طراحی گلکاری باغچه

خلاقیت در گلکاری

طراحی باغچه گل

طراحی باغچه گل

رنگ‌های اصلی عبارت از سه رنگ زرد، قرمز و آبی است که از ترکیب این سه رنگ و دو رنگ سفید و سیاه، رنگ‌های دیگری که در طبیعت موجود است تولید می‌شود. از نظر علمی سفید جزء رنگ‌ها حساب نشده، بلکه از ترکیب همه رنگ‌ها، رنگ سفید به دست می‌آید. ولی در گلکاری رنگ سفید اهمیت زیادی دارد. همچنین رنگ سیاه نیز جزء رنگ‌ها نیست زیرا نتیجه فقدان روشنایی و الوان مختلف است، در گلکاری همانطور که می‌دانیم رنگ سیاه دیده نشده است، گل‌هایی هم که به رنگ سیاه معروف هستند رنگ بنفش یا قرمز خیلی تیره می‌باشند. در گل‌ها بیشتر رنگ سفید و قرمز دیده می‌شود، رنگ زرد کمتر بوده و از همه کمتر آبی است. تعداد کمی از گیاهان گلدار رنگ گل‌هایشان از اختلاط این چهار رنگ اصلی با رنگ‌های بین آن‌ها ساخته شده است و تشکیل یک دسته رنگ‌های کم و زیاد مختلفی را می‌دهد. مانند گل سنبل، گل نخود معطر، گل بنفشه، زنبق و درختچه گل شاه پسند. اکنون برای اینکه گلکاران در گلکاری هماهنگی بین رنگ‌ها را متوجه باشند تا بر زیبایی محوطه‌ای که در آن گل پرورش داده‌اند افزوده شود، باید به نکات زیر دقت نمایند.

هماهنگی رنگ‌ها در گلکاری

طراحی گلکاری باغچه

اگر در فضای گلکاری گل‌هایی کاشته شده که دارای رنگ‌های اصلی می‌باشند و بین آن‌ها از رنگ‌های ترکیبی دیده نمی‌شود، در صورتی که بدون توجه رنگ‌ها را کنار هم قرار دهیم منظره زیبایی ایجاد نمی‌شود. به عنوان مثال رنگ قرمز و آبی در کنار هم به نظر خیلی زیبا نیست ولی زرد و آبی در کنار هم چشم انداز زیبایی ایجاد می‌کنند. رنگ سفید با همه رنگ‌ها تناسب دارد و آن‌ها را زنده و شاداب نشان می‌دهد و به چشم بیننده نشاط می‌بخشد. حال ببینیم ترکیب کدام رنگ‌ها با هم تناسب دارند. رنگ سبز که از زرد و آبی است با تمام رنگ‌ها متناسب است ولی رنگ سبز بیشتر از همه با رنگ قرمز و سفید تناسب دارد. به طور کلی رنگ‌های تیره حس خوبی به بیننده انتقال نمی‌دهند در صورتی که رنگ‌های روشن حس شادابی به فرد بیننده انتقال می‌دهند. بنابراین اگر در محوطه گل‌هایی کاشته شده که رنگ آن‌ها تیره است بهتر است بین آن‌ها از گل‌های رنگ روشن نیز کاشته شود تا به خوبی جلب توجه کند. همچنین یک محوطه از گل‌های پررنگ و تیره زیبا نیست. همچنین پر کردن یک باغچه یا باغ با گل‌های رنگ‌های روشن نیز زیبایی چندانی ندارد. 
یک توده گل از یک رنگ اگر از رنگ‌های تیره باشد چندان جالب توجه نیست ولی اگر مثلا گل‌های آن از گل میمون زرد یا بگونیای صورتی کاشته شود نمایش خوبی خواهد داشت. با آنکه رنگ سرخ، رنگ زنده و گرمی است ولی یک توده گل سرخ، خصوصا اگر رنگ آن تیره باشد چشم را خسته می‌کند. مثل یک توده گل شمعدانی سرخ، در حالی که اگر به آن کمی رنگ سفید اضافه شود منظره بسیار عالی خواهد داشت.
رنگ‌های مخلوط از یک رنگ که به نسبت ترکیبشان مختلف باشند باهم متناسب نیستند، مثل شمعدانی قرمز ارغوانی با قرمز مایل به بنفش. گل‌های از یک خانواده عموما با یکدیگر متناسب هستند مثل گل سنبل، زمانی که رنگ‌های متنوع آن باهم کاشته شود و تعدادی از آن‌ها هم سفید باشند. در ساخت سبدهای گل یا ظرف‌های گل رعایت این مطلب آن‌ها را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. مثل یک سبد از سنبل، شب بو، گل میمون، میخک و ... در همه رنگ، بسیار زیبا و چشم نواز است.
برای جلب توجه می‌توان از ترکیب رنگ‌های روشن با تیره یا رنگ‌های زنده با رنگ‌های کدر مانند شمعدانی قرمز با سفید یا گل لاله به رنگ‌های تیره با لاله‌های صورتی و کرم استفاده نمود. تعدادی از رنگ‌ها هم هستند که نمایش آن‌ها از دور بیشتر از نزدیک است. مثل رنگ‌های سفید و قرمز و زرد. بعضی گل‌ها از دور جلوه‌ای ندارند مثل رنگ‌های آبی، بنفش و سبز. به طور کلی رنگ‌های روشن منظره دور آن‌ها جالب تر از رنگ‌های تیره است. با آنچه شرح داده شد اگر گلکارها و باغبانان به ترکیب رنگ گل‌ها توجه داشته باشند، منظره گل‌ها بیشتر جلب توجه می‌کند و معرف سلیقه آن‌ها می‌شود.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ