کاشت پیازچه در گلدان

نحوه کاشت پیازچه در گلدان

کاشت پیازچه در گلدان

 

پیازچه گیاهی یک ساله از خانواده پیاز است. این گیاه یکی از سبزیجات بسیارخوش مزه می‌باشد که هم به صورت خام و هم در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و طعم بسیار خوبی به غذاها می‌دهد. این گیاه به صورت سبزی خوردن یا در سالاد استفاده می‌شود ولی در برخی مناطق به صورت پخته یا سرخ شده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیازچه همچنین دارای خواص بسیاری می‌باشد. از جمله خواص پیازچه: کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید، تقویت سیستم ایمنی بدن، سرشار از ویتامین C ، جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی، از بین بردن عفونت‌های قارچی، تنظیم فشار خون، تقویت بینایی، درمان اسهال و ... می‌باشد. پیازچه به ارتفاع 25 تا 35 سانتی‌متر رشد می‌کند و کاشت و رشد آسانی دارد. کاشت پیازچه در گلدان راحت است و می‌توان آن را حتی در خانه در یک پنجره آفتابی نیز نگه داشت. یکی از مزیت‌های کاشت پیازچه در خانه، این است که می‌توان هر زمان از سال اقدام به کاشت این سبزی خوشمزه کرد. همچنین برای کسانی که فضای کافی(باغ و باغچه) برای کاشت سبزیجات ندارند، کاشت پیازچه در گلدان ایده خوبی است.

کاشت بذر پیازچه در گلدان

نهال پیازچه

زمان کاشت بذر پیازچه، بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. پیازچه آفتاب کامل و خاک‌های شل را دوست دارد. از خاک سبک و غنی دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر پیازچه استفاده کنید. خاک‌های حاوی کمپوست گزینه خوبی هستند. بذرهای پیازچه را به عمق 5 میلی متر در خاک بکارید. بذرها را از ابتدا در گلدان اصلی بکارید. بین بذرها 10 سانتی متر فاصله قرار دهید. گلدانی که برای کاشت پیازچه استفاده می‌شود، باید حداقل 25 سانتی متر عمق داشته باشد. تا زمان جوانه زنی خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. بذر پیازچه 4 تا 10 روز بعد از کاشت جوانه می‌زند. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر پیازچه 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. بعد از جوانه‌زنی، سه روز یک بار به گیاهان آب دهید. 

مراقبت از گیاه پیازچه

گلدان پیازچه را در جایی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. اگر گلدان‌ها را در خانه نگه می‌دارید، حتما آن‌ها را جایی قرار دهید که تهویه هوای خوبی داشته باشد. 
بین هر بار آبیاری اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود. 
هر دو هفته یک بار به گیاه کود متعادل مانند کود NPK 3-3-3 دهید. برای یک گلدان 15 سانتی متری، یک قاشق غذا خوری کود کافی است. برای گلدان‌های 25 سانتی متری دو قاشق غذا خوری کود استفاده کنید. کود را روی خاک بپاشید، سپس به گیاه آب دهید. اگر کودی که استفاده می‌کنید دستورالعمل خاصی دارد، مطابق با دستورالعمل از آن استفاده نمایید.

کاشت پیازچه در گلدان

برداشت پیازچه

برداشت پیازچه

پیازچه 30 تا 50 روز بعد از کاشت آماده برداشت می‌شود. پس از آماده شدن پیازچه برای برداشت، خاک اطراف را به آرامی شل کنید تا بتوانید آن‌ها را با احتیاط بالا بکشید. هنگام برداشت پیازچه، بزرگترین را انتخاب کنید و ابتدا از آن‌ها استفاده کنید، زیرا بهتر است فوراً پیازچه را برداشت و استفاده نمایید. اگر پیازچه برای مدت طولانی نگه داشته شود به سرعت طراوت خود را از دست می‌دهد و پژمرده می‌شود. با این حال ، اگر قادر به استفاده از تمام پیازچه های برداشت شده خود نیستید، می‌توانید آن‌ها را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید. در صورت لزوم برای نگهداری، بهتر است آن‌ها را نشویید. پیازچه را در یک کیسه پلاستیکی در بسته نگه دارید. قرار دادن پیازچه در یک حوله کاغذی مرطوب نیز  ایده خوبی است. هنگام مصرف پیازچه، حتماً ریشه‌ها و نوک ساقه سفید و همچنین 5 سانتی متر از ساقه سبز را کوتاه کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ