چگونه می‌توان فهمید گیاه بلوبری در حال مرگ است؟

بوته بلوبری

تا زمانی که گیاه بلوبری نشانه هایی از رشد دارد به این معناست که برای زنده ماندن امیدوار است. گیاه بلوبری به طور معمول عمر طولانی دارد و خیلی مستعد ابتلا به بیماری ها و آفات نیست، با این حال نیازهای خاصی دارد. در صورتی که به میزان کافی از گیاه مراقبت نشود و گیاه بلوبری در مکان مناسبی کاشته نشده باشد، علائم هشدار دهنده ای در گیاه به وجود می‌آید که نشان می‌دهد گیاه در آستانه مرگ است. با انجام کارهایی ممکن است بتوان سلامت گیاه بلوبری را بازگرداند.

کاشت گونه مناسب

گیاه بلوبری یک گیاه مقاوم است اما همه گونه های بلوبری قادر به تحمل گرما و زمستان های معتدل نیستند. برای این که بلوبری رشد موفقی داشته باشد و سالم بماند این مساله بسیار مهم است که یک گونه بلوبری مناسب با آب و هوای منطقه کاشته شود. بلوبری هایی که در آب و هوای سرد به خوبی رشد می‌کنند نمی‎توانند دمای بالا و شرایط خشکی را تحمل کنند، این گونه ها در شرایط گرما و خشکی شکوفه نمی‌دهند و برگ های غیر طبیعی به وجود می‌آورند و میوه های کمی تولید خواهند کرد. بلوبری های بوته بلند جنوبی مانند Misty قادر به تحمل گرما هستند و برای مناطق گرم و معتدل تربیت شده اند. قبل از کاشت بلوبری اطمینان حاصل کنید گونه ای که برای کاشت انتخاب کرده اید با منطقه شما سازگار باشد.

بررسی تعادل عمومی

بلوبری باید در مکانی کاشته شود که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند، اما در آب و هوای گرم باید در مکانی کاشته شود که در بعد از ظهر سایه داشته باشد. در صورتی که نور خورشید بیش از حد و یا خیلی کم در اختیار گیاه قرار بگیرد باعث ایجاد بیماری در گیاه می‌شود. خاکی که گیاه بلوبری در آن کاشته می‌شود باید زهکشی خوبی داشته باشد و به طور مداوم مرطوب بماند. بلوبری ریشه های کمی عمقی دارد و در صورتی که آبیاری بیش از حد انجام شود باعث مرگ گیاه می‌شود. در صورتی که آبیاری کم انجام شود علائم دیگری از استرس در گیاه به وجود می‌آید. باد، هوا و نوع خاک بر سطح رطوبت خاک تاثیر می‌گذارد. اگر نور خورشید و رطوبت از حالت مناسب خارج هستند، بازگرداندن تعادل مناسب می‌تواند به سلامت گیاه کمک کند.

بررسی PH خاک

در خاک هایی که PH بالا باشد کمبود آهن یکی از مشکلات بلوبری می‌باشد. بلوبری در خاک های اسیدی با PH 4.8 تا 5.5 رشد خوبی دارد. در این سطح PH مواد مغذی ضروری مانند آهن به راحتی توسط گیاه جذب می‌شوند. زمانی که PH در سطح بالاتری باشد برگ های بلوبری نمی‌توانند آهن جذب کنند در نتیجه رنگ برگ ها زرد روشن با رگه های سبز می‌شود. ترکیب گوگرد و یا سولفات آلمینیوم PH خاک را کاهش می‌دهد، اما میزانی که باید اضافه شود به نوع خاک و عوامل دیگر بستگی دارد. با تست PH خاک می‌توانید خاک مناسب برای کاشت بلوبری فراهم کنید.

محدود کردن کود

در خاک های اسیدی که به میزان کافی مواد ارگانیک دارند گیاه به ندرت به کود نیاز دارد. گیاه بلوبری زمانی که جوان است به کود بیش از حد بسیار حساس است و به آسانی دچار سوختگی می‌شود. برای این که بلوبری از سلامت بیشتری بهره مند شود، استفاده سالانه از کمپوست کافی است مگر این که گیاه باروری خود را از دست داده باشد. برای رشد موفق گیاه، نظارت مرتب بر آن ضروری است. با فرهم کردن تغذیه مناسب، نور کافی، رطوبت و PH مناسب خاک می‌توان یک گیاه سالم پرورش داد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ