آسیب سرمازدگی بر شکوفه های بلوبری

شکوفه بلوبری

بلوبری بومی شمال شرق آمریکا می‌باشد و دارای برگ های 8 سانتی متری است. زمانی که برگ های تازه رشد می‌کنند رنگ برنزی دارند و بعد از این که بالغ شدند رنگ آن ها سبز تیره می‌شود. در پاییز برگ ها به رنگ قرمز و زرد در می‌آیند. شکوفه های بلوبری به رنگ سفید و صورتی هستند که در بهار ظاهر می‌شوند و میوه های بلوبری نیز در تابستان رسیده می‌شوند. برای این که بوته های بلوبری بتوانند میوه های بزرگ تر و خوشمزه تری تولید کنند باید حداقل دو گونه بلوبری که در یک زمان شکوفه می‌دهند در یک مکان کاشته شوند. گیاه بلوبری در مناطقی با آب و هوای سرد رشد موفقی  دارد اما در برخی مناطق ممکن است که گیاه بلوبری در معرض سرمای شدید قرار بگیرد و در نتیجه به شکوفه ها آسیب وارد شود. 

تحمل سرما

گیاه بلوبری یک گیاه مقاوم است ولی در هر سال به حداقل 140 روز بدون سرما برای رشد موفق نیاز دارد. انواع مختلف بلوبری در مقدار سرمایی که باید دریافت کنند متفاوت هستند، اما بعضی از گونه ها بعد از اینکه رشد بسیاری از گونه های بلوبری متوقف می‌شود باز هم به رشد ادامه می‌دهند. این گونه ها مستعد آسیب در برابر سرما هستند. اگر گل ها زمانی باز شوند که در بهار هنوز سرما وجود داشته باشد، شکوفه ها آسیب دیده و در نتیجه میوه دهی نیز متوقف می‌شود.

آسیب سرما

آسیب سرما در گیاهان بلوبری به طور کلی زمانی که گل ها کاملا باز شده باشند مشاهده می‌شود. شکوفه هایی که در اثر سرما آسیب دیده اند ظاهر خیسی دارند، چروک می‌شوند، از روی گیاه می‌افتند و مادگی آن ها قهوه ای می‌شود. اگر مادگی در اثر سرما قهوه ای رنگ شود، شکوفه ها دیگر قادر به گرده افشانی نخواهند بود. در این صورت گیاه بلوبری میوه تولید نمی‌کند مگر اینکه چند مادگی در برابر سرما پایدار بمانند. با این حال میوه ها بعد از رسیدن کوچک تر از حالت طبیعی می‌شوند.

آب و هوا

بلوبری های بوته بلند شمالی در مناطقی رشد خوبی دارند که در زمستان 700 تا 1000 ساعت سرما دریافت کنند در این صورت می‌توانند به خوبی میوه تولید کنند. بلوبری های بوته بلند جنوبی و بلوبری Rabbiteye به ساعت سرمای کمتری نیاز دارند و باید در مناطقی کاشته شوند که دارای زمستان های معتدل می‌باشند. گونه های هیبرید بلوبری از مقاومت بالایی برخوردارند.

محافظت از گیاه بلوبری در برابر سرما

اگر شما در منطقه ای زندگی می‌کنید که آب و هوای ایده آلی برای رشد بلوبری ندارد می‌توانید گیاهان بلوبری را بپوشانید تا از آسیب یخ زدگی محافظت شوند و گرمای بیشتری دریافت کنند. اگر منطقه شما زمستان های خیلی سردی دارد از کاشت بلوبری در اواخر زمستان و اوایل بهار اجتناب کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ