استفاده از پودر خون به عنوان کود برای گیاه بلوبری

پودر خون

زمانی که در حال آماده سازی بستر کاشت برای گیاه بلوبری هستید تا  PH خاک به 4.5 تا 5.5 برسد، بسیار مهم است که این کار 6 ماه تا یک سال قبل از کاشت انجام شود. اما بوته بلوبری نیازهای دیگری هم دارد. مثلا نیتروژن که می‌توان با استفاده از پودر خون آن را تامین کرد. چند هفته قبل از کاشت، خاک را تست کنید تا سطح PH و کمبود مواد مغذی خاک مشخص شود.

مزایای پودر خون

پودر خون یک منبع غنی از نیتروژن است، نیتروژن، فسفر و پتاسیم سه مواد مغذی اصلی برای گیاه بلوبری می‌باشند تا گیاه رشد خوبی داشته باشد. نیتروژن برای ترویج گیاه به تولید شاخ و برگ سالم مهم است، همچنین بوته های بلوبری برای تولید میوه نیز به  نیتروژن کافی در خاک نیاز دارد. یک منبع ارگانیک نیتروژن، پودر خون است که در کشتارگاه ها تولید می‌شود. پودر خون نسبت به سایر کودهای ارگانیک سریع تر عمل می‌کند ولی تا چهار ماه بیشتر در خاک باقی نمی‌ماند.

آماده کردن خاک

اگر خاک شما به شدت دچار کمبود نیتروژن است، به اندازه کافی پودر خون به خاک اضافه نمایید. به ازای هر 9 متر مربع 1.5 کیلو پودر خون به خاک اضافه کنید. در صورتی که خاک کمی دچار کمبود نیتروژن باشد، به ازای هر 9 متر مربع یک کیلو پودر خون استفاده نمایید. پودر خون را با 15 تا 25 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید، زیرا ریشه های کم عمق بلوبری در این قسمت از خاک قرار می‌گیرند. این کار بهتر است چند هفته قبل از کاشت انجام شود.

برنامه تغذیه

معمولا توصیه می‌شود در سال اول بعد از کاشت از کود مایع مانند امولسیون ماهی برای بوته های بلوبری استفاده شود. از سال بعد، زمان مناسبی برای شروع به استفاده از پودر خون است. از سال اول تا پنجم کود دهی با استفاده از پودر خون را به سه برنامه کاربردی تقسیم کنید. به صورتی که پودر خون یک بار در زمان توسعه جوانه های گل در اوایل بهار، یک بار اواسط بهار و یک بار در اوایل تابستان به خاک اضافه شود.

استفاده از پودر خون

در پنج سال اول زندگی گیاه، به طور کلی در طول یک فصل رشد، برای هر 9 متر مربع بیش از 5 کیلو پودر خون استفاده نکنید. در هر یک از سه برنامه سالانه، با 0.75 تا 1.5 کیلو پودر خون شروع کنید و آن را بر روی مالچ یا خاک بریزید. بعد از اضافه کردن پودر خون، آبیاری انجام دهید تا نیتروژن موجود در پودر خون در خاک نفوذ کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ