پوسیدگی گلگاه هندوانه

پوسیدگی یا سیاه شدن گلگاه هندوانه

پوسیدگی انتهای هندوانه

 

پوسیدگی یا سیاه شدن گل گاه هندوانه باعث ایجاد لکه سیاه رنگ در انتهای میوه هندوانه می شود. در بیشتر موارد در چنین حالتی، میوه فاسد و غیر قابل خوردن شده و مرغوبیت خود را از دست می دهد. گرچه میوه های آسیب دیده قابل درمان و احتمالاً خوش طعم نیستند، اما می توانید بقیه محصول را با اقدامات سریع نجات دهید.
پوسیدگی گلگاه در هندوانه به دلیل کمبود آب و دسترسی به کلسیم در زمان باردهی گیاه ایجاد می شود. اطمینان حاصل کنید که گیاه همیشه آب کافی دارد و pH خاک را برای بهینه سازی رشد هندوانه تنظیم کنید.
به گزارش سرویس دانشگاهی آرکانزاس، پوسیدگی گلگاه یک مشکل رایج هندوانه است که در اثر کمبود شدید کلسیم موجود در هنگام باردهی ایجاد می شود. 

چرا هندوانه از انتها دچار پوسیدگی می شود؟

پوسیدگی گلگاه هندوانه

پوسیدگی گلگاه هندوانه توسط یک عامل بیماری زا ایجاد نمی شود. این نتیجه میوه ای است که مقدار کافی کلسیم برای رشد مناسب ندارد. وقتی میوه ها به سرعت در حال رشد هستند، به مقدار زیادی کلسیم احتیاج دارند، اما این ماده به خوبی در گیاه حرکت نمی کند، بنابراین اگر در خاک موجود نباشد، دچار کمبود می شوند. کمبود کلسیم در نهایت باعث می شود سلولهای سریع در حال رشد میوه ها، دیگر به رشد ادامه ندهند و انتهای گلگاه هندوانه را به یک ضایعه سیاه و چرمی تبدیل کند.
پوسیدگی گلگاه در هندوانه به دلیل کمبود کلسیم ایجاد می شود، اما افزودن بیشتر کلسیم به وضعیت کمک نمی کند. بیشتر اوقات، پوسیدگی گلگاه هندوانه زمانی رخ می دهد که سطح آب در هنگام شروع میوه دهی در نوسان است. تامین آب مداوم برای انتقال کلسیم به این میوه های جوان لازم است، اما مقدار زیاد آن نیز خوب نیست. زهکشی خوب برای ریشه های سالم لازم است. گاهی اوقات، استفاده بیش از حد از کود نیتروژنی می تواند باعث رشد بیش از حد گیاه شده و میوه دهی کم شود. حتی نوع غلط کود نیز در صورت اتصال کلسیم به خاک می تواند منجر به پوسیدگی انتهایی گل شود. کودهای حاوی آمونیوم می توانند یون های کلسیم را به هم وصل کرده و در دسترس میوه هایی که بیشتر به آنها نیاز دارند، قرار ندهند.

بهبود پوسیدگی گلگاه هندوانه

میوه های آسیب دیده را از گیاه در اسرع وقت بردارید تا گیاه به شروع تولید گل های جدید تشویق شود  و خاک اطراف گیاه خود را بررسی کنید. pH را بررسی نمایید، در حالت ایده آل، باید بین 6.5 تا 6.7 باشد، اما اگر زیر 5.5 باشد ، قطعاً مشکلی دارید و باید سریع خاک را اصلاح کنید.
هنگام آزمایش به خاک نگاه کنید؛ آیا خیس است یا پودری و خشک است؟ در هر دو حالت، پوسیدگی گلگاه در انتظار وقوع است. هندوانه های خود را به اندازه کافی آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند، خیس نباشد و هرگز اجازه ندهید آب در اطراف گیاه گودال شود. افزودن مالچ به حفظ رطوبت بیشتر خاک کمک می کند، اما اگر خاک شما خاک رس است، ممکن است مجبور شوید مقدار قابل توجهی کود حیوانی در پایان فصل مخلوط کنید تا در سال آینده هندوانه های خوبی به دست آورید.

پوسیدگی گلگاه هندوانه

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ