وادار کردن گیاه بلوبری به رشد جدید

بوته بلوبری

چگونگی تقویت گیاه بلوبری برای تشکیل شاخه های جدید

درختچه های بلوبری با توجه به نوع گونه در اندازه های مختلفی رشد می‌کنند و کاشت آن ها در مناطق مختلف نیز به نوع بلوبری بستگی دارد، برخی از انواع بلوبری برای کاشت در مناطق سرد مناسب هستند و برخی دیگر در مناطق گرم رشد می‌کنند. بلوبری آفتاب کامل و خاک های اسیدی را ترجیح می‌دهد و PH مناسب خاک برای رشد بلوبری 4.5 تا 5.5 می‌باشد. هرس منظم بوته های بلوبری آن را شاداب نگه می‌دارد، زیرا با انجام هرس شاخه های قدیمی و غیر مولد حذف شده و به جای آن ها گیاه تشویق به تولید شاخه های جدید می‌شود.

درختچه های جدید

در سال اول کاشت گیاه بلوبری باید شکوفه ها چیده شوند تا گیاه انرژی خود را به جای این که صرف تولید میوه کند، شاخه ها و ریشه های خود را قوی نماید. بهتر است در سال دوم نیز این کار انجام شود. اگرچه با انجام این کار شما دو سال نمی‌توانید میوه بلوبری برداشت کنید ولی گیاه قدرت و نشاط زیادی به دست خواهد آورد و در سال های آینده میوه های بسیاری تولید می‌کند.

سال چهارم

هرس و حذف شاخه های ضعیف، مرده و آُسیب دیده از سال چهارم آغاز می‌شود و در اواخر زمستان یا اوایل بهار زمانی که گیاه خفته است باید انجام شود. این کار با حذف شاخه هایی شروع می‌شود که دیگر مولد نیستند و توانایی تولید میوه ندارند، با حذف این شاخه ها رشد جدید آغاز می‌شود. هر شاخه ای که از مرکز بوته عبور کرده و نمای شلوغی در بوته بلوبری به وجود آورده است را حذف کنید تا نور خورشید و هوا به خوبی به بوته برسند. با توجه به مطالعات دانشگاه اوهایو، توصیه می‌شود که تمام شاخه هایی که یکدیگر را لمس می‌کنند را حذف کنید. شاخه های جدید خیلی زود جایگزین شاخه های قدیمی می‌شوند. انجام هرس، بوته بلوبری را سالم و مولد نگه می‌دارد. گیاه بلوبری قبل از سال چهارم به هرس زیادی نیاز ندارد و فقط باید شاخه های مرده، آسیب دیده و ضعیف حذف شوند.

هرس سالانه

بعد از سال چهارم، باید یک برنامه منظم برای هرس بوته بلوبری در نظر داشت. هر سال در اواخر زمستان یا اوایل بهار که گیاه بلوبری خفته است باید هرس انجام شود. ساقه های مسن و قدیمی را از پایه گیاه باید قطع کرد. این کار تولید میوه را کاهش نمی‌دهد زیرا شاخه های قدیمی دیگر توانایی تولید میوه ندارند. میوه ها معمولا بر روی شاخه های جدید دو ساله یا کمی قدیمی تر تشکیل می‌شوند.

توصیه ها

وادار کردن گیاه بلوبری به رشد جدید، تنها دلیل هرس نیست. برای حفظ شکل کلی درختچه بلوبری نیز باید سالانه هرس را انجام داد. برخی از باغبانان تعدادی از شکوفه های بلوبری را می‌چینند تا میوه های دیگر بزرگ تر شوند. به طور معمول زمانی که گیاه شکوفه های زیادی تولید می‌کند، میوه های کوچک‌ تری تولید می‌شود. حفظ شکوفه های کمتر باعث می‌شود تا میوه های بزرگ تری در گیاه به وجود آید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ