کاشت اسفناج مالابار

کاشت اسفناج خزنده

اسفناج خزنده

 

اسفناج خزنده (Basella spp.) همچنین با نام اسفناج مالابار نیز شناخته می‌شود. این اسفناج بسیار مقاوم است و بر خلاف اسفناج معمولی قادر به تحمل گرما می‌باشد. اسفناج خزنده در مناطق گرمسیر به صورت چند ساله رشد می‌کند ولی در مناطق سردسیر یک ساله است. اسفناج مالابار به صورت بالا رونده رشد می‌کند و برگ‌های خوراکی تولید می‌کند که از لحاظ ظاهری، طعم و کاربردهای آشپزی شبیه اسفناج معمولی است. مقاومت و سهولت رشد این گیاه، آن را به یک انتخاب مناسب برای باغبانان تازه کار تبدیل کرده است.

خصوصیات اسفناج مالابار

کاشت اسفناج خزنده

اسفناج مالابار که معمولاً با نام اسفناج رونده، اسفناج خزنده و اسفناج سیلان (Ceylon ) نامیده می‌شود، هوای سرد و یخبندان را تحمل نمی‌کند  و در مناطق سرد به طور سالانه رشد می‌کند. با این حال، کسانی که در مکان‌هایی با آب و هوای گرم و بدون یخبندان در طول سال زندگی می‌کنند، می‌توانند اسفناج خزنده را به عنوان یک گیاه همیشه سبز پرورش دهند. همچنین یک گیاه زینتی جذاب برای پوشاندن حصار، داربست و یا سبد آویز است.
این گیاه مقاومت بالایی در برابر گرما دارد و حتی زمانی که دمای هوا به بالای 32 درجه می‌رسد نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. این گیاه برگ‌های شادابی تولید می‌کند و می‌تواند به ارتفاع 2 تا 9 متر رشد کند و به سرعت مکان کاشت را پوشش می‌دهد. اسفناج خزنده در بهار و تابستان گل‌های صورتی، قرمز یا سفید تولید می‌کند. بعد از گلدهی میوه‌های کوچک سیاه، مایل به قرمز یا سفید تشکیل می‌شوند. 
دو نوع اسفناج خزنده وجود دارد: اسفناج خزنده با ساقه‌های سبز (نام علمی: Basella alba) و اسفناج خزنده با ساقه‌های قرمز (نام علمی: Basella rubra). هر دو شرایط پرورش یکسانی دارند و همچنین طعم و مزه و کاربردهای آشپزی آن‌ها نیز یکسان است.

کاشت بذر اسفناج خزنده

قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب گرم بخیسانید. برای گرفتن بهترین نتیجه و عملکرد، ابتدا بذرها را نشا کنید و نهال‌ها را بعد از اتمام سرما به زمین انتقال دهید. بذرها را به عمق نیم سانتی متر بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر اسفناج خزنده 18 تا 28 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی معمولا سه هفته طول می‌کشد. نهال‌ها را در یک مکان با آفتاب کامل بکارید. اسفناج خزنده به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. قبل از کاشت نهال‌ها در زمین، خاک را شخم بزنید و با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین سنگ و کلوخ‌ها و علف‌های هرز را از مکان کاشت حذف کنید. فاصله کاشت بین نهال‌ها را 30 سانتی متر در نظر بگیرید. در مناطق گرمسیر می‌توان پاییز هم اقدام به کاشت این گیاه کرد.
در صورتی که قصد دارید این گیاه را در گلدان بکارید و در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید اقدام به کاشت کنید. گلدان را باید در یک پنجره آفتابی قرار دهید. ابتدا بذرها را در گلدان‌های کوچک یا سینی نشا بکارید سپس نهال‌ها را به گلدان بزرگ انتقال دهید. گلدانی که برای کاشت نهال اسفناج خزنده استفاده می‌شود باید حداقل قطر و عمق 25 تا 30 سانتی متر داشته باشد. از یک خاک غنی دارای زهکشی خوب برای کاشت استفاده کنید.
اسفناج خزنده اگر روزانه بیشتر از 12 ساعت نور خورشید دریافت کند، گل نمی‌دهد. البته گل‌ها باعث تلخی برگ‌ها می‌شوند. اسفناج خزنده خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد و در صورتی که خاک همیشه مرطوب نگه داشته شود از گلدهی ممانعت می‌شود. 
در طول فصل رشد از کودهای متعادل و آهسته رهش استفاده کنید. کوددهی را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده انجام دهید. اگر از کودهای دانه ریز استفاده می‌کنید، بعد از استفاده آبیاری انجام دهید تا شاخ و برگ گیاه نسوزد.
 

کاشت بذر اسفناج خزنده

نکات کاشت، مراقبت و برداشت

اسفناج مالابار

اسفناج مالابار از طریق بذر و ساقه قابل تکثیر است. برای اینکه بذرها سریع تر جوانه بزنند، قبل از کاشت آن‌ها را بخیسانید یا به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته بذر نازک شود. 
اگر قصد دارید اسفناج خزنده را با قلمه تکثیر کنید، یک ساقه 15 سانتی متری از گیاه جدا کنید، برگ‌های پایینی را جدا کرده و فقط چهار برگ بالایی را نگه دارید. یک گلدان 10 تا 15 سانتی متری را با خاک مخصوص گلدان پر کنید و انتهای ساقه را به اندازه 5 سانتی متر در خاک قرار دهید و خاک را مرطوب کنید. 
در طول فصل گرم ممکن است گیاه به آبیاری بیشتری نیاز داشته باشد، خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود.
برگ‌های جوان را با دست برداشت کنید و آن را مانند اسفناج معمولی می‌توانید ذخیره یا مصرف کنید. 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ