واریته های مناسب بلوبری برای گرده افشانی متقاطع با یکدیگر

بوته بلوبری

بوته های بلوبری به دلیل ظاهر بسیار زیبایی که دارند برای ایجاد چشم انداز زیبا در بسیاری از باغ ها مناسب می‌باشند. درختچه بلوبری علاوه بر ایجاد چشم انداز زیبا، تعداد زیادی میوه های خوشمزه و مفید تولید می‌کند. میوه های بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این درختچه زمانی که در خاک های اسیدی که میزان زیادی مواد ارگانیک دارند کاشته می‌شود و در صورتی که گرده افشانی متقاطع داشته باشد، میوه های خوشمزه تر، بزرگ تر و با کیفیت تری تولید می‌کند. گونه هایی از بلوبری که در نقاط گرم و مرطوب رشد می‌کنند شامل بلوبری rabbiteye، بلوبری بوته بلند جنوبی، بلوبری نیمه بلند مقاوم می باشند.

گرده افشانی متقاطع (Cross-pollination)

گرده افشانی متقاطع به انتقال گرده از یک گونه گیاهی به گونه دیگر از همان گیاه گفته می‌شود. اگرچه بوته های بلوبری خود گرده افشان هستند ولی تمام گونه های بلوبری می‌توانند گرده افشانی متقاطع داشته باشند تا بتوانند میوه های بیشتر، بزرگ تر و خوشمزه تری تولید کنند. برای این که دو گونه متفاوت بتوانند با هم گرده افشانی متقاطع داشته باشند باید در یک زمان شکوفه بدهند. بوته های بلوبری با توجه به نوع گونه زمان شکوفه دهی متفاوتی دارند. برای اطمینان از این که زنبورها گرده را از یک بوته به بوته دیگر منتقل می‌کنند، باید بوته های بلوبری را در فاصله 180 سانتی متری از یکدیگر کاشت.

بلوبری هایی که به ساعت سرمای کمتری نیاز دارند:

بلوبری Rabbiteye بومی مناطق ساحلی شرق ایالات متحده است. این مناطق زمستان های معتدلی دارند که میزان ساعات سرما در آنجا کم می باشد. منظور از ساعات سرما، زمان هایی است که دما زیر 7 درجه سانتی گراد می باشد. بلوبری بوته بلند جنوبی نسبت به بلوبری Rabbiteye به ساعات سرمای کمتری نیاز دارد، در حالی که بلوبری نیمه بلند مقاوم نسبت به این دو واریته به ساعات سرمای بیشتری نیازمند است. 

واریته ها

گونه Tifblue از واریته Rabbiteye برای گرده افشانی متقاطع با دیگر گونه های واریته Rabbiteye مناسب می باشد زیرا مدت شکوفه دهی این گونه ها طولانی است به طوری که از اواسط تا اواخر فصل رشد می‌باشد. بلوبری Bluebelle و Southland هر دو در اواسط فصل شکوفه می‌دهند. بلوبری Powderblue نیز در اواسط فصل شکوفه می‌دهد و برای گرده افشانی متقاطع با سایر گونه هایی که در این زمان شکوفه می‌دهند مناسب می باشد. بلوبری بوته بلند جنوبی که در اوایل فصل شکوفه می‌دهند شامل Misty، O'Neal است. بلوبری Emerald از گونه هایی است که در اوایل فصل شکوفه می‌دهد که به ساعات سرمای کمی نیاز دارد. بلوبری Jubilee در اوایل فصل شکوفه می‌دهد که میوه ها عطر و طعم بسیار عالی دارند. بلوبری Pink Lemonade میوه های صورتی رنگ تولید می کند که میوه ها در اواخر تا اواسط فصل می رسند، بوته نیز 1.5 متر ارتفاع و 1.5 متر عرض دارد. بلوبری Sunshine Blue در اواسط فصل شکوفه می‌دهد که به اندازه 90 سانتی متر بلند می‌شود و میوه های بزرگ و با کیفیتی تولید می‌کند، این واریته به ساعات سرمای کمی نیاز دارد و خودبارور است و می‌تواند گرده افشانی متقاطع نیز انجام دهد. بلوبری Northsky از واریته نیمه بلند مقاوم است و در اواسط فصل شکوفه می‌دهد و فقط به اندازه 45 سانتی متر بلند می‌شود. بلوبری Chippewa و Northblue 90 تا 120 سانتی متر بزرگ می‌شوند و هر دو در اواسط فصل شکوفه می‌دهند و برای گرده افشانی متقاطع با یکدیگر مناسب هستند.

ملاحظات خاص

برای بوته های بلوبری پربار، علاوه بر کاشت انواع مختلف برای گرده افشانی متقاطع، باید به شرایط رشد هم با دقت توجه کرد. بوته های بلوبری به یک محیط کاشت شبیه محیط کاشت آزالیا نیاز دارند، با این تفاوت که بوته های بلوبری به حداقل 6 ساعت نور مستقیم نیاز دارند.  بلوبری برای رشد مطلوب به یک خاک مرطوب با زهکشی خوب نیاز دارد که میزان زیادی مواد ارگانیک داشته باشد، PH مناسب برای رشد بلوبری 4.8 تا 5.5 می‌باشد. گیاه بلوبری یک گیاه اسید دوست است و به PH خاک حساس می‌باشد بنابراین باید سطح PH خاک را قبل از کاشت بلوبری تنظیم کرد. برای حفظ رطوبت یک لایه 7 تا 10 سانتی متری مالچ روی خاک بریزید تا رطوبت خاک حفظ شود و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری شود. مالچ باید با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه روی خاک اضافه شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ