کاشت بوته بالغ بلوبری

بوته بالغ بلوبری

آیا می‌توان بوته بلوبری بالغ را خریداری کرد؟

بوته ها بالغ بلوبری در برخی از گلخانه ها و باغ ها برای فروش موجود می‌باشند. آن ها گران تر از نهال های کوچک هستند ولی با سرعت بیشتری میوه می‌دهند. گیاه بلوبری بعد از شش سال به طور کامل میوه تولید می‌کند. نهال های کوچک معمولا یک تا سه سال سن دارند اما بوته بالغ بلوبری بیش از سه سال سن دارد. بوته بالغ بلوبری باید در بهار یا پاییز کاشته شود.

ارقام

ساعت سرما تعداد ساعاتی است که گیاه در طول خواب زمستانی در دمای زیر 7 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. گیاه بلوبری برای این که بتواند میوه تولید کند باید در فصل زمستان چندین ساعت سرما دریافت کند که با توجه به نوع بلوبری تعداد ساعات سرما برای هر گونه متفاوت است. انواع مختلف بلوبری به 150 تا 800 ساعت  سرما در طول زمستان نیاز دارند. انواع بلوبری بوته بلند جنوبی که برای کاشت در مناطق گرم و معتدل مناسب هستند فقط به 200 تا 300 ساعت سرما نیاز دارند. بوته های بلوبری برای گرده افشانی با گونه های دیگر، باید در نزدیکی گونه ای کاشته شوند که با هم در زمان مشابهی شکوفه و میوه می‌دهند. 

کاشت

بوته های بالغ بلوبری باید در فاصله 120 تا 150 سانتی متر از یکدیگر کاشته شوند و باید در مکانی قرار بگیرند که از باد محفوظ باشند. بوته بلوبری به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. گیاه بلوبری را می‌توان در تخت های چوبی به عمق 20 تا 45 سانتی متر و عرض 90 تا 120 سانتی متر کاشت. با استفاده از تخت های چوبی می‌توان اطمینان حاصل کرد که تخت با یک خاک مناسب با زهکشی خوب پر شده است. گیاه بلوبری خاک های شنی با زهکشی خوب با PH 4.8 تا 5.5 را ترجیح می‌دهد. به خاک مواد ارگانیک مانند پیت ماس، کمپوست پوست درخت کاج، کمپوست کامل یا خاک اره اضافه کنید تا PH خاک کاهش پیدا کند و محتوای مواد ارگانیک خاک نیز افزایش یابد. مواد ارگانیک مورد نیاز برای بوته بلوبری باید به میزان 3 درصد در خاک موجود باشد.

هرس

هرس بوته های بالغ بلوبری به سن آن ها بستگی دارد. بوته های بلوبری گلدانی که 4 تا 6 سال سن دارند باید به تعداد سنی که دارند، شاخه اصلی داشته باشند. این ساختار باید برای همه گیاهان بالغ حفظ شود. هرس باید در طول زمستان که گیاه خفته است یا اوایل بهار انجام شود. تمامی شاخه های مرده، آسیب دیده و بیمار باید حذف شوند. شاخه هایی که خیلی بلند شده اند نیز باید هرس شوند تا گیاه بتواند میوه های با کیفیت تری تولید کند.

آبیاری و کود

بوته های بلوبری ریشه های کم عمقی دارند و زمانی که بیش از حد آبیاری می‌شوند پوسیده شده و از بین می‌روند. زهکشی خوب خاک یکی از موارد ضروری است که باید در کاشت بلوبری مورد توجه قرار گیرد. هر بوته بلوبری به هفته ای یک تا دو اینچ آب نیاز دارد و نباید اجازه داد که خاک خشک شود. زمانی که گیاه در تامین آب تحت نوسان باشد، تولید میوه به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آبیاری قطره ای برای گیاه بلوبری مناسب است و یک منبع ثابت از آب برای گیاه فراهم می‌کند. تنش خشکی در تابستان بازده میوه در سال بعد را کاهش می‌دهد. به بوته های بلوبری در زمان کاشت کود ندهید. چهار هفته بعد از کاشت از یک کود متعادل یا کمپوست کامل برای کود دهی استفاده کنید. کود را در یک شعاع 30 تا 45 سانتی متری اطراف گیاه پخش نمایید. کود نباید به طور مستقیم با ساقه گیاه یا به تاج گیاه برخورد کند و باید با فاصله 5 سانتی متری از پایه گیاه روی خاک ریخته شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ