرهای بامیه را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. فاصله بین بذرها را 5 سانتی متر در نظر بگیرید. ریشه‌های نهال بامیه بسیار آسیب پذیر است بنابراین بهتر است از ابتدا بذرها در گلدان اصلی کاشته شوند. 
بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. بعد از اینکه نهال‌ها کمی رشد کردند، می‌توانید دفعات آبیاری را کاهش دهید. به گونه‌ای که هفته‌ای یک تا دو بار آبیاری برای گیاه کافی است. بامیه در برابر خشکی مقاوم است. 
بعد از جوانه زنی، نهال‌های ضعیف را حذف کنید و فقط نهال‌های قوی را نگه دارید. بهتر است در هر گلدان 25 سانتی متری، یک نهال وجود داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند.
زمانی که اندازه گیاه به 20 سانتی متر رسید، به آن کود نیتروژنی بدهید و دوباره چند هفته بعد کوددهی را تکرار کنید. کودهای آلی مانند پودر خون و کود مرغی نیتروژن بالایی دارند. به یاد داشته باشید نیتروژن زیادی برای گیاه مفید نیست، برای هر گلدان 30 سانتی متری نصف قاشق غذاخوری کود نیتروژنی کافی است. استفاده منظم از کمپوست یا کود حیوانی پوسیده برای رشد گیاه بسیار خوب است و سلامت گیاه را تضمین می‌کند. 
زمانی که اندازه گیاه به 60 سانتی متر رسید، برگ‌های بالایی گیاه را قطع کنید. این کار باعث تشویق گیاه به رشد جدید و تولید بامیه می‌شود.
زمانی که اندازه بامیه‌ها به 5 تا 8 سانتی متر رسیدند آن‌ها را برداشت کنید. زمانی که بامیه‌ها جوان هستند، طعم بهتری دارند. گیاه را مرتب چک کنید و بامیه‌ها را بچینید تا گیاه به تولید بامیه جدید تشویق شود.

نکات

بهترین زمان برای کاشت بذر بامیه، در بهار بعد از اتمام سرما است ولی در مناطق گرمسیر می‌توان در اواخر تابستان یا پاییز نیز بامیه را کاشت. اگر در خانه خود پنجره آفتابی دارید (حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید داشته باشد) می‌توانید هر زمان از سال بامیه را در خانه پرورش دهید.
دوره رشد و باردهی بامیه با توجه به نوع آن متفاوت است ولی معمولا 50 تا 60 روز بعد از کاشت به بلوغ می‌رسد.
قبل از کاشت بذر بامیه، بذرها را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید تا جوانه زنی سریع تر انجام شود. همچنین می‌توانید بذر را به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته آن نازک تر شود و زودتر جوانه بزند. جوانه زنی بذر بامیه 2 تا 12 روز طول می‌کشد.

کاشت بامیه در گلدان

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ