علت ریزش گل گوجه فرنگی

عوامل ریزش گل گوجه

علت ریزش گل گوجه

 

گل‌هایی که در بوته گوجه فرنگی شکل می‌گیرند نسبت به شرایط محیط اطراف خود حساس هستند. این گل‌ها در صورت عدم انجام کوددهی صحیح، دمای خیلی بالا یا پایین و رطوبت بیش از حد کم یا زیاد، بدون اینکه هیچ میوه‌ای تولید شود می‌ریزند و از بین می‌روند. هر کدام از این عوامل باعث عدم انجام صحیح گرده افشانی می‌شوند، در صورتی که گرده افشانی گل‌های گوجه فرنگی به درستی انجام نشود باعث ریزش گل‌ها می‌شود. گوجه فرنگی یک گیاه خود گرده افشان است ولی گاهی اوقات برای انتقال گرده از اندام نر به ماده موجود روی گل، به کمک نیاز دارند. 

دمای خیلی بالا یا پایین

ریزش گل گوجه

درجه حرارت بالا در طول تابستان یکی از دلایل اصلی ریزش گل‌های گوجه فرنگی است. در صورتی که دمای هوا به مدت چند روز به طور ثابت بالای 30 درجه سانتی گراد باشد، گل‌های گوجه فرنگی بدون تشکیل میوه از بین می‌روند. در طول بهار و پاییز شبهای خنک با درجه حرارت زیر 12 درجه سانتی گراد نیز می‌تواند باعث ریزش گل‌های گوجه شود.
درجه حرارت پایین مانع از رشد صحیح گل‌های گوجه فرنگی شما می‌شود و ممکن است باعث تولید گرده عقیم شود. درجه حرارت بالا می‌تواند باعث ایجاد نقص در گرده گل گوجه فرنگی شود که از لقاح آن و تولید میوه جلوگیری می‌کند. گل‌های که لقاح انجام ندهند، در نهایت خشک می‌شوند و از بین می‌روند. نوسانات شدید دمای هوا از صبح تا شب نیز می‌تواند باعث افتادن گل‌های گوجه فرنگی شود.

رطوبت خیلی زیاد یا کم

هوای بسیار خشک یا مرطوب می‌تواند در لقاح گل‌های گوجه فرنگی شما اختلال ایجاد کند. گل‌های گوجه فرنگی که در معرض هوای خشک یا مرطوب با رطوبت نسبی زیر 40 درصد یا بالاتر از 70 درصد هستند، ممکن است به درستی لقاح انجام ندهند. هوای خشک باعث می‌شود تا گرده به کلاله گل بچسبد در حالی که هوای مرطوب باعث جمع شدن گرده‌ها می‌شود. در هر دو حالت گرده نمی‌تواند به درستی شکوفه را بارور کند و باعث خشک شدن و ریزش آن از گیاه می‌شود.

ریزش گل گوجه

کود بیش از حد

کوددهی به گوجه

در صورتی که بیش از حد به گیاه کودهای نیتروژنی بدهید، می‌تواند باعث ریزش گل‌ها شود. استفاده بیش از حد از کودهای نیتروژنی باعث می‌شود گیاه شاخ و برگ‌های زیادی تولید کند و از تولید گل و میوه جلوگیری می‌شود یا تعداد میوه‌هایی که در گیاه تشکیل می‌شود بسیار کم است. گیاهان گوجه فرنگی که نیتروژن بیش از حد به آن‌ها داده شده است، غالباً دارای ساقه‌های نازک و کشیده‌ای هستند که از نظر وزن گوجه فرنگی ضعیف می‌باشند.
بهتر است از کودهای فسفر بالا با نیتروژن متوسط استفاده کنید. بعد از تشکیل میوه، از دادن کودهای نیتروژنی به گیاه خودداری کنید. 

تولید بیش از حد

گیاهان گوجه فرنگی که در ابتدا حجم بسیار زیادی از گل‌ها را تولید می‌کنند، ممکن است مواد مغذی کافی برای حمایت از همه گل‌ها و میوه‌هایی که تولید می‌کنند، نداشته باشند. در این حالت برخی از گل‌های گوجه به منظور حفظ گیاه و رشد کردن گل‌های باقی مانده، از روی گیاه می‌ریزند.

گلدهی گوجه

آبیاری ناکافی

آبیاری گوجه

گیاهان گوجه فرنگی دارای سیستم ریشه ای گسترده‌ای هستند که نسبت به شرایط رشد خشک حساس می‌باشند. خشک شدن خاک اطراف گوجه فرنگی شما می‌تواند باعث کاهش گلدهی و همچنین ریزش گل‌ها شود. ریشه گیاهان گوجه فرنگی رشد عمیق دارد که می تواند به 90 تا 150 سانتی متر برسد. به طور یکنواخت به گوجه فرنگی آب دهید تا خاک اطراف گیاه به طور یکنواخت تا عمق حداقل 30 سانتی متر مرطوب شود. آب کافی به ارتقاء سیستم ریشه‌ای سالم کمک می‌کند و باعث می‌شود که گیاه شما با دریافت رطوبت مورد نیاز خود، میوه تولید کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ