تغییر PH خاک در اثر بارش باران

تغییر PH خاک در اثر بارش باران

آیا بارش باران باعث تغییر PH خاک می شود؟

PH خاک تا حد زیادی تعیین می‌کند که آیا یک گیاه می‌تواند در یک منطقه خاص زندگی کند. بسیاری از گیاهان در خاک های کمی اسیدی تا خنثی رشد می‌کنند اما برخی در خاک های قلیایی سازگاری بیشتری داشته و دارای عملکرد بهتری هستند. گیاهانی مانند بلوبری تمایل دارند در خاک های اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 کاشته شوند. در اکثر موارد، بارش باران می‌تواند در PH خاک تاثیر بگذارد.

چگونگی تغییر PH خاک در اثر باران

باران عناصر قلیایی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم را از خاک می‌شوید و عناصر اسیدی مانند هیدروژن، آلمینیوم و منگنز در خاک باقی می‌مانند. این به این معناست که در مناطقی که بارش باران زیاد است به طور کلی خاک اسیدی تر از مناطق خشک می‌باشد. البته این همیشه درست نیست، با این حال عوامل دیگری نیز تعیین کننده PH خاک هستند.

ترکیب خاک

موادی که خرد و ساییده می‌شوند تا خاک به وجود بیاید، در اصل PH خاک را تعیین می‌کند. اگر سنگ های اصلی که خاک را به وجود آورده اند اسیدی باشند مانند سنگ گرانیت، خاک ایجاد شده به نوبه خود اسیدی تر است. در صورتی که خاک با استفاده از سنگ آهک به وجود آمده باشد خاک قلیایی می‌شود. با این حال با گذشت زمان، بافت خاک تعیین کننده این است که توسط باران تحت تاثیر قرار می‌گیرد یا نه. خاک های رسی و لومی مقدار زیادی مواد ارگانیک دارند و عناصر آن ها نسبت به خاک های شنی بیشتر به هم چسبیده هستند. در نتیجه مقاومت این خاک ها در برابر شسته شدن عناصر قلیایی در اثر باران بیشتر است. 

زمان

اسیدی شدن خاک با بارش باران در یک فصل رشد اتفاق نمی‌افتد و برای این اتفاق باید صدها سال باران شدید در منطقه باریده شود. PH در خاک های شنی با سرعت بیشتری تغییر می‌کند، زیرا عناصر خاک اتصال قوی با هم ندارند و آب به سرعت بیشتری از شن و ماسه ها عبور می‌کند. به دلیل فاصله بین ذرات خاک، آب بیشتری از ذرات خاک جریان پیدا می‌کند و عناصر خاک را به همراه خود می‌شوید. در خاک های رسی که زهکشی ضعیفی دارند، آب کمتر از ذرات خاک عبور می‌کند و در نتیجه عناصر خاک کمتر در معرض شسته شدن قرار می‌گیرند.

عوامل دیگر

گاهی اوقات شما در منطقه ای زندگی می‌کنید که بارش باران در آنجا زیاد نیست ولی اسیدیته خاک در منطقه شما از مناطق دیگری که بارش باران در آنجا وجود دارد بیشتر است. این می‌تواند در اثر آبیاری دستی در طی یک دوره زمانی طولانی رخ داده باشد که یک اثر اسیدی مشابه باران در خاک ایجاد شده باشد. استفاده زیاد از زمین برای محصولات کشاورزی و برنامه های کاربردی کود که اغلب با محصولات کاشته شده انجام می‌شود نیز در PH خاک تاثیر می‌گذارند. برای تعیین PH خاک می‌توان از کیت های تست PH استفاده نمود، البته این تست ها باید به دقت انجام شوند در غیر این صورت ممکن است نتیجه به دست آمده صحیح نباشد. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ