قارچ کش برای گیاهان بلوبری

بیماری های بلوبری

گیاه بلوبری (Vaccinium spp) بومی آمریکای شمالی است، البته این گیاه می‌تواند در سایر مناطق غیر بومی نیز کاشته شود و رشد موفقی داشته باشد. بلوبری نسبت به بسیاری از آفات و بیماری ها مقاوم است ولی این گیاه نیز مانند سایر گیاهان ممکن است گاهی اوقات دچار مشکلات و بیماری هایی شود. هرس منظم، روش های برداشت مناسب، دفع مناسب گیاهان و برگ های باقی مانده از ایجاد بیماری در گیاهان بلوبری جلوگیری می‌کند. در برخی موارد استفاده از قارچ کش نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

بیماری های قارچی گیاه بلوبری

قارچ کش برای جلوگیری از ایجاد عفونت های قارچی و مدیریت درمان عفونت ها استفاده می‌شود. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان بلوبری، ممکن است با ایجاد بیماری های قارچی در گیاهان دچار مشکل شوند. رطوبت بالا و درجه حرارت معتدل، گیاهان بلوبری را در معرض سوختگی قارچ botrytis قرار می‌دهد. این بیماری قارچی می‌تواند باعث ایجاد کرک های قهوه ای-خاکستری روی گیاه شود و در نتیجه باعث ایجاد پوسیدگی در میوه بعد از برداشت می‌شود. این بیماری قارچی می‌تواند باعث ایجاد عفونت های قارچی بر روی میوه شود. در مراحل اولیه بیماری، ممکن است میوه ها دچار کپک شوند و یا ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد. با این حال میوه های بالغ به جای این که آبی رنگ شوند، صورتی و سفید می‌شوند. کپک پودری یکی دیگر از مشکلات قارچی است که می‌تواند باعث از بین رفتن برگ های گیاه بلوبری شوند.

قارچ کش های ارگانیک و غیر ارگانیک

چندین نوع قارچ کش ارگانیک و غیر ارگانیک برای تولیدکنندگان تجاری بلوبری وجود دارد. قارچ کش های تجاری شامل بنومیل، کاپتان، fosetyl-Al، فسفیت، کلروتالونیل، پراپیکونازول، متالاکسیل یا تریفورین را می توان در بیماری های قارچی گیاه بلوبری مانند سوختگی قارچ botrytis استفاده کرد. برای باغبانانی که تمایل دارند از محصولات ارگانیک استفاده کنند، قارچ کش های حاوی مس، گوگرد و سولفور آهک مایع، گزینه های خوبی هستند. به طور خاص، مخلوط Bordeaux که ترکیبی از سولفات مس و آهک هیدراته است، یک قارچ کش ارگانیک موثر برای کنترل کپک ها می‌باشد. سایر محصولات قارچ کش برای گیاه بلوبری شامل AC10، Armicarb 100،  Oxidate  و  Trilogy می‌باشد.

برنامه استفاده از قارچ کش برای گیاه بلوبری

قارچ کش هایی که برای گیاه بلوبری استفاده می‌شوند به جای مبارزه با مشکل های قارچی، بیشتر از ایجاد بیماری در گیاهان جلوگیری می‌کند. بنابراین استفاده از یک برنامه منظم قارچ کش کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که گیاه بلوبری در سلامت به سر می‌برد. برای جلوگیری از سوختگی botrytis، استفاده از قارچ کش در شرایط مه آلود و هر زمان که شما احساس می‌کنید که ممکن است هوای مرطوب بیش از 24  طول بکشد از قارچ کش استفاده نمایید. هر زمان که میوه های بلوبری دچار کپک شدند، ظرف 72 ساعت از ظهورعفونت از قارچ کش استفاده نمایید و بعد از آن هر7 تا 10 روز یک بار این کار را انجام دهید. در اغلب موارد اقدامات اولیه بهترین نتایج را در پی خواهند داشت. با این حال، استفاده از محصولات قارچ کش حاوی روغن چریش که در اوایل فصل رشد استفاده می‌شوند می‌توانند به برگ ها آسیب برسانند و گیاه را مستعد ابتلا به مشکلات دیگری مثل بیماری لکه برگی کنند.

نکات

همه قارچ کش ها به یک اندازه موثر نیستند و باغبانان برای هر یک از مشکلات گیاهان بلوبری باید از یک قارچ کش ثابت و موثر استفاده کنند. در صورتی که از قارچ کش ها به درستی استفاده نشود، این مواد می‌توانند برای گیاه خطرناک باشند. بنابراین در هنگام استفاده از قارچ کش ها باید به تمامی دستورالعمل ها و هشدارها توجه کرد و قارچ کش ها را طبق دستور، مصرف نمود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ