استفاده از پودر استخوان به عنوان کود برای گیاه بلوبری

کود پودر استخوان

آیا پودر استخوان به رشد گیاه بلوبری کمک می‌کند؟

گیاه بلوبری برای این که رشد خوبی داشته باشد باید شرایط مناسبی را برای آن فراهم نمود. این گیاه در خاک های قلیایی و خشک رشد نمی‌کند ولی رشد آن در خاک های مرطوب و اسیدی مشکل نیست. به گیاه بلوبری باید گاهی اوقات کود داده شود و یکی از کودهای مفید برای بلوبری پودر استخوان می‌باشد. 

پودر استخوان

پودر استخوان، از استخوان حیوانات که پخار پز و له می‌شود به دست می‌آید. پودر استخوان حاوی 0.7 تا 7 درصد نیتروژن، 18 تا 24 درصد فسفر و پتاسیم است. این پودر منبع بسیار خوبی از فسفر می‌باشد. بر خلاف کودهای شیمیایی غنی از فسفر مانند دی آمونیوم فسفات یا آمونیوم پلی فسفات، پودر استخوان را می‌توان در باغ هایی که گیاهان به صورت ارگانیک پرورش داده می‌شوند، اضافه کرد. فسفر یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان است. با اضافه کردن فسفر به خاک علاوه بر سلامت کلی گیاه، به ترویج رشد شکوفه و میوه های سالم نیز کمک می‌کند.

فسفر و خاک اسیدی

بلوبری خاک های اسیدی را دوست دارد و در PH 4 تا 5.5 قادر به رشد است اما بهترین PH برای رشد بلوبری 4.8 تا 5.5 می‌باشد. این گیاه به PH خاک خیلی حساس است و در خاک های قلیایی رشد نمی‌کند و نسبت به سایر گیاهان اسید دوست، حساسیت بیشتری به PH خاک دارد. در خاک های اسیدی، واکنش شیمیایی می‌تواند فسفات را تغییر دهد (نمک هایی که حاوی فسفر هستند). تحت شرایط اسیدی، فسفات کمتر محلول می‌شود و کمتر در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد. به همین دلیل تولید کنندگان بلوبری باید به طور منظم سطح فسفر خاک را بررسی کنند تا مطمئن شوند که فسفر به میزان کافی برای گیاهان بلوبری در خاک موجود است.

گیاه بلوبری و فسفر

گیاه بلوبری به سطوح متوسطی فسفر نیاز دارد. تنها راه برای فهمیدن این که خاک به فسفر نیاز دارد یا نه، این است که خاک را آزمایش کرد. با آزمایش خاک می‌توان فهمید میزان فسفر موجود در خاک چقدر است و چه میزان فسفر نیاز است که به خاک اضافه شود.

استفاده از پودر استخوان برای گیاه بلوبری

اگر شما می‌خواهید به خاک پودر استخوان اضافه کنید، در زمان کاشت گیاه بلوبری این کار را انجام دهید. وقتی که سوراخ کاشت را در خاک حفر می‌کنید، مقداری پودر استخوان در کف سوراخ کاشت بریزید. بعد از این که گیاه بلوبری در خاک تثبیت شد، در صورتی به خاک پودر استخوان اضافه نمایید که در تست خاک مشخص شده باشد که خاک دچار کمبود فسفر است. بلوبری خاک های خیلی غنی را دوست ندارد. اگر شما بیش از حد پودر استخوان به خاک اضافه کنید، ممکن است گیاه از رشد باز بماند و دچار کوتولگی شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ