پرسش‌های متداول درباره گوجه‌فرنگی

 

پرسش‌های متدوال زیادی درباره گوجه‌فرنگی مطرح می‌شود که در این مقاله آموزشی به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

سوالات متداول در مورد گوجه فرنگی

 

 

پرسش: گوجه‌فرنگی‌های من پس از 4 برگی شدن زرد می‌شوند. علت چیست؟ آیا کمبود نور دارند؟
پاسخ: زرد شدن گوجه‌فرنگی علت‌های مختلفی دارد. خاک نامناسب، کمبود نور مستقیم خورشید و آلودگی‌های قارچی شایع‌ترین علت‌های زرد و خشک شدن گوجه‌فرنگی هستند. اگر از خاک گلدان مطمئن نیستید بهتر است از خاک مرغوب و مخصوص گلدان استفاده کنید. در صورتی که آفتاب مستقیم به بوته‌های گوجه‌فرنگی نمی‌تابد از نور مصنوعی استفاده کنید یا نهال‌های گوجه‌فرنگی را در مکان آفتاب‌گیر قرار دهید.

پرسش: درصد جوانه‌زنی بذر گوجه‌فرنگی چقدر است؟
پاسخ: درصد جوانه‌زنی بذرها متفاوت است. معمولا برای گوجه‌فرنگی از 85 تا 99% جوانه‌زنی وجود دارد که روی پاکت‌های بذر اعلام می‌گردد.

پرسش: گوجه‌فرنگی‌های مختلف مخصوصا آن‌هایی که بیشتر شبیه به هم هستند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به طور مثال گوجه‌فرنگی برندی‌واین با گوجه‌فرنگی Pruden چه تفاوتی با هم دارند. این‌ها بسیار شبیه یکدیگر هستند.
پاسخ: گوجه‌فرنگی‌ها در شکل، اندازه، طعم و بافت با هم متفاوت هستند. گوجه‌فرنگی پرودن واریته گوشتی‌تر و کم‌آب‌تری نسبت به برندی‌واین است.

پرسش: آیا می‌توان همه گوجه‌فرنگی‌ها را در گلدان کاشت؟ گوجه‌فرنگی واریته گیلاسی واشنگتن چطور؟
پاسخ: امکان کاشت واریته گوجه‌رنگی واشنگتن چری در گلدان بزرگ وجود دارد اما بهترین عملکرد را در زمین خواهد داشت. برای کاشت گوجه‌فرنگی واشنگتن گیلاسی، از یک گلدان 25 تا 30 لیتری استفاده کنید و تنها یک نهال گوجه‌فرنگی را در هر گلدان نگاه دارید.

پرسش: گوجه‌فرنگی بیف بزرگ F1 چقدر باردهی دارد؟ آیا تولید این واریته اقتصادی است؟
پاسخ: از آنجایی‌که ما به صورت تجاری بذر عرضه نمی‌کنیم و اکثر واریته‌های معرفی شده در ایران به صورت گسترده کشت نمی‌شوند، اطلاعاتی از میزان باردهی گوجه‌فرنگی‌ها نداریم. اما از آن‌جاییکه واریته بیف بزرگ اف یک توانسته با رکورد دوبرابری تولید نسبت به سایر گوجه‌فرنگی‌های بیف استیک جایزه برترین محصول آمریکا را بدست آورد، تولید بالایی از آن انتظار می‌رود. همچنین Big Beef F1 یک واریته مناسب برای تولیدکنندگان آمریکایی برای بازار مصرف می‌باشد.

پرسش: ارقام ناموجود گوجه‌فرنگی در فروشگاه بذرام کی موجود می‌شود؟
پاسخ: به صورت دوره‌ای بذرهای ناموجودی که امکان تامین دارند موجود خواهند شد. اما زمان خاصی برای موجودی مجدد بذرها تعیین نمی‌شود و امکان این کار برای ما ممکن نیست. در حال حاضر بیشتر ارقام گوجه‌فرنگی موجود است و ما سعی می‌کنیم آن‌ها را موجود نگاه داریم.

پرسش: منظور از بسته 5 عددی چیست؟ من واریته خاصی از گوجه‌‎فرنگی را می‌خواهم که بسته 5 عددی آن موجود است.
پاسخ: بسته 5 عددی یعنی 5 عدد بذر در بسته بذر وجود دارد. معمولا واریته‌های باارزشی که با هدف کشت خانگی یا تحقیقاتی عرضه می‌شود، در بسته‌بندی های 5 تا 10 عددی می‌باشند.

پرسش: آیا گیاه گوجه‌فرنگی به گرده‌افشانی نیاز دارد؟ من یک عدد نهال گوجه‌فرنگی کاشتم، آیا بار می‌دهد؟
پاسخ: گوجه‌فرنگی برای باردهی به گرده‌افشانی نیاز دارد اما گرده‌افشانی گوجه‌فرنگی به صورت خاصی صورت می‌گیرد. هم مادگی و هم گرده در یک گل گوجه‌فرنگی وجود دارد. گرده‌افشانی گوجه‌فرنگی زمانی که گل هنوز باز نشده توسط باد، برخی حشرات و تکان‌های مکانیکی که به بوته وارد می‌شود، انجام می‌گردد. بدین صورت شما با داشتن تنها یک بوته گیاه گوجه‌فرنگی قادر به تولید میوه خواهید بود. رطوبت حدود 40% در زمان ظهر و تامین شرایطی که گیاه دچار لرزش شود برای گرده‌افشانی ضروری است. معمولا گوجه‌فرنگی‌هایی که در خانه کاشته می‌شوند چون تکان ‌نمی‌خورند و لرزشی به آن‌ها وارد نمی‌شود، میوه نخواهند داد که با تامین شرایط مذکور امکان میوه‌دهی به سادگی قابل انجام است.

پرسش: آیا گوجه‌فرنگی‌های درشت مانند برندی‌واین را می‌توان در خانه پشت پنجره آفتاب‌گیر کاشت؟
پاسخ: امکان کاشت هر واریته‌ای از گوجه‌فرنگی در خانه است اما باید شرایط نوری آن و البته فضای توسعه ریشه به خوبی فراهم شود. گوجه‌فرنگی برندی‌واین مناسب کاشت در گلدان نیست اما اگر خواستید بکارید حتما در گلدان بزرگ بکارید. البته برخی ارقام بسیار مناسب کاشت در گلدان هستند که آن‌ها معمولا گوجه‌فرنگی گیلاسی می‌باشند.

پرسش: آیا بذرهای تراریخته شده سرطان‌زا هستند؟
پاسخ: البته که جواب این سوال برای بنده چندان واضح نیست، اما ترجیح می‌دهم از بذرهای تراریخته استفاده نکنم تا این‌که استفاده کنم و ریسک آن را بپذیرم. البته باید توجه کنید اصلاح ژنتیکی با تراریخته فرق می‌کند. در واقع تراریخته یعنی: دست‌کاری ژنتیکی نه اصلاح آن. بدین ترتیب بذرهای هیبرید شامل دسته گیاهان تراریخته قرار نمی‎گیرد.

پرسش: برای کاشت گوجه‌فرنگی روی پشت‌بام چه نوع خاک و شرایطی نیاز است؟
پاسخ: کاشت گیاهان و در راس آن کاشت گوجه‌فرنگی روی پشت‌بام یکی از لذت‌بخش ترین کارهایی است که افراد علاقمند به گیاهان و باغبانی خانگی انجام می‌دهند. برای کاشت گوجه‌فرنگی از گلدان‌های سطلی بزرگ و خاک سبک مخصوص گلدان که ترکیبی از پست ماس، خاک برگ و کمی ماسه است استفاده کنید. اگر قادر به جمع‌آوری آب باران هستید بهتر است برای حفظ کیفیت خاک از آب باران استفاده کنید.

پرسش: اگر بخواهيم بذر را تا سال بعد نگه داري كنيم چه شرايطي لازم است؟
پاسخ: شما می توانید بذرها را در پاکت مخصوص بذرام که برایتان ارسال شده است در جای خشک و خنک (معمولا در یک کمد این شرایط محیا است) بذرها را نگهداری کنید. بذرهای تازه معمولا 2-3 سال ماندگاری دارند.

پرسش: دوره رشد تا باردهی 62 روز برای گوجه‌فرنگی چه مفهومی دارد؟
پاسخ: دوره رشد تا باردهی ترجمه جمله "Days to maturity" است. بدین صورت از زمان جوانه‌زنی بذر گوجه‌فرنگی، 62 روز زمان نیاز است تا گیاهان شما بار بدهند.

پرسش: اگر گل‌های گوجه‌فرنگی را به دلیل سرما یا دلایل دیگر بچینیم آیا باردهی عقب می‌افتد؟
پاسخ: در صورت چیدن گل‌ها، باردهی به تعویق خواهد افتاد. زیرا زمان بیش‌تری نیاز است تا دوباره گل‌ها تشکیل شوند و روند تولید میوه صورت گیرد.

پرسش: آیا بذر گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را می‌توان در فضای آزاد کاشت؟
پاسخ: یقینا امکان این کار وجود دارد اما معمولا ارقام گلخانه‌ای درختی هستند که در صورت کاشت در فضای آزاد بهتر است گیاه گوجه‌فرنگی روی داربست مهار گردد.

پرسش: برای کاشت گوجه فرنگی کاشت مستقیم پیشنهاد می‌شود یا نشاکاری؟
پاسخ: کاشت مستقیم بذر گوجه‌فرنگی به دلیل ریز بودن بذرها پیشنهاد نمی‌شود. سعی کنید بذرها را در بستری با مواد آلی بالا و کمپوست مرغوب بکارید.

پرسش: بذر ارگانیک گوجه‌فرنگی به چه معنی است؟ آیا ارگانیک بودن بذر برای تولید محصول ارگانیک اهمیت دارد؟
پاسخ: سوال بسیار جالبی مطرح شده. بسیاری از افراد نمی‌دانند که برای تولید میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک لازم است از بذرهای ارگانیک استفاده شود. این افراد فکر می‌کنند پرورش به روش‌های ارگانیک به تنهایی کافی است در صورتی که موسساتی برای گواهی بذرهای ارگانیک وجود دارند که تایید می‌کنند بذر ارگانیک تولید شده است. یکی از این موسسات موسسه MOFGA است که تاییدیه بذرهای ما را انجام می‌دهد.

پرسش: دمای لازم برای پرورش گوجه‌فرنگی در گلدان چقدر است؟
پاسخ: تفاوت زیادی بین دمای مناسب بین فضای باز و کاشت گلدانی گوجه‌فرنگی ندارد. دمای مناسب برای جوانه‌زنی، رشد و پرورش گوجه‌فرنگی 22-27 درجه است. بهتر است گلدان در جایی قرار گیرد که در تابش مستقیم خورشید باشد اما همیشه به رطوبت خاک توجه کنید تا بوته گوجه‌فرنگی شما دچار تنش آبی نشود.

اگر در مورد گوجه‌فرنگی سوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا به این بخش افزوده گردد.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ