کاشت بلوبری به صورت ارگانیک

کاشت بلوبری

بلوبری یکی از میوه های بسیار خوشمزه و مغذی است که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C و پکتین می‌باشد. میوه رنگ آبی شادی بخشی دارد و دارای طعم بسیار خوبی است. تنها تفاوت بین کاشت بلوبری به صورت ارگانیک و معمولی در استفاده از محصولاتی است که برای غنی سازی خاک، کود دادن و از بین بردن آفات استفاده می‌شود. در پرورش ارگانیک فقط باید از محصولات ارگانیک و غیر شیمیایی استفاده شود. ممکن است در ابتدا کار کمی سخت باشد ولی هر تابستان با حداقل کار می‌توان میوه های بسیار خوشمزه و با کیفیتی تولید نمود.

چگونگی کاشت بلوبری به صورت ارگانیک 

1 – با استفاده از یک کیت تست PH، میزان اسیدیته خاک را تعیین کنید. بلوبری یکی از گیاهان اسید دوست است و PH مناسب برای رشد بلوبری 4.8 تا 5.5 می‌باشد. اگر نیاز است که خاک را بیشتر اسیدی کرد، یک سال قبل از کاشت یک لایه 15 سانتی متری پیت ماس روی خاک بریزید. در خاک های خیلی اسیدی از سنگ آهک دولومیتی استفاده کنید و آن را با توجه به دستور مصرف با خاک مخلوط نمایید.

2 – یک بخش آفتابی خاک را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید که خاک در آن قسمت زهکشی خوبی داشته باشد. هر قسمت که برای کاشت بلوبری انتخاب می‌شود باید حداقل 90 سانتی متر عرض داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید چند ردیف از گیاه بلوبری بکارید، برای این که چیدن میوه ها و عبور و مرور بین درختچه های بلوبری راحت تر باشد، بین ردیف های کاشت 2.5 متر فاصله قرار دهید. تا عمق 60 سانتی متری خاک را زیر و رو کنید و یک لایه 8 سانتی متری کمپوست ارگانیک روی خاک بریزید و آن را با خاک مخلوط کنید تا حاصلخیزی خاک افزایش یابد.

3 – در اواخر زمستان با استفاده از بیل یک چاله در محل کاشت حفر کنید. عمق چاله باید به اندازه ریشه گیاه بلوبری و عرض آن باید دو برابر عرض ریشه ها باشد. فاصله بین گیاهان را 120 سانتی متر در نظر بگیرید. قبل از کاشت ریشه را به مدت یک ساعت در آب قرار دهید و یک سوم از نهال را هرس کنید. ریشه را در گودال بگذارید و با دقت ریشه ها را در خاک گسترش دهید. سوراخ را با خاک پر کنید و با پشت بیل خاک را فشار دهید. بعد از کاشت به خوبی آبیاری انجام دهید.

4 – گیاهان بلوبری را به طور مرتب آبیاری کنید، هر گیاه بلوبری به هفته ای یک اینچ آب در طول فصل رشد نیاز دارد. یک ماه بعد از کاشت به گیاهان کود دهید، برای کوددهی از کود NPK 10-10-10 ارگانیک استفاده کنید و در هر بهار دوباره این کار را انجام دهید. یک و نیم قاشق غذاخوری کود در اطراف هر گیاه اضافه کنید، مواظب باشید به هیچ عنوان کود بر روی گیاه نریزد. بعد از دادن کود آبیاری انجام دهید.

5 – تمام جوانه های گل که در سال اول روی درختچه بلوبری تشکیل می‌شود را حذف کنید تا گیاه بتواند ریشه خود را گسترش دهد. در سال اول نیازی به هرس نیست فقط می‌توانید شاخه های مرده را هرس کنید. در سال های بعد در طول دوره خواب هرس انجام دهید. تمام شاخه های قدیمی که بیش از 8 سال سن دارند باید هرس شوند.

نکته

یک لایه 8 سانتی متری مالچ ارگانیک در اطراف گیاهان روی خاک بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری شود.

هشدار

بلوبری در خاک های گل آلود می‌میرد. اگر خاک شما زهکشی خوبی ندارد برای کاشت بلوبری می‌توانید از جعبه های چوبی بزرگ استفاده کنید و آن را با یک خاک مناسب پر نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ